• Anonym

Vi med panikångest och agorafobi OBS! Läs TS!

Jag vet inte hur det är med er men för mig är det iallafall så att om jag läser om andras problem med ångesten så får jag bara ännu mer ångest. Ibland är det tom så att saker jag tidigare klarat av klarar jag plötsligt inte längre för att jag tänker på vad jag läst/hört i olika trådar om just panikångest och agorafobi.

Vad jag däremot har märkt är att om man får höra/läsa POSITIVA saker och framsteg som folk har gjort så ger det en enorm styrka!

Jag kommer därför att starta en tråd där vi ENBART får skriva om våra positiva framsteg och saker vi gjort/klarat av som vi inte trodde att vi skulle klara av etc.

Berätta gärna hur ni gjort, hur ni tänkt osv när ni "tränat" utsatt er för dessa saker/framsteg.

Skriv gärna i dagboksform (ex; idag har jag xxx och det gick jättebra, jag tänkte/gjorde som så att xxx osv osv....)

Jag har levt med paniksyndrom och agorafobi i många år nu men sen jag började fokusera på det som faktiskt är positivt så har det lixom färgat av sig mer och mer på min vardag = mindre ångest.

Idag har jag nästan bara situationsbunden ångest.

Jag klarar numera att befinna mig på 11:e våningen.
    Jag klarar numera att titta rakt ner på marken från 8 våningar
    Jag står numera kvar i en jobbig situation och väntar ut ångesten genom att sysselsätta mig med saker som kräver uppmärksamhet.

Jag kommer att fylla på med mina framsteg jag oxå här i tråden.

Var rädd om er och glöm inte bort det postiva i er tillvaro.. för det finns där..

• Svar på tråden Vi med panikångest och agorafobi OBS! Läs TS!
  • Anonym (Luna)

Håller helt med dig! Jag skulle också vilja ha en tråd med bara positiva erfarenheter och pepp. Jag har också drabbas av detta och vill verkligen bli frisk. Har sökt hjälp nu och ska kämpa mig igenom detta. Så jag kan
    leva normalt igen. Jag har lästa att KBT är en bra behandling mot detta. Att många blir bättre. Jag vet att jag måste utmana mig trots ångestattack. Men tillslut kommer jag lära mig att mina kroppsliga symtom bara sitter i mitt huvud. Så då kommer det bli bättte. De problem jag har är när jag ska åka bil längre sträcker, åka buss, sitta i en biosalong. Där jag inte kan fly snabbt eller inte få hjälp snabbt. Jag har utmanat mig så jag har gjort vissa framsteg. Skriv gärna ni dom lidit av detta och vad ni gjort för bli bättre

Svar på tråden Vi med panikångest och agorafobi OBS! Läs TS!