• nilisen

Lågt hcg, gravid, inte gravid, magsmärtor mm

Ja lika rörig som rubriken lyder, lika rörigt är det för mig inombords! Jag blir inte klok!
    Jag har gjort några inlägg tidigare i diverse trådar, men kort historik: Har gjort äggdonation på Cypern. Fick äggen insatta den 19/2. Gjorde ett blodprov på ruvardag 11 som var positivt=11. Lågt ändå tycker jag!!?? Samtidigt så påvisar diverse tabeller att hcg över 5=gravid. Har en son sedan tidigare äd och på samma ruvardag var hcg ca 70. Ruvardag 12 hade jag kraftiga magsmärtor, kunde knappt stå upprät. Ruvardag 13 hade jag fortf ont och fick besöka gyn akut. Allt såg bra ut, slemhinnan var tjock vilket skulle vara positivt enl läkaren för ev graviditet. Såg inga tecken på blod i buken eller att en blödning skulle vara på g. Hcg var nu 25. Ruvardag 14 gav oxå urinstickan ett positivt resultat, vilken hade varit negativ ruvardag 12 och 13. Ska nu ta ett nytt blodprov på måndag. Mina magsmärtor har avtagit och för övrigt har jag typiska graviditetssymtom. Vad tror ni? Jag vågar inte tro på att det är en graviditet. Vad har ni för erfarenheter med lågt hcg? Hade funderingar på utomkved men det är ju en äd, kan det bli så ändå? Missfall, ofrostig graviditet. Måste få ventilera mer er, hoppas ni orkar läsa trots rörigt och långt inlägg! Tar gärna emot era tankar, såsom positiva och negativa!

Kram Nilla

• Svar på tråden Lågt hcg, gravid, inte gravid, magsmärtor mm
  • Makima46

Har ingen aning om vad som är på gång. Att du har blivit gravid är ju inte att tveka på. Kunde de som undersökte dig inte ge dig ett vettigt svar? Du frågade om utomkvedshavandeskap. Det kan man få oavsett om det är ÄD, IVF med egna ägg eller om man blir gravid på naturlig väg. Har haft en ofostrig graviditet vid min första ÄD, men jag hade inte alls ont eller blödning. Men att magsmärtorna avtagit och att du inte blöder eller har blödningar i buken ser jag som ett gott tecken. Hoppas du kan få mer klarhet i vad som sker på måndag. Ledsen att jag inte kan lindra din oro.Och har full förståelse för att det måste vara en oerhört jobbig sits att hamna i.

gravid i v. 25 med tvillingar
  • nilisen

Du kanske inte lindrar min oro men tack för dina rader och omtanke, det värmer, då denna vecka varit helt upp och ned. En ofostrig graviditet är det när man bara ser en tom hinnsäck? Kommer du ihåg dina hcg-värde när detta hände dig? Blev inte så klok av den läkare jag mötte mer än det jag skrev ovan samt att hon tyckte att utomkvedshavandeskap borde det inte va då det är en äd.........
    Ska nu ha kontakt med min gynläkare nästa vecka och hoppas få någon klarhet.
    Vill passa på att gratulera till din tvillinggraviditet och är givetvis nyfiken vilken klinik du fått hjälp ifrån!

Kram

• crijo

Jag har haft en liknande situation och tyvärr gick inte vägen för mig. Det känns dock anorlunda med dig. För mig var det så: Jag hade lågt hcg värde i början, men det fördubblades som det skulle sedan. Urinstickan visade positiv på RD16. Hade mycket ont i magen under hela perioden. v6 fick jag några små bruna spottingar. v7 konstaterades på VUL  att det var tom därinne.
    Min gyn sa till mig att hon har haft patient som plusade med urinsticka så sent som RD20 och hade fött ett friskt barn.
    Hoppas det går vägen för dig!

• Makima46
    nilisen skrev 2010-03-06 23:04:27 följande:
    Du kanske inte lindrar min oro men tack för dina rader och omtanke, det värmer, då denna vecka varit helt upp och ned. En ofostrig graviditet är det när man bara ser en tom hinnsäck? Kommer du ihåg dina hcg-värde när detta hände dig? Blev inte så klok av den läkare jag mötte mer än det jag skrev ovan samt att hon tyckte att utomkvedshavandeskap borde det inte va då det är en äd.........Ska nu ha kontakt med min gynläkare nästa vecka och hoppas få någon klarhet.Vill passa på att gratulera till din tvillinggraviditet och är givetvis nyfiken vilken klinik du fått hjälp ifrån!Kram
    En ofostrig graviditet innebär att hinnsäcken är tom. Av embryot som befruktats så utvecklas en del till hinnsäcken och en del blir ett foster. Ibland blir det fel i delningen och endast hinnsäcken utvecklas. Eftersom det är hinnsäcken som utsöndrar graviditetshormonerna så visar tester att man är gravid.

Gjorde ju tyvärr misstaget den gången jag fick ofostrig, att jag tog aldrig HCG tester.
    Förlitade mig på att plusset på stickan på RD 12 beviset på att allt stod rätt till.
    Hade ingen aning om att ofostrig grav. fanns och fick därför en chock som förlamade mig totalt, när VUL visade tom hinnsäck.

Kan inte föstå varför läkaren sa så till dig ang. utomkvedshavandeskap.
    Men det är klart att det kan vara okunskap från hennes sida. Många svenska läkare har stor okunskap om ÄD.

Jag har varit på IVI kliniken i Madrid och gjort mina ÄD.

Hoppas läkaren du ska till nästa vecka har mer kunskap. 

gravid i v. 25 med tvillingar
  • nilisen

Igår på ruvardag 17 var mitt s-hcg =109
    Vet inte om jag är så mkt klokare och vad man ska tro. Magsmärtorna är borta och inga blödningar har kommit. Men är ändå rädd att värdet är i underkant. Vad tänker ni? Lämna gärna någon kommentar. Kommer prata med läkaren senare idag eller imorgon och har ett UL inbokat om två veckor. Ja det är väl bara till att vänta, pust. 
    Kram

• Linisen
    nilisen skrev 2010-03-09 09:27:06 följande:
    Igår på ruvardag 17 var mitt s-hcg =109Vet inte om jag är så mkt klokare och vad man ska tro. Magsmärtorna är borta och inga blödningar har kommit. Men är ändå rädd att värdet är i underkant. Vad tänker ni? Lämna gärna någon kommentar. Kommer prata med läkaren senare idag eller imorgon och har ett UL inbokat om två veckor. Ja det är väl bara till att vänta, pust. Kram
    Hrm, hrm hrm....vad sa vi imorse om att surfa runt stumpan min....?
  • nilisen
    Linisen skrev 2010-03-09 11:56:13 följande:
    Hrm, hrm hrm....vad sa vi imorse om att surfa runt stumpan min....?
    Jo, men..........................inga hcg-tabeller men här blir nog svårare att hålla sig ifrån!

Hoppas det gick bra för dig idag!

Kram
Svar på tråden Lågt hcg, gravid, inte gravid, magsmärtor mm