• sär skriven

Empati - sympati, skilja på dessa?

Har en debatt med sambon som hävdar att han snarare är empatisk än sympatisk. Med detta menar han att han kan förstå _att_ en person känner på ett visst sätt, med en kognitiv värdering bakom känslorna. Han saknar dock förmågan att känna _med_ personen ifråga, alltså själva inlevelsen bakom känsloupplevelsen.

För mig innebär detta att han vänt på begreppen. Empati handlar för mig om förmågan att känna med en person, att ta till sig och känna en annan persons känslor såsom glädje och smärta. I detta har vi ju vetenskapligt belägg via de så kallade spegelneuronen.

Om vi tar följande exempel: Jag ser min sambo slå sig med hammaren.

Sympatiskt känner jag att aj fan vad ont det måste ha gjort, jag tycker synd om dej.

Empatiskt fångar mina spegelneuron upp händelsen och känner med, alltså lider med, min sambo. Min hjärna aktiveras via spegelneuronen så att min kropp fysiologiskt reagerar på samma sätt som om jag åsamkats smärtan själv, jag känner dock ingen fysisk smärta.

Vad säger ni? Vem har rätt och vem har fel?

• Svar på tråden Empati - sympati, skilja på dessa?
  • Mandarina

Alltså empati handlar väl om att att kunna sätta sig in i den andres situation, förstår hur han tänker och känner....tror man nästan måste ha vart i situationen själv för att kunna förstå. Säg ex att du fått missfall och en annan i din omgivning får det...då kan du känna empati...du vet hur den människan känner, hur den tänker osv...

MEdans sympati är att man förstår med tanken....medans empati är mera att man föstår både med tanken och känslan....

Så tror jag.

• hurskadetgå

Ni pratar förbi varandra. Att vara sympatisk enkelt uttryckt är att vara snäll. Att vara empatisk enkelt uttryck är inlevelseförmåga.

• Sofiero

Jag vill också säga att din sambo har rätt. Hur du tänker förstår jag ärligt talat inte riktigt så det kan jag inte uttala mej om. Men det som du skriver att din sambo säger; det var nog den bästa förklaring på empati och sympati som jag råkat på!

• LillTussa

Jag har lärt mig enligt din sambos definition.

I ett vårdyrke är det mera eftertraktat att ha en empatisk professionell hållning än en sympatisk. För det senare kan fördunkla dina beslut då du känner som personen än att förstå hur personen känner. Typ. För du kan aldrig känna som en annan fullt ut, vi har alla olika känslor och grader av dem, däremot kan du förstå en annans känslor men ej uppleva dem själv.
    Maskrosbarn har i forskning kunnat ses mindre empatiska i mer eller mindre grad då förståelsen för en annan människas känslor är förminskad pga försvarsmekanismer i hjärnan pga tidigare upplevelser. 
  • Sofiero
    LillTussa skrev 2010-03-16 22:16:32 följande:
    Jag har lärt mig enligt din sambos definition. I ett vårdyrke är det mera eftertraktat att ha en empatisk professionell hållning än en sympatisk. För det senare kan fördunkla dina beslut då du känner som personen än att förstå hur personen känner. Typ. För du kan aldrig känna som en annan fullt ut, vi har alla olika känslor och grader av dem, däremot kan du förstå en annans känslor men ej uppleva dem själv. Maskrosbarn har i forskning kunnat ses mindre empatiska i mer eller mindre grad då förståelsen för en annan människas känslor är förminskad pga försvarsmekanismer i hjärnan pga tidigare upplevelser. 
    *tumme upp!!*
  • Mrs K
    Abrakadabra skrev 2010-02-26 18:30:06 följande:
    SAOL:s definitioner (www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx): Empati – förmåga till inlevelse i andra människors känslor Sympati – välvillig förståelse ; känsla av gillande eller tillgivenhet Så här skriver Språkrådet (www.sprakradet.se/fr%C3%A5gel%C3%A5dan): fråga Är empati något annat än sympati? svar Empati innebär förmåga till inlevelse i andras behov och reaktioner. Ofta går det bra att säga inlevelse. Det kommer ytterst av grek. empatheia ’lidelse’. Sympati innebär känsla av varm uppskattning av någon. Det kommer från grek. sympatheia ’medlidande’.
    Tycker detta var en solklar beskrivning. Precis så har jag uppfattat de här ordens betydlese.
  • woop01

Väcker en gammal tråd igen. Jag har googlat lite nu och har inte fått svar på min fråga.
    Om en person är empatisk, men inte känner medlidande, utan bara vet hur den känner (känslokall fast med empatiskt inslag), vad kallas detta, finns det ett ord för det?

• Ascendere
    sär skriven skrev 2010-02-25 16:07:17 följande:

Har en debatt med sambon som hävdar att han snarare är empatisk än sympatisk. Med detta menar han att han kan förstå _att_ en person känner på ett visst sätt, med en kognitiv värdering bakom känslorna. Han saknar dock förmågan att känna _med_ personen ifråga, alltså själva inlevelsen bakom känsloupplevelsen.

För mig innebär detta att han vänt på begreppen. Empati handlar för mig om förmågan att känna med en person, att ta till sig och känna en annan persons känslor såsom glädje och smärta. I detta har vi ju vetenskapligt belägg via de så kallade spegelneuronen.

Om vi tar följande exempel: Jag ser min sambo slå sig med hammaren.

Sympatiskt känner jag att aj fan vad ont det måste ha gjort, jag tycker synd om dej.

Empatiskt fångar mina spegelneuron upp händelsen och känner med, alltså lider med, min sambo. Min hjärna aktiveras via spegelneuronen så att min kropp fysiologiskt reagerar på samma sätt som om jag åsamkats smärtan själv, jag känner dock ingen fysisk smärta.

Vad säger ni? Vem har rätt och vem har fel?

Du har rätt, han har fel.
    Han har precis som du säger vänt på begreppen.
Svar på tråden Empati - sympati, skilja på dessa?