• EvaS

Hemmaboende, arbetslös 20-åring

Hej!

Jag har en 20-årig son som fortfarnade bor hemma.
    Familjen i övrigt består av syskon, bonus-syskon samt bonuspappa.
    Vi har bott tillsammans, jag o min sambo i några månader, men varit ett par något längre än så och alla inblandade kände varandra väl innan vi flyttade ihop.
    20-åringen är den äldsta av mina barn, inl bonusbarn, de andra går i skolan.
    Han har inte något fast jobb utan endast något ströjobb då och då, vilket de flesta i hans ålder tyvärr får erfara i dessa tider.
    Vi har sagt att han ska betala 10% av hans inkoms/månad, vilket de flesta månader blir 0 kr, i gengäld tycker vi att han kan bidra med hushållsarbete i lite större utsträckning.
    Problemet är hans synsätt; han verkar se sig själv som ett av de andra barnen i skaran vad gäller leverne, dvs han gör inte mer för att det här hushållet ska gå runt som nån annan, nästan mindre. Om jag ber hon om något blir han för det mesta sur och jag får tjata, han gör det sedan halvfärdigt, te x plockar ur diskmaskinen utan att plocka i, skottar snö halvfärdigt osv osv.....
    Han är urgullig med sina syskon som är i varierande ålder, men mot mej och numera sambon uppkäftig.
    Sambon har vid några tillfällen blivit riktigt arg, vilket har slutat med att vi gråtit i olika rum allihop. JAg förstår honom och håller med, problemet är bara att jag inte vet hur vi ska lösa det här.
    Och vi HAR försökt prata med 20-åringen, sagt att vi är i en ny situation nu, och vi måste alla "dra vårt strå till stacken", men till ingen nytta.
    HUr ska man lösa detta problem? Han ÄR ju vuxen, jag vet ju det. Jag gör honom en björntjäns som inte ställer krav, jag vet, men han lyssnar ju inte på mej! Och jag är SÅ trött på tjat o gnäll, många gånger ber jag nån annan om hjälp bara för det, helt fel jag vet.
    Detta är vårat enda bekymmer, allt annat fungera bra i denna "morderna" familj.

Kram

• Svar på tråden Hemmaboende, arbetslös 20-åring
  • Ess

Antingen hjälper han till eller så får han gå till soc och söka bidrag och boende.

• lillasötarara

Ställ krav på honom. Han ska ju inte bo hos er och tro att det är ett hotell. Han är 20! Så vägrar han hjälpa till så gå iväg med honom till arbetsförmedlingen, för den hoppas jag han går till, och till soc se vad det finns för bidrag och få och eventuellt en egen bostad till honom. 20 åringar är trött på att bo hemma och göra saker föräldrar säger åt en. Kan han få lite vett i en egen lägenhet, se att det inte är så skoj att sköta ett hushåll.

• EvaS

Det är svårt, tycker jag, när barnen blir så stora. Jag vet ju det, att jag inte har skyldighet längre att försörja honom. Men att ändra mitt synsätt verkar gå trögt. SÅ har han ju lärt sig med åren att det är väldigt effektivt att trycka på morsans " samvetsknapp". Vi har levt på ett sätt, han o jag i alla år, sen kommer någon och ser att det kanske inte är det bästa sättet...Vi har ju liksom ett invant mönster, fast jag VET att det inte är så bra. Usch, jag har skämt bort den ungen, helt klart. Och nu får jag sona för det.

• Diremone

Jag är själv nyss 23 fyllda och flyttade hemifrån för ca. 1 år sedan.
    När jag bodde hemma fungerade det som så att jag betalade 1000:- i månaden om jag hjälpte till hemma (mer än när jag gick i skolan, ta ordning på sin egen tvätt, sätta ner sin egen disk i diskmaskinen etc. fick man göra ändå), skulle jag inte ha hjälpt till utan en massa tjat så fick jag betala 2000:- i månaden. Dessa summor gällde även om jag inte jobbat! Då fick jag ju också tänka på att spara undan pengar fall om jag inte fick så mycket jobb en månad eller två. Detta fungerade superbra, kanske nått att testa? Hjälper han inte till och uppför sig så får man betala mer helt enkelt - är ju så det fungerar i verkliga världen, man får betala för service {#lang_emotions_wink}

Svar på tråden Hemmaboende, arbetslös 20-åring