Flytta till England.
Hej på er alla!
Funderar på att flytta till England och undrar vad man ska tänka på innan man flyttar?
Har 2 barn, 2 och 4 år gamla.
Alla tips och råd är välkomna..
Hej på er alla!
Funderar på att flytta till England och undrar vad man ska tänka på innan man flyttar?
Har 2 barn, 2 och 4 år gamla.
Alla tips och råd är välkomna..
Hej!
Jag bor med man och dotter i England, har bott har i 7 ar nu.
Vart i England har du tankt flytta till?
Om du vill ha dina barn pa dagis maste du forbereda dig pa att dagis ar super dyrt (man betalar ungefar lika mkt. per dag som man gor for en hel manad i Sverige!).
samt att vantelistorna ar langa. Skolorna fungerar ocksa lite annorlunda och man maste ansoka i god tid om man vill att barnet ska komma in pa en bra skola. Man borjar "riktiga" skolan runt 4.5 ar.
Mamma ledigheten ar max ett ar med uselt betalt de sista manaderna :o(
I det stora hela trivs vi mkt. bra med att uppfostra var tjej har. Det finns massa lekgrupper, fina lekparker, sangstunder etc.
Sjukvarden ar ocksa bra, barn har gratis medicin.
....det var en del av vad jag kommer pa nu. Hor garna av dig om det ar nat du undrar over.
Lycka till med flytt-planerna.
Hej. Vi flyttade till London för snart ett halvår sedan med vår nyss fyllda fyraåring. Det är svårt att komma på något på rak arm, är det något speciellt du undrar över?
Det är just det med skolorna som är annorlunda. Det finns gratis statliga, men kvaliten varierar oerhört på dem. Om ni funderar över privata så är mitt tips att gå igenom någon typ av agency om ni inte redan är insatta i de olika skolorna.
Annars, skaffa en GP så fort ni kan (en.wikipedia.org/wiki/General_practitioner) eftersom det behövs till skolansökningar.
Nu är vi ju nyinflyttade, men än så länge trivs vi mycket bra med att bo här med barn.
Nar och var har ni tankt flytta? Om ni flyttar sa kommer 4 aringen borja i skolan antingen pa en gang eller i September beroende nar pa aret han fyller ar. Om han fyllde 4 innan 1;a September 2009, sa har hans klasskamrater redan borjat i skolan. Om han fyllde 1;a September eller efter, alternativt kommer att fylla 4 innan 30;e Augusti i ar sa borjar han i September i ar.
Det ar svart att ge nagra mer rad utan mer information om nar och var ni ska flytta och om ni har jobb och bostad etc redan ordnat. Allt varierar sa beroende pa var i landet man bor.
Nar det galler skolor sa har ni tyvarr missat datumet man ska soka skola till for September och platserna har redan blivit tillsatta, sa det ar bara de skolor som har platser kvar som galler nu, men det ar inte alltid daliga skolor som far platser kvar. Du kan leta olika skolor och lasa deras officiella omdomen pa www.ofsted.gov.uk val vart att lasa upp lite och man kan lara sig lite om olika omraden av att lasa ofsted rapporterna ocksa.
Jag har bott har i 15 ar nu, sa jag har varit med om de mesta sakerna som kan vara krangliga att klura ut, sa fraga pa om det ar nagot du undrar over.
Sag nu att det var lilltjejen som ar skolalder och med hennes fodelsedatum sa skulle hon borja nu i September och blir en av de absolut aldsta i sin klass.