Min bonusson blir fetare och fetare
och ingen av hans föräldrar orkar ta tag i det..
Jag har alltid varit ganska noga med att mina barn som är nu 6 och 9 år ska få en sund och bra uppfattning och mat och socker och snabba kolhydrater. Mina barn får tex inte äta godis eller godsaker på vardagar och de äter jätteregelbundet. Dels blev det så för min stora tjej har diabetes men jag hade det så även innan diabetesen.
Jag håller detta som en viktig del i barnens uppfostran så att de har det med sig hela livet.
Jag träffade min sambo för 2 år sen och vi har bott ihop i drygt ett år nu. Det jag ser hända med hans äldsta son (17 år) är skrämmande. Han dricker säkert 4-5 glas oboy om dagen, trycker i sig godis (han köper själv) hela rummet är fullt av godispappr, och han äter glass, (han hittar mina gömmor i frysen som jag ska ha till helgen) det är cola, flera burkar om dagen.
Jag har tagit upp detta med hans pappa, och han gör inget, jag blir galen alltså. Han säger att han inte kan göra något åt det, sonen är ju 17 år och kommer ju äta sånt i smyg ändå säger han. Dessutom sitter han framför datan och spelar WOW från det att han kommer hem från skolan, tills han går o lägger sig. Han rör sig inte, han äter knappt vanlig mat, för då är han mätt på allt skit han tryckt i sig.
Hade han varit min son hade jag ryckt han i örat, förbjudit datorn vissa tider på dygnet..
Hans mamma bryr inte heller, de har alltid fått äta skit , varje dag, hon har godisskålar framme jämt, så de har väl vant sig vid det antar jag.
Har ni några tips, jag vågar inte lägga mig i så mycket. Jag brukar säga till han " ät inte så mycket socker, det är inte bra för dig" men det hjälper ju inte