• javabönan

ÄD för syskon

Vi har en gemensam son sedan tidigare. Efter att ha försökt få syskon i ett par år så har det visat sig att jag har gått in i klimakteriet (förmodligen redan när jag var 32). Är det någon som har koll på reglerna kring ÄD i Sverige? Har vi chans till det privat eller måste vi vända oss utomlands direkt?

• Svar på tråden ÄD för syskon
  • Emmylou

Hej!

Privat får ni göra behandling även om ni har gemensamma barn sedan tidigare. Landstings-finansierad behandling får ni inte göra. Privat ÄD kan man bara göra i Sverige i Umeå, tror de har ca 2 års kötid om man inte har egen donator.

http://www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=2_Donation&niva=5

Annars finns det många kliniker utomlands bl.a AVA
    http://www.avaclinic.com/index.php?26 men det finns flera andra också, bara att googla.

Lycka till! Från en Mamma med hjälp av ÄD

• Bette
    javabönan skrev 2010-03-13 16:52:33 följande:
    Vi har en gemensam son sedan tidigare. Efter att ha försökt få syskon i ett par år så har det visat sig att jag har gått in i klimakteriet (förmodligen redan när jag var 32). Är det någon som har koll på reglerna kring ÄD i Sverige? Har vi chans till det privat eller måste vi vända oss utomlands direkt?
    Precis som Emmylou skriver så får ni inte landstingsfinansierad ÄD utan ni måste göra ÄD privat. Det kostar ungefär lika mycket att göra ÄD privat i Umeå som att göra privat utomlands, utomlands är det dessutom mycket kortare köer. I vissa länder kan man få behandling omgående, de har många donatorer att välja mellan.

Googla på eggdonation

Bette
  • crijo

Jag vill tillägga att om ni väljer Sverige går fortare med egen donator. Då tar det mellan 6 och 9 månader att börja, om donaorn blir godkännd.
    Utomlands kan gå mycket fortare. Vi fick välja donator redan vid första mötet. Det kan bli lite problematiskt att hitta en gyn här i Sverige att hjälpa er med VUL och recept för mediciner. Sedan måste ni tänka på om ni vill ha anonim donator eller inte. I Sverige har barnet rätt att veta och söka donatorn, men alla länder har inte det lagstiffningen.

• javabönan

Crijo, vart åkte ni för donationen?
    Varför kan det bli problematiskt att hitta ett gyn som vill hjälpa till?

• crijo

javabönan: I Sverige valde jag Sahlgrenska efter min gyn rekommandation.
    Utomlands valde jag AVA i Riga.
    Jag tror att det beror på att man inte har erfarenhet av ÄD samt att dem är konservativa. Men denna är min personliga uppfattning. Alla gyn hjälper inte till med utomlandsbehandling (att skriva recept, göra VUL på bestämd tid). Testa en privat gyn! Jag bor i Östergötaland. Jag kan bara rekommendera någon här.

• Bette

Vi var  på AVA i Riga och vi är supernöjda. Vi har en son som är 15 veckor, helt underbart är det.

Bette

• crijo

Jag är inte den bästa personen att ge ömdöme (hormonpåverkat humör). Vid färskt försöket var dem bra. Proffsiga och effektiva. Läkaren var dessutom trevlig.
    Vid FET har kommunikationen varit dålig. Jag fick snabba men inte konkreta svar. Så, just nu är jag missnöjd med dem, men vi får se utfallet. Flera här på FL har fått sitt barn eller är höggravida genom dem. Jag tror tyvärr inte att andra är bättre när det gäller kommunikation, efter allt jag läst här på FL.

• Bette
    crijo skrev 2010-03-16 18:35:49 följande:
    Jag är inte den bästa personen att ge ömdöme (hormonpåverkat humör). Vid färskt försöket var dem bra. Proffsiga och effektiva. Läkaren var dessutom trevlig. Vid FET har kommunikationen varit dålig. Jag fick snabba men inte konkreta svar. Så, just nu är jag missnöjd med dem, men vi får se utfallet. Flera här på FL har fått sitt barn eller är höggravida genom dem. Jag tror tyvärr inte att andra är bättre när det gäller kommunikation, efter allt jag läst här på FL.
    De kan ju inte helt perfekt engelska det är väl där skon klämmer snarare än att de är en mycket bra klinik. Jag hade den manliga läkaren vid första behandlingen och bytte sedan till den kvinnliga läkaren som är betydligt bättre tycker jag.

Bette
    Vår underbara son är snart 16 veckor
  • crijo

Bette: Jag hade Violeta Fiodina. Jag gillar henne, som sagt. Hon är trevlig, vågade säga när hon inte kunde svara direkt på en fråga och återkom med svaret vid senare tillfälle,  nochallerar inte med någonting. Vid ET förklarade hon allt och det gick bra. Profssig intryck.
    Men som sagt, vid FET har jag inte träffat henne än, och koordinatorn gav ju mig inte svar på frågor. Dessutom gjorde hon hur många fel som helst i palnnering, doser, mm. Jag riskerar ju min hälsa med varje behandling jag går genom. Och det gör jag gärna, men det minsta jag kan begära är att få veta varför.
    Skulle jag inte veta att flera här har fått (du bland andra) eller väntar barn genom dem, skulle jag inte ens våga göra FET nu.
    Sedan är det så att skulle denna ggn gå vägen , skulle det kompensera allt.

• Bette
    crijo skrev 2010-03-17 09:19:04 följande:
    Bette: Jag hade Violeta Fiodina. Jag gillar henne, som sagt. Hon är trevlig, vågade säga när hon inte kunde svara direkt på en fråga och återkom med svaret vid senare tillfälle,  nochallerar inte med någonting. Vid ET förklarade hon allt och det gick bra. Profssig intryck. Men som sagt, vid FET har jag inte träffat henne än, och koordinatorn gav ju mig inte svar på frågor. Dessutom gjorde hon hur många fel som helst i palnnering, doser, mm. Jag riskerar ju min hälsa med varje behandling jag går genom. Och det gör jag gärna, men det minsta jag kan begära är att få veta varför. Skulle jag inte veta att flera här har fått (du bland andra) eller väntar barn genom dem, skulle jag inte ens våga göra FET nu. Sedan är det så att skulle denna ggn gå vägen , skulle det kompensera allt.
    Absolut förstår dig till 100%. Jag hade en annan koordinator men hon är nog mammaledig, hon pratade bra engelska vad jag kan minnas. Det är spännande tycker jag och göra de här behandlingarna, fantastiskt att man kan åka utomlands och bli gravid.

Bette
  • crijo

Bette: Det här med ÄD är relativt sätt nytt. För många är en ny affärsidé. Alla kliniker kommer att bli bättre så småningom på både kommunikation, behandlingar och attityd, tror jag.

Svar på tråden ÄD för syskon