• blondie2

babysimm prematurfödd v.32

Undrar bara om de finns några mer mammor/pappor som gått/går på babysimm med sina små liv här. Vad de  fått för direktiv från läkare angående dyken?

• Svar på tråden babysimm prematurfödd v.32
  • Knastroll82

Nu har jag inte själv haft någon prematur, men jobbar som babysimsinstruktör.

Alla barn som av sina föräldrar uppfattas av friska kan babysimma. Men även för barn med olika typer av handikapp kan babysim vara utomordentligt bra. I dessa fall skall barnets läkare tillfrågas innan badet startas.

Den medicinska nedre gränsen är att barnet skall väga mer än 4 kg och vara ca 2 månader, men vi rekomenderar att barnet ska vara minst 3 månader (från beräknat förlossningsdatum vid premaur). Detta för att man skall hinna se att barnet går upp i vikt ordentligt, och man då vet att barnet i stort mår bra. Dessutom för att barnet skall kunna hålla värmen i vattnet. Naveln skall vara ordentligt läkt.

Tidigare än så har barnet faktiskt ingen direkt nytta eller glädje av babysimmet, då är det bättre att bara bada i badkar hemma till exempel.

Men det viktigaste är att man som förälder, känner att det är lagom. Om man upplever det som ett stressmoment att hinna till babysimmet en viss tid varje vecka (då barnet ska vara utsövt och mätt!), kommer denna känsla att föras över på barnet. Ditt barn är expert på att läsa av dina känslor!

Det är alltså bättre att vänta till dess barnet är lite äldre än att börja om man tycker att det känns för tidigt. Det är aldrig för sent att börja simma!

• Knastroll82

Och angående dyken så beror mycket på hur friskt barnet är, att vara prematur innebär ju inte automatskt att barnet inte är friskt!

Den skola jag har gått så varken tvingar eller stressar vi fram något, vi pressar absolut inte ned ungarna under vattnet heller (som många gjorde tidigare). Vi har ett väldigt lugnt tillvägagångssätt där det är barnet som styr takten, och vi lär barnen att först hålla andan och sedan gå under ytan. Det blir liksom ingen stor grej.

• Embla H

Vi frågade läkaren inne på Neo och han ansåg att det inte var något problem för vår son men det är ju individuellt. Fråga er läkare. Vi började när sonen var 9 månader, 6,5 månad korrigerat. Det kändes lagom.

• Jessica1

Valde bort babysim då det är rätt stor infektionsrisk. Men eftersom ditt barn var fött i v. 32 så är det inte säkert att infektionsrisken och lugnproblemen har varit/är så stora. Fråga din Neo läkare/sköterska, de vet vad som är bäst för ditt barn pga historiken...

De allmäna råden varierar från sjukhus till sjukhus och om man är EPT eller "bara" prematur utan större problem...

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • blondie2

Tack för svaren ! Min dotter är nu 9mån(7mån) hade outvecklad lungmognad o tillväxthämmad pga av min svåra havandeskapsförgiftning. Låg länge i resp o dyligt va på neo 5veckor. Hörde mig för när vi va där,men de tyckte infektionsrisken va för stor men det va ju så mycket runt henne just då,därför väntade jag tills nu nästa gång ska vi dyka på riktigt jag är rädd men hon verkar cool i vattnet. Hon visar att hon tycker om att bada men därifrån till att bada UNDER vatten gör mig lite nervös men känns som att infektionsrisken är större på sjukhus/vårdcentral där man springer ofta pga kontroller så i en liten bassäng finns det nog knappast fler mördarbakterier? eller?

• Knastroll82

Det är mindre infektionsrisk i en (väl kontrollerad och underhållen) babysimsbassäng än tex öppna förskolan, vårdcentralen eller en vanlig matvarubutik.
    Vattnet renas och kontrolleras kontinuerligt och mycket noggrannt.

Men är DU rädd så avstå hellre, för ditt barn läser av dina känslor! Tycker du det är obehagligt så kommer även hon göra det, då är det bättre att vänta tills du också känner dig bekväm med allt.

Hur har hon förberetts för att gå under ytan? Och hur länge har ni gått och badat?

• blondie2

Vi har badat 5ggr nu vi har lärt oss olika tekniker/grepp ska dyka till (en slank hon hit en slank hon dit en slank hon ner i vattnet. lyfter upp barnet i luften skaffa ögonkontakt sen ner i vattnet. Kommer nog inte gå fortsättningskurs eftersom det skär i hjärtat:( e så rädd att något ska hända henne. Min dotter har en förmåga att alltid ha munnnen öppen över som under vatten hon liksom försöker dricka de:) e  rädd att hon ska dra in massa vatten i lungorna så de skadas. hur gör ni för att förbereda barnen på dyk?

• Knastroll82

Det låter som ni går efter den gamla skolan, den som tyvärr svenska simsällskapet fortfarande utbildar instruktörer i, tyvärr.
    Själv har jag gått enligt svenskababysimsförbundets skola.
    Jag antar att er instruktör pratat om "dykreflexen"? Det är inget vi använder oss av längre, för vi lär barnet att VILJEMÄSSIGT hålla andan utan att aktivera några "reflexer".
    Och vi går absolut inte under ytan redan sjätte lektionen!

Vi börjar med att etablera grundtryggheten i vattnet, tillsamans med mamma/pappa. Sedan börjar vi försiktigt med att hälla vatten framför barnet och på den vuxna. Barnen är oftast väldigt fachinerade av detta och vill känna, smaka och iakkta det fallande vattnet.
    Sedan övergår vi till att hälla yttepyttelite vatten på barnet, bakifrån ryggen och frammåt (i magläget om ni lärt er detta), precis innan det rinner ned i ansiktet så säger föräldern ett valt kommando, och under hela tiden har barnet ögonkontakt med föräldern. I början bara några få droppar som kommer i ansiktet och sedan allt eftersom barnet accepterar detta öka mängden vatten.
    När barnet sedan visar tydligt att det håller andan, och utan problem kan få en hel hink över aniktet (efter många lektioner) är det dags att gå under ytan i samråd mellan förälder och instruktör.
    Det sker i lugna former, vi har barnet precis som vanligt i magläge, häller vatten bakifrån ryggen och frammåt, precis innan vattnet tippar över så säger förälderna kommandot och SAMTIDIGT som vattnet kommer uppifrån så för föräldern barnet försiktigt under ytan, bara ett lätt dopp.
    Med övning utökas doppen, och utvecklas sedan vidare till att barnet själv väljer när det vill simma iväg = fria sim.

Vi har märkt stor skillnad sedan vi införde detta, både på föräldrars och barns reaktioner på första undervattensvistelsen, men även på mängden återanmälningar och hur lugnt och tyst det är i bassängen. Det är nästan aldrig någon som är ledsen.

I och med att allt sker på barnets villkor så är det aldrig någon som behöver pressas in i något de inte är redo för ännu. Varken förälder eller barn.

Jag skulle råda dig till att prova babysimma någon annanstans, kolla gärna upp instruktören på svenskababysimsförbundets förteckning över godkända instruktörer. Det är stor skillnad.

• blondie2

Vad bra det låter!! Barnen här fick spann me vatten över sig redan andra gången. Bor tyvärr i en liten håla :) vi ha en instruktör här i krokarna hon är jätte bra, men känns som att allt går för fort. Önskat att jag kunde gå där du har baby simmet låter snällare mot både barn o framför allt mamma hjärtat:)

• Knastroll82

Det ÄR bra! :)
    Alla känner sig trygga och lugna, och ingen behöver känna sig stressad. För hur det än är så är barnen experter på att känna av sina föräldrars sinnesstämning. Stressad förälder = stressat barn.
    Jag trivs otroligt bra med det här tillvägagångsättet, och har lärt många små barn simma genom det.

Det är synd att svenska simsällskapet inte kan ta till sig av den nya forskning och de nya metoder som tagits fram just för att förbättra babysimmet. De kör liksom på med samma metoder som de "alltid" gjort. Tråkigt, då många barn blir skeptiska mot vattnet, och många föräldrar skeptiska mot babysim.

Babysim är så mycket mer än att "dyka" (vi säger gå under ytan då "dyk" är ett väldigt laddat ord i många fall). Viktigast är som sagt grundtryggheten. :)

Det är ju liksom vid babysimmet som vattenäventyret börjar!

Tråkigt att ni inte fått ut det bästa av ert babysim. Fortsätt ändå bada med barnet, men om det är i allmän bassäng så var noga med att kolla upp så vattnet är varmt nog. Ska ligga på runt 32-34 grader.

• Brunello

Du kan be din instruktör visa dig den långsamma varianten om inte ni som föräldrar ställer krav på att de uppdaterar sig så kommer de ju inte heller att göra det.

Om barnet vägde under 1500g vid födslen bör alltid läkares godkännande inhämtas eftersom lungmognaden då kan spela in vid t.ex. dyk.

Däremot tycker ju jag att babysim är så väldigt mycket mer än att dyka och att ni inte ska sätta fokus där utan på allt det andra man lär sig! När barnet lärt sig hålla andan så kommer vatten i munnen men inte i lungorna.

Finns ingen anledning att stressa fram några dyk, säg till din instruktör att ni vill använda vattenmetoden och be henne visa er den

• blondie2

Tack för info. Mitt mål är att min dotter ska få vatten vana med allt vad det innebär men framför allt att vi ska ha en mysig stund tillsammans. Vi har inga instruktörer som använder sig av den "nya" metoden tyvärr.:(.

• Brunello
    blondie2 skrev 2010-02-19 21:19:47 följande:
    Tack för info. Mitt mål är att min dotter ska få vatten vana med allt vad det innebär men framför allt att vi ska ha en mysig stund tillsammans. Vi har inga instruktörer som använder sig av den "nya" metoden tyvärr.:(.
    Då tycker jag helt enkelt ni väntar med undervattensövningar tills ni är redo - hur lång tid det nu tar. Du kan fortsätta att "vattna" henne och även göra mycket "skvätt"-övningar där hon får vatten i ansiktet på olika sätt utan att för den skull vara under ytan. Rätt var det är så väljer hon själv att hoppa i och BER om det då kan du ju kanske fundera på att släppa henne
Svar på tråden babysimm prematurfödd v.32