• missis

Ni som fått barn runt v 31-32!!!!!!!

Var barnet mycket sjukt? och var neotiden jobbig o dramatisk för barnet?
    fick barnet några men eller skador? Hur länge fick ni stanna på neo innan ni fick åka hem?

berätta gärna! är jättenyfiken och tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-24 20:44
    anledningen att jag frågar är pga att jag ligger lite i riskzonen att få förtidigt.

• Svar på tråden Ni som fått barn runt v 31-32!!!!!!!
  • Trudel

Våran son kom i v. 31+3. Han kunde andas själv från första början, förmodligen mycket tack vara att jag hann få båda kortisonsprutorna innan förlossningen. Däremot behövde han sola ett par dagar och sondmatades i ca 4 veckor. Vi stannade på neo i 3½ vecka och fick åka då åka hem på premission. En vecka senare var vi utrskrivna.

• Miracle85

Jag fick min son den 11 mars, i vecka 31+4 jag akutkejsarsnittades, pga av att han var tillväxthämmad, och min moderkaka fungera inte som den skulle, så jag hann aldrig få några kortison sprutor men han andas helt själv, och han lägger gått på sig och har ett stort behov av att suga på något, så kanske vi bara haft tur att han är så frisk som han är??

• Miracle85

dessutom har han aldrig legat i kuvös, men ligger i värmebädd, och sondmatas tills han lär sig att äta själv.

• Nallis76

Födde min dotter med kejsarsnitt den 9/3 pga havandeskapsförgiftning. Hon andades själv från första början och ligger i värmesäng. Hon sondmatas, men vi övar på amningen. Hon är väldigt snuttig. Hon är kvar på Neo och vi vet inte när vi får åka hem än.. Hon vägde 1784 g och var 41 cm lång. Nu väger hon 1912 g :)

• tabita

Fick min son i v. 32+5. Han var svårt sjuk och låg i respirator (oscillator) efter att ha blivit sjuk tredje dygnet. Sedan hade han syrgas i två månader, hela tiden vi låg inne. Hade syrgas med hem på permission. Sondmatades i 10 månader.

Men du ska veta att han är ovanlig. Det brukar gå mycket bättre!

• Inglan

Vår son är förr 18/2, v 31+2 så vi är mitt uppe i det nu. Han förlöses med akutsnitt och hade problem med andningen i början, ca 2 v men inget livshotande. Han var dock rätt stor, vägde 2062g vid förlossningen. Vi var på neo avd 3 veckor och är nu hemma på tidig hemgång med en frisk liten kille. Personalen på neoavd var fantastisk men det är jobbigt att vara på sjukhus och spec när det handlar om ens barn! Har du fler frågor får du gärna höra av dig!

• SaJo81

lite tidigare kom mina men vecka 30+1 födde jag två pojkar på 1580gram o 42cm och 1280gram och 39cm, dom mådde hur bra som helst, låg i kuvös i tre timmar med CPAP sedan låg dom bara i vattensäng för att hålla värmen med övervakning av hjärta och andning. efter 4veckor när grabbarna vägde 2kg och 1.8kg fick vi åka hem med hemsjukvård i tre veckor till....

På påskafton blir grabbarna 7månader och dom mår hur bra som helst=)

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • frökenmumin

Mina tvillingkillar kom den 10 januari 2010 i vecka 31+4. Tvilling 1 mådde hur bra som helst, låg med CPAP i 3 dygn sen syrgas 2 dygn och sen helt utan. Tvilling 2 mådde betydligt sämre, han hade stora andningsproblem från start, till en början låg han med CPAP med redan efter ett par timmar lades han i respirator. Han låg i respirator i 3 dygn, sen i CPAP 1,5 dygn och sen syrgas i dryga 2 månader. En vecka innan BF blev han syrgas fri.

Båda sondades till en början, efter 5 veckor kunde båda äta ur flaska. Vi låg på neo i 6 veckor, hemvård i 3 veckor, vi blev alltså utskrivna från Neo i förra veckan .

Killarna vägde 1545 gram respektive 1625 gram när dom föddes, idag väger dom 4040 gram och 3850 gram. Idag mår killarna jättebra, dom växer så det knakar....

• EmLou

Blev akutsnittad vecka 32+0 (29/1-10) pg.a havandeskapsförgiftning. Lillkillen var tillväxthämmad och vägde 1100g.
    Jag hann inte få någon kortisonspruta så han hade lite problem med andningen och hade CPAP och syrgas i kuvösen.
    Han hade problem med trombocyterna och fick blod ett par gånger. När han föddes var blodsockret 0.8 och det kämpades med ett bra tag  (ska vara runt 3.0)

Det var nog mer dramatiskt för oss än för honom. Han gillar nog att proffs tog hand om honom istället för hans rookie-föräldrar ;)

Vi låg på Neo 5 veckor och har nu varit hemma i två och kommer nog vara två till. Han sondamatas fortfarande.

• Euphoria85

hej!
    har tvillingpojkar födda v 31+0
    vägde 1498 och 1510 och var 40 långa vid födslen!
    vi fick 5 veckor inneliggande på neo och ytterliggare 2 veckor i hemsjukvård+ ytterliggare 2 månader med apnélarm som vi nyss lämnat tillbaka.

kuvös vård nästan 3 veckor
    syrgas ibland
    värmebädd 2 veckor
    helt uppkopplade 4 nästan 5 veckor med ordentliga puls och andningsdippar
    apnéer hade vi gott om
    blod fick dom vars 2 gånger
    och allt var jobbigt

vi fick gå hem med apne larm då dom tramsade ända fram till hemgång

nu är dom 4 månader okorrigerat
    och mår prima!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • 08 i Skåne

Har en son som föddes i v. 32+6, blev akutsnittad på grund av blodproppar i moderkakan och dåligt flöde i navelsträngen vilket medförde att han var tillväxthämmad -30%.

Vår son mådde bra men behövde hjälp med CPAP och att hålla värmen.

Han andades själv när han föddes, men vägde bara 1680 g. Han låg i kuvös i 3 dygn och hade cpap i 2 1/2 dygn. Låg sedan i värmesäng och med övervakning (puls och andning) i en vecka. Under den tiden hade han 3-4 dippar i syresättning som han klarade själv, fick lite syrgas vid ett tillfälle. Han sondmatades helt/delvis i 1 1/2 månad medans han tränade på att amma. 

Vi låg kvar på sjukhuset i 3 veckor och hade sedan hemsjukvård i 5-6 veckor.  

Idag är han en pigg och busig 3 åring som mår hur bra som helst.

• Mamma mjölkko

Vi fick vår dotter i v 31+6 pga av havandeskapsförgiftning. Jag fick 2 kortisonsprutor veckan innan då jag låg inlagd en vecka på sjukhus.

Vi träffade en mycket bra barnläkare som exakt berättade hur förlossningen går till (dvs snitt) och vad de gör med barnet när det väl är ute.

*Undersöks av läkare ev syrgas 3 läkare, en barnmorska och en sköterska var beredda strax ovanför mitt huvud.

*Läggs i transportkuvös för att åka till neonatalavdelningen

*Undersöks och sätter sond, ev c-papp som är ett andningsmotstånd i näsan för lättare andning

*En hel del sladdar för att mäta syresättningen i blodet m.m.

*Kuvös om barnet är född före v 35/36 eller behöver extra värme

Vi var sammanlagt 5 veckor på neonatalen 3 veckor där och 2 permissionsveckor hemma.

Det gick fantastiskt bra! Vi sov hemma i 2 veckor och en vecka sov jag på avdelningen eftersom hon skulle ammas även nattetid. Det var väldigt tufft att pumpa, amma och sonda var tredje timme dygnet runt! Ladda med matdosor för det var knappt att hinna handla och äta mat.

Vi har ett fint minne av vår neonataltid, men det är jobbigare än att få ett fullgånget barn där allt fungerar som vanligt.

Vår bebis tar inte brösten - hon kämpade från första stund, men hon kan inte förutom med vårtnapp och den gör att hon inte blir mätt. Jag pumpar ur all mat till henne och ger på flaska. När vi började med det blev hon utskriven efter 3 dagar istället för att först ammas och sedan sondas.

Magproblem kan de nog få lättare och förresten ett sk. prematurknorr som är ett oväsen utan dess like...Knorr, knorr och knorr hela nätterna igenom men det går att lindra genom att ha bebisen helt tätt mot kroppen när du sover (men inte så lätt när bebisen kanske bara väger 2 kg).

Men som sagt - satsa på många matlådor i frysen

Lycka till!

Svar på tråden Ni som fått barn runt v 31-32!!!!!!!