• Leiben

skjuta upp mensen ytterligare efter ÄD med progynon

hej!

har en fråga och om jag får svar på den kanske jag kan klara av den här hemska väntan lite bättre.

jo, jag har gjort ett ÄD och har terstdag till helgen om en vecka. Ingen mens kommer att komma hur som helst (om jag har förstått det rätt) även ifall jag inet skulle vara gravid, så länge som jag äter progynonet, har jag fattat det som.

min fråga är egentligen ifall jag testar minus på TD kan skjuta upp nästkommande cykel och i och med det, skjuta på den som kommer efter? Har ett litet futtigt emryo i frysen och kommer inte att kunan göra FET med det nästkommande cykel då jag inte är i stan då. Därför undrar jag om det liksom går att äta progynon 2 veckor till efter TD och skjuta på allt?

tacksam för svar/ Leiben

• Svar på tråden skjuta upp mensen ytterligare efter ÄD med progynon
  • Pimpinellan
    isisisis skrev 2010-02-27 20:23:43 följande:
    Nä,du ska fortsättamed progynon och progesteron tom v 12om du plussar.
    Och det sa han INTE... Proggisarna visste jag,men inte Progynonen. Jaja,jag ska ju bli gravid först också.
  • Leiben
    Pimpinellan skrev 2010-02-27 20:26:16 följande:
    Och det sa han INTE... Proggisarna visste jag,men inte Progynonen. Jaja,jag ska ju bli gravid först också.
    :D

Frågan kvarstår ändå!
  • isisisis
    Leiben skrev 2010-02-27 20:19:24 följande:
    hm. vad jag trodde var att jag nu inet kommer att få min mens som jag brukar (vid ivf) på ruvardag 11-13 pg a progynonet. är det inte så alltså? sen det här med att skjuta på var bara att käka en vecka till efter testdag för att bara förflytta cykeln en vecka frammåt om ni fattar.
    Nä,det får du säkert inte.Oftast bibehåller man slemhinnan åtminstone ils testdag 14 dagar senare och lite till om man fortsätter äta dem.
    (om jag fattar dig rätt)

Sedan beror allt på om man nedregleraseller börjar behandling i naturlig cykel
  • Leiben
    isisisis skrev 2010-02-27 20:27:40 följande:
    Nä,det får du säkert inte.Oftast bibehåller man slemhinnan åtminstone ils testdag 14 dagar senare och lite till om man fortsätter äta dem.(om jag fattar dig rätt) Sedan beror allt på om man nedregleraseller börjar behandling i naturlig cykel
    jag nedreglerades med spray innan. testdag är på dag 16 och nu är jag på dag 10. men man verkar alltså inte kunna veta helt då. min önskan är alltså att mensen ska kunnas skjutas en vecka efter TD eller så många dagar som möjligt iaf för att försäkra mig om att FET i nästkommande cykel inte ska krocka med min resa. men men...

jobbiga skit alltid!
  • isisisis
    Leiben skrev 2010-02-27 20:34:32 följande:
    jag nedreglerades med spray innan. testdag är på dag 16 och nu är jag på dag 10. men man verkar alltså inte kunna veta helt då. min önskan är alltså att mensen ska kunnas skjutas en vecka efter TD eller så många dagar som möjligt iaf för att försäkra mig om att FET i nästkommande cykel inte ska krocka med min resa. men men... jobbiga skit alltid!
    Oki.Då förstod jag dig hyfsat rätt då från början.
    Du har stor chans att inte börja blöda om du fortsätter med progynonen .Iaf några dagar efter testdag,men....
     det blir ibland i otakt efter behandling .Din cykel kan mycket väl rubbas.
    De flesta seriösa kliniker brukar råda en att vänta en naturlig cykel efter "bortfallsblödningen".
  • Embla82

TS, jag skulle tro att det går att skjuta upp mensen genom att fortsätta äta tabletterna en tid även om du testar negativt. Jag har då aldrig fått mens förens några dagar efter att jag slutat med tabletterna. 

Det står ju även i bruksanvisningen att om man har sin livmoder kvar måste man göra uppehåll med tabletterna för att blöda ut slemhinnan. Så om jag var du skulle jag chansa å käka på två veckor till. Eller förresten... 10 veckor till, vi får ju hålla tummarna för ett plus!
  • Pimpinellan

Så oddsen för att jag åtminsone kan få 14 dagars lutealfas med både proggisar och progynon är ändå ganska goda? Under det känns som kroppen inte hinner fatta att den är gravid ifall man skulle bli det. Min kropp gillar inte att stimuleras utan funkar bäst ostimulerad av nån knäpp anledning.

• Embla82
    Pimpinellan skrev 2010-02-27 22:14:38 följande:
    Så oddsen för att jag åtminsone kan få 14 dagars lutealfas med både proggisar och progynon är ändå ganska goda? Under det känns som kroppen inte hinner fatta att den är gravid ifall man skulle bli det. Min kropp gillar inte att stimuleras utan funkar bäst ostimulerad av nån knäpp anledning.
    jag skulle gissa det, men jag vet ju inte säkert.
  • Leiben
    isisisis skrev 2010-02-27 20:41:08 följande:
    Oki.Då förstod jag dig hyfsat rätt då från början.Du har stor chans att inte börja blöda om du fortsätter med progynonen .Iaf några dagar efter testdag,men.... det blir ibland i otakt efter behandling .Din cykel kan mycket väl rubbas.De flesta seriösa kliniker brukar råda en att vänta en naturlig cykel efter "bortfallsblödningen".
    hur menar du med vänta en naturlig cykel? vad jag tänkte var att jag får mensen nu en vecka efter TD och så går en cykel och den nästa mensen som kommer börjar jag med behanding för FET. Ska man vänta ännu längre?
    Embla82 skrev 2010-02-27 21:51:35 följande:
    TS, jag skulle tro att det går att skjuta upp mensen genom att fortsätta äta tabletterna en tid även om du testar negativt. Jag har då aldrig fått mens förens några dagar efter att jag slutat med tabletterna.  Det står ju även i bruksanvisningen att om man har sin livmoder kvar måste man göra uppehåll med tabletterna för att blöda ut slemhinnan. Så om jag var du skulle jag chansa å käka på två veckor till. Eller förresten... 10 veckor till, vi får ju hålla tummarna för ett plus!
    då kanske det går iaf då, att skjuta lite på mensen som jag funderat på.  tack för tumhållningen också :)
    Pimpinellan skrev 2010-02-27 22:14:38 följande:
    det låter ju väldigt bra då för din del! hur menar du med att kroppen inte gillar att stimuleras? vad är det som skiljer?
  • Pimpinellan
    Leiben skrev 2010-02-27 22:28:20 följande:
    det låter ju väldigt bra då för din del! hur menar du med att kroppen inte gillar att stimuleras? vad är det som skiljer?
    Jag har blivit spontant gravid 2-3 ggr,men vid IVF går jag inte ens till ET och nu sist inte ens till ÄP och dessutom får jag mens tidigt efter IVF och insemination,allså tidigare än i vanliga fall trots proggisar. Och proggisarna funkar efter vanlig äl så det är ingen logik! Det var därför jag bad läkaren om progynon denna gång för det blir ju antingen IVF eller mest troligt insemination igen.
  • Leiben
    Pimpinellan skrev 2010-02-27 22:34:59 följande:
    Jag har blivit spontant gravid 2-3 ggr,men vid IVF går jag inte ens till ET och nu sist inte ens till ÄP och dessutom får jag mens tidigt efter IVF och insemination,allså tidigare än i vanliga fall trots proggisar. Och proggisarna funkar efter vanlig äl så det är ingen logik! Det var därför jag bad läkaren om progynon denna gång för det blir ju antingen IVF eller mest troligt insemination igen.
    vilket knas! hoppas progynonen gör susen den här gången då!
Svar på tråden skjuta upp mensen ytterligare efter ÄD med progynon