• blondie2

babysimm prematurfödd v.32

Undrar bara om de finns några mer mammor/pappor som gått/går på babysimm med sina små liv här. Vad de  fått för direktiv från läkare angående dyken?

• Svar på tråden babysimm prematurfödd v.32
  • Knastroll82

Nu har jag inte själv haft någon prematur, men jobbar som babysimsinstruktör.

Alla barn som av sina föräldrar uppfattas av friska kan babysimma. Men även för barn med olika typer av handikapp kan babysim vara utomordentligt bra. I dessa fall skall barnets läkare tillfrågas innan badet startas.

Den medicinska nedre gränsen är att barnet skall väga mer än 4 kg och vara ca 2 månader, men vi rekomenderar att barnet ska vara minst 3 månader (från beräknat förlossningsdatum vid premaur). Detta för att man skall hinna se att barnet går upp i vikt ordentligt, och man då vet att barnet i stort mår bra. Dessutom för att barnet skall kunna hålla värmen i vattnet. Naveln skall vara ordentligt läkt.

Tidigare än så har barnet faktiskt ingen direkt nytta eller glädje av babysimmet, då är det bättre att bara bada i badkar hemma till exempel.

Men det viktigaste är att man som förälder, känner att det är lagom. Om man upplever det som ett stressmoment att hinna till babysimmet en viss tid varje vecka (då barnet ska vara utsövt och mätt!), kommer denna känsla att föras över på barnet. Ditt barn är expert på att läsa av dina känslor!

Det är alltså bättre att vänta till dess barnet är lite äldre än att börja om man tycker att det känns för tidigt. Det är aldrig för sent att börja simma!

• Knastroll82

Och angående dyken så beror mycket på hur friskt barnet är, att vara prematur innebär ju inte automatskt att barnet inte är friskt!