• mm m

Vegetarisk smörgåstårta.

Behöver tips på vad man kan ha i vegetarisk smörgåstårta.

Ägg och mjölkprodukter går bra.

• Svar på tråden Vegetarisk smörgåstårta.
  • mm m

Vart kan man köpa det? Är det större mataffärer?

Ja kom gärna med förslag på vad man kan blanda, brukar inte göra det så ofta och är inte så hemma på röror.

• Gothica

Avokado är jättegott! Prova att mosa avokado med philadelphiaost, lite honung, citronsaft, salt och peppar. Jättegod röra! :) Tartexpastej är ett annat tips.
    Sen toppa gärna med tångkaviar.

Såg även detta recept som verkar jättegott:

Fyllning:
    4-5 rivna morötter
    5 cm finhackad purjolök
    1 1/2 dl finhackad smörgåsgurka
    ca 2 dl lätt créme fraiche
    salt och peppar

Topping:
    2 mogna avokador
    1/2 citron, saft och rivet skal
    1/2 dl lätt créme fraiche
    2 finhackade schalottenlökar

Garnering:
    Machésallad
    körsbärstomater
    basilika

Blanda morötter, purjo, smörgåsgurka och créme fraiche. Smaka av med salt o peppar. Bred hälften av röran på bröden. Täck med nya bröd och bred på resten. Lägg på mer bröd.
    Mosa eller mixa avokado med citronsaft. Blanda med créme fraiche, rivet citronskal och lök. Bred över tårtan.
    Garnera med sallad, tomater och färsk basilika.
    Servera.

I detta recept har de använt 12 bitar GI-ruta, men du kan naturligtvis hellre använda landgångsbröd eller annat bröd om du hellre vill det.
    GOTT!

Lycka till!
    Från en vegetarian.

• Gothica

Tartexpastej säljs i de flesta mataffärer och finns i flera olika smaker.

• mm m

Tack vad bra att det kommer in tips och recept behöver verkligen all hjälp jag kan få i denna fråga.

• systertillknorr

I de flesta mataffärer, den är på tub (men inte i kyldisken). Hmm vet inte, gärna smakrikt, eftersom man annars har typ skagenröra som fyllning och räkor, skinka och stenbitsrom att garnera med. Därför tänkte jag pestoröra, men det kanske skär sig mot tartexen. Nån cremefraiche röra med finhackad rödlök/gräslök och majonäs funkar nog!

• IshopthereforIam

Den här smörgåstårtan är SUPER GOD! Blev uppskattad även av icke vegetarianer på mitt födelsedagskalas. Den gick åt väldigt snabbt .

Ca. 10 bitar.

2 vita formbröd

Fyllning:
    2/3 tub tartexpastej, naturell
    0,5 dl mycket finhackad saltgurka

Fyllning 2
    0,5-1 dl mycket fint hackad rödlök
    1 burk röd cavi-art (vegetarisk kaviar)
    1 burk kesella 
    1-2 tsk citronsaft

fyllning 3
    50 g smör eller margarin
    1 pressad vitlöksklyfta
    1-2 tsk citronsaft
    1 dl finhackad dill

Garnering
    1,5 dl majonäs
    1,5 kesella
    2 dl finhackad persilja
    1 stor mogen mango
    1 mogen papaya
    0,5 burk cavi-art
    basilika blad.

Skär bort kanterna så att två skivor bildar en kvadrat. Skär även bort från undersidan. Skiva båda bröden på längden i fyra skivor.

Fyllning 1

Blanda pastej och gurka

Fyllning 2

Blanda lök, kaviar, kesella och smaksätt med citron

Fyllning 3.

Blanda smör/margarin med örter och smaksätt med vitlök och citronsaft.

Bred fyllning ett på två brödskivor. Lägg på två på motsatt håll. Bred på fyllning två. Lägg två skivor åt andra hållet och bred på fyllning tre. Packa in tårtan i plastfolie och låt stå i kylskåp över natten.

Vid servering.

Blanda majonäs med kesella. Bred blandningen runt om kanterna och på tårtan. Skala och skär mango och papaya i bitar- garnera med frukt, kaviar och basilika blad.

• Gurkan

Skulle vara försiktig med tartex... antingne gillar man det eller så hatar man det :D
    Själv tillhör jag den sistnämnda gruppen och tycker tartex förstår otroligt mycket!

• ALJO

Googla runt på medelhavs/italiensk smörgårstårta. Brukar finnas recept med soltorkade tomater, pesto mm, och uppepå kan du ju ha goda ostar och frukt, soltorkade tomater där med, kapris mm.
    En annan sak som jag åt en gång, det var sparris i röran som var emellan. Vit burksparris som var mosad med cf+majo.

• Gurkan

googlade på just italiens smörgåstårta och fick upp en jag själv skulle vilja prova! Eller ja när jag moddat den lite så klart!

Fyllning 1: Hackad tomat (utan fröhuset då), hackad rödlök, mozarella och pesto
    Fyllning 2: Soltorkade inlagda tomater, creme fraiche och philadelphiaost
    Fyllning 3: Färskost med vitlökssmak, creme fraiche och hackad färsk gurka (pressa ut vattnet)

Bred creme fraiche runt om och garnera med goda ostar, ruccola, soltorkade inlagda tomater, machesallad, färska tomater och citron...

Mmm
    vad sugen jag blev på att göra en smörgåstårta!

• Jennie med ie
    TjockKatt skrev 2010-03-07 13:00:25 följande:
    Vegetarisk kaviar? Finns på burk på ica. Den svarta. Inte röda.
    Tänker du på färgämnet så finns även den röda tångcaviaren med "rätt" färgämne numera.
  • Karin 81

Jag gjorde en vegetarisk smörgåstårta till sonens dop som var mycket uppskattad:

Fyllning 1:
    2 tärnade avokado
    saften av ½ citron
    1 tärnat äpple
    ½ dl finstrimlad purjolök
    10 skivade gröna oliver
    0,75 dl kesella
    salt & peppar

Fyllning 2:
    3 dl finriven morot
    5 msk cream fraiche
    1 dl finstrimlad purjolök
    1 ½ dl riven fetaost alt halloumi
    1 dl tärnad paprika

Jag kommer inte ihåg till hur stor smörgåstårta receptet är för jag mixtrade lite med mängderna...

• mm m

Tack för alla tips. Har ni fler så skriv de gärna.

Ska nog plocka lite ideer här och där och försöka kombinera ihop någonting gott.

• Undret Gilan

Fyllning 1
    Keso
    Majonäs
    Dill
    citronsaft

Fyllning 2
    Mosad fetaost
    Cremefraishe eller dyl

Gör ett lager med varje ta sen majonäs ovanpå och på sidorna.

Dekoration
    Fetaost
    Ägg
    Tomat
    Rödlök
    Vindruvor
    Gurka

Enkelt och super gott:)

~~¤*Förlovad*¤~~
  • Gryntroll
    Undret Gilan skrev 2010-03-09 11:26:45 följande:

Fyllning 1
    Keso
    Majonäs
    Dill
    citronsaft

Fyllning 2
    Mosad fetaost
    Cremefraishe eller dyl

Gör ett lager med varje ta sen majonäs ovanpå och på sidorna.

Dekoration
    Fetaost
    Ägg
    Tomat
    Rödlök
    Vindruvor
    Gurka

Enkelt och super gott:)

Gammal tråd, men jag gjode smörgåstårta med dessa röror tills idag.

Tack för tipset - blev super gott!
    Kan tänka mig att en smörgåstårta med dessa röror även är supergod med räkor ovanpå för de som inte äter lacto-ovo veg.

• klyban

Lobsterroll fyllning passar bra i smörgåstårta, och då utan hummer eller skaldjur om man nu inte får äta detta enligt sin diet.
    Är bara majonnäs, citron, själkselleri(även en del blad ska med), persilja och smakas av med salt och peppar.

Svar på tråden Vegetarisk smörgåstårta.