• nyfikengrön

Flytta utomlands med 5 åring, tips mottages!

Jag vill flytta från Sverige till ett land med bättre klimat men det är inte lika lätt att bara sticka iväg som när jag var lite yngre och barnfri. Nu har jag ju en dotter på 5 år som ska gå i skola och så måste man hitta ett jobb samt lägenhet/hus där i landet.

De länder jag är mest sugen på att flytta till är cypern, grekland, australien eller USA.

Är det någon som har erfarenhet av flytt utomlands och vilka jobb det finns förutom de på pub och restaurang. Är utbildad medicinsk sekreterare och vill ha nåt jobb som är må-fre då jag är ensamstående och måste ha barnomsorg. Jag vet ingenting om hur det fungerar med flytt när man har barn så alla tips och förslag mottages hjärtligt ja precis ALLT ni har att komma med!!

Hur ska jag gå till väga för att hitta jobb och boende utomlands?? Hur gör jag för o få skolplats åt min dotter, ska man ha henne i svensk skola eller vanlig internationell skola??

• Svar på tråden Flytta utomlands med 5 åring, tips mottages!
  • Koffie

Först och främst bör du ha jobb först - och det är inte så annorlunda mot Sverige, men man har mindre kontakter och koll på kontaktvägar i ett land som man inte ännu känner till så bra. Kolla om det finns någon sorts bemanningsföretag för medicinska sekreterare - det kan vara en jättebra ingång. Annars är det ju bättre att ha en anställning direkt hos den man jobbar hos - och dem kan man be om hjälp med bostad och även skola/barntillsyn. Även om de inte hjälper till praktiskt så kan de ge värdefulla tips.

Själv skulle jag inte sätta mina barn i varken svensk eller internationell skola, utan låta dem gå i den nationella skolan - men det är jag det. Däremot skulle jag absolut se till att de kom med i en grupp med svenskundervisning om det fanns på stället där jag skulle bo.
    Min åsikt är att det är roligare att bo "på riktigt" på stället dit man flyttar och vara lite integrerad - och dit hör att man lär sig det lokala språket och umgås med "infödingarna". Under årens lopp har jag blivit lite allergisk mot hela ex-pat-grejen - men det är givetvis ett val man får göra själv.

En liten varning är dock att det ofta är mycket dyrt med barntillsyn i andra länder. Lite bättre blir det förstås av att din dotter är 5 år och har skolåldern inne och kanske bara behöver lite extra fritids.. Men även skolorna kan ha avgifter, som man måste ta med i beräkningen.

Svar på tråden Flytta utomlands med 5 åring, tips mottages!