• Redaktör

Vill du berätta om din förlossningsrädsla i ett reportage här på FL?

Hej!

Jag är redaktör här på FL och ska skriva ett reportage om förlossningsrädsla. Nu söker jag en eller två FL-medlemmar som kan berätta sin historia. Jag ser gärna att du har lidit av förlossningsrädsla med hittat sätt/metoder att hantera det på, som du kan dela med dig av till andra. I reportaget kommer vi även låta en förlossningspedagog komma med fakta och råd.
    Intervjun sker över mejl eller telefon och kommer ske närmaste veckan. Hör av dig till mig här i tråden eller inboxa mig.

Vänliga hälsningar
    Susanne

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Svar på tråden Vill du berätta om din förlossningsrädsla i ett reportage här på FL?
  • Zenndie

Hej

Jag delar gärna med mej om min upplevelse

Psykolog, aurora för min stora förlossningsrädsla & nu sitter jag här med en charmig liten son, som kom ut helt utan komplikationer, nästan ofattbart lätt:)

ps, jag hann Inte gå klart hos min aurora, fick förlita på min egen förmåga

ds

• Pursan

Hej!

Jag har lidit av svår förlossningsrädsla, varit i kontakt med aurora-bm och pratat med psykiatriker och allt möjligt. Min rädsla grundar sig mycket i en tidigare operation, där förberedelsen inför operationen slutade i total panik och de fick söva ner mig för att i huvudtaget kunna fortsätta förberedelserna. Sen finns det annat traumatiskt som har hänt i mitt liv jag har förstått kan ligga i grund för rädslan som kom den gången.

Men jag har själv jobbat hårt för att hitta tryggheten i mig själv och känner mig faktiskt lugnare inför förlossningen idag, både tackvare eget tänk och tackvare en bok jag har läst som heter Att Föda som är skriven av Gudrun Abascal.

Jag vet att min rädsla i stora drag grundar sig på kontrollbehov, rädslan för smärta, nålar, ingrepp samt att mina prestationer inte ska vara tillräckliga, utan att mitt agerande kan komma att riskera hälsan för mitt barn.

Jag har bf den 16 maj.

Mvh. Sandra

• sofie och laura

Delar gärna med jag med

Då liten pojke föddes i v 28 med akut snitt, Första kom normal väg och nu gravid med tredje barnet.
    Min rädsla är väll att detta skall ske igen samt att jag är väldigt rädd hur denna förlossning kommer att ske.
    än så länge har jag fått stöd från vänner och här inne på Fl har dock inte fått så mycket samtal hos min Bm?
    Bf 10 aug

• Zenndie

blev det inget av förfrågan om förl-rädslan????? vi är ju några som svarat, men ser inget från redaktören

• snos81

hej

jag fick min förlossningsrädsla utav min förlossning så jag är livrädd att bli gravid igen och föda.min förslossning va en mardröm och jag vet inte om jag orkar igenom en förlossning till.

har fått en samtal hos en viktoriabarnmorska på förlossningen och samtal men min barnmorska.och sen har jag fått mina papper ifrån förlossningen så jag har fått gått igenom den hemma och bearbetat.

Svar på tråden Vill du berätta om din förlossningsrädsla i ett reportage här på FL?