• skruttis01

Min bonusson blir fetare och fetare

och ingen av hans föräldrar orkar ta tag i det..

Jag har alltid varit ganska noga med att mina barn som är nu 6 och 9 år ska få en sund och bra uppfattning och mat och socker och snabba kolhydrater. Mina barn får tex inte äta godis eller godsaker på vardagar och de äter jätteregelbundet. Dels blev det så för min stora tjej har diabetes men jag hade det så även innan diabetesen.
    Jag håller detta som en viktig del i barnens uppfostran så att de har det med sig hela livet.
    Jag träffade min sambo för 2 år sen och vi har bott ihop i drygt ett år nu. Det jag ser hända med hans äldsta son (17 år) är skrämmande. Han dricker säkert 4-5 glas oboy om dagen, trycker i sig godis (han köper själv) hela rummet är fullt av godispappr, och han äter glass, (han hittar mina gömmor i frysen som jag ska ha till helgen) det är cola, flera burkar om dagen.
    Jag har tagit upp detta med hans pappa, och han gör inget, jag blir galen alltså. Han säger att han inte kan göra något åt det, sonen är ju 17 år och kommer ju äta sånt i smyg ändå säger han. Dessutom sitter han framför datan och spelar WOW från det att han kommer hem från skolan, tills han går o lägger sig. Han rör sig inte,  han äter knappt vanlig mat, för då är han mätt på allt skit han tryckt i sig.
    Hade han varit min son hade jag ryckt han i örat, förbjudit datorn vissa tider på dygnet..
    Hans mamma bryr inte heller, de har alltid fått äta skit , varje dag, hon har godisskålar framme jämt, så de har väl vant sig vid det antar jag.

Har ni några tips, jag vågar inte lägga mig i så mycket. Jag brukar säga till han " ät inte så mycket socker, det är inte bra för dig"  men det hjälper ju inte

• Svar på tråden Min bonusson blir fetare och fetare
  • Lyckogrisen

Om inte föräldrarna engagerar sig i detta så kan du tyvärr inte göra så mycket.
    Goda matvanor grundläggs tidigt i livet...inte när man nästan är myndig.
    Han måste själv komma underfund med sina matvanor.

Jag tror att du spiller din tid och din energi i onödan så länge föräldrarna inte tar detta på allvar så kan du inte göra så mycket...tyvärr.

men visst förstår jag att det är jättefrustrerande

• IsaCMoJs

Tyvärr så tror jag att det inte går att göra så mycket åt det. Killen är snart myndig och måste komma på själv att han äter fel för oftast är det ju så att man gör tvärtemot om någon tjatar. Trist men så är det tyvärr {#lang_emotions_cry}
    Socker är ju precis som du vet beroendeframkallande och han är säkert så inne i sockerfällan att han inte reflekterar över hur mycket skit han äter!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • EvaTora

Fast när han bor hos er är det väl era regler som gäller, dvs dina också - inte bara faderns? Då borde du ändå väl ha mandat att bestämma saker som att det som finns i frysen får man inte röra, ni kan låta bli köpa hem onyttigheter för hans skull (se´n är det ju en annan sak om han själv köper...) och att alla ska sitta med och uppföra sig vid middagsbordet oavsett man väljer att äta eller inte.
    Detta hjälper inte jättelångt men en liten, liten bit och han får iallafall några regler att hålla sig till.

• Annaïck

Det enda ni kan göra är väl att se till att det inte finns sötsaker hemma

• lolin6867

Killen är 17 år, han måste förstå själv varför man inte äter på det sättet! Säg som det är till honom, han är inte dum, av allt det där blir han ful, fet, trög, grinig. Även om han lever i WOW så måste han ändå vara intresserad av tjejer, prata med honom om konsekvensen av vad han äter, det är hans liv, han måste ta ett eget ansvar och välja sitt liv. 

Jag har själv en son på 17 år, det är klart han gillar godis, cola, chips och godis (mycket), men han äter sig inte tjock på det.

Förbud funkar inte på en 17 åring, han måste välja själv att låta bli.

Vi har i stort sett alltid glass i frysen, godis, chips i skafferiet, läsk (inte så ofta för den blir alltid gammal och avslagen), det betyder inte att barnen äter det regelbundet för det. Vi har inte heller någon specifik dag som man äter godis på, utan det kan bli ingen dag i veckan eller kanske två, oftast blir det faktiskt inte alls.

Däremot pratar vi mycket om mat och vad som är bra och varför, Vi äter alltid frukost, lunch, middag och mellanmål ( om det är helg) tillsammans, det gör att ingen är speciellt sugen på allt det där andra.

Det är inte lätt att få någon annan att inse att dom bara straffar sig själv, det blir som ett slags beroende och det är lätt att bli medberoende och börja ursäkta deras beteende. Han har tur som har dig, som ser att han skadar sig själv, jag tycker vissta att du skall säga något.

• LyckligtSlut

Killen är nästan vuxen så klart att han bestämmer själv vad han vill äta (snart iaf), MEN trots att hans föräldrar märkligt nog inte reagerar på hans onyttiga livsstil så tycker jag att du kanske kan försöka ta ett avslappnat vuxet samtal med honom själv om hur han mår och hur det kan bli om han fortsätter leva som han gör. Det kan man göra även som styvförälder. Även om han var din biologiska son så kan du ju inte bestämma hur han ska äta, som med yngre barnen, och att uppfostra honom medgoda vanor lär ju vara försent.

Försök prata med honom själv om hur han mår, hur han kan bli sjuk om han blir riktigt fet, hur det kan påverka hans hälsa, hans liv mm. Inte komma med pekpinnar direkt, men kanske har han ett destruktivt ätmönster som han kanske behöver prata med någon om.

Däremot ska du inte behandla honom som ett barn och bestämma.

• lagotto

Jag håller med de övriga han är snart myndig och han är 17 år han vet nog att det inte är nyttigt och att han går upp i vikt av det han äter.Är man van att bara äta skräp mat då blir även kroppen det och det är  det man vill ha men kan det finnas en anledning till att han äter allt detta ? kan det vara så att det är hans (dråg) om du förstår vad jag menar.Du säger att han dricker o´boy köp inte hem det helt enkelt eller ha inte kakor och godis hemma men så länge han köper godis själlv för egna pengar ja då kan man inte göra något tyvärr. Så du får nog leva med att kommer att fortsätta på sina gamla banor tills han har kommit underfund med vad han stoppar i sig inte är bra och det kan ta tid men eftersom det inte är ditt barn får du nog finna dig i det tyvärr.

• skruttis01

TACK alla för era svar. Jag har läst och begrundat det ni skriver och det hjälper mig en hel del.
    Han är ju snart vuxen och givetvis kan man inte styra maten på det sättet som man kanske skulle vilja ibland.  hehe.. Men jag tror faktiskt jag ska sätta mig ner med honom och prata om kost och kroppen, och vad som händer med den. Jag kan en hel del om kosten och även om han inte slutar med sitt ätande m.m så kanske jag nå honom lite iallfall, och att det fastnar nåt i huvudet som han anammar någon dag i framtiden kanske.

Svar på tråden Min bonusson blir fetare och fetare