• Deivi

Mänskligt!

Hej på er!

Vare sig man e adopterad eller bio så kan problem i familjen uppstå. Det som spelar någon roll är att man som barn, ung vuxen känner sig älskad och önskad. Brist på kärlek och trygghet i barndomen leder ofta till ett oändligt sökande efter kärlek i vuxen ålder.

Man tar det man får, istället för att vilja ha. Men ger allt och blir oftast utnyttjad och sviken. Samhället ser dig som billig, slampig och äcklig, utan att ens försöka förstå hur du egentligen mår.

Något som förbryllar mig är den okunskap och elakhet som växer sig allt större i samhället. Man blundar för allt om inte det finns en egen vinst.

Det är inte snällt att vara snäll mer!! Jag har fått en del mail som både värmer och ger hopp. Jag önskar bara att denna fehet och rädsla som finns i samhället idag kunde lätta lite.

Man ska inte lägga sig i. Man ska låta folk lösa sitt eget. Det mäst ironiska är nog när någon tagit livet av sig. Helt plötsligt blir folk förvånade och undrar varför de inte kom och pratade eller bad om hjälp. Men så fort en människa är deppig, ledsen eller sörjer försvinner folk.

Jag själv har haft tankar om självmord och berättade det för min närmsta vän. Hon började prata om något annat och plötsligt hörde hon bara av sig via mess. Jag förstår att det blev en för stor börda för henne att bära, men e det inte konstigt att den som mår dåligt och esjuk måste vara frisk för att få lov att vara sjuk.

Den som har det bra ska dela med sig av det goda och lyfta sina vänner, inte gömma sig och lägga ansvaret på den som faktiskt mår skit. Ja,ja nog om det!

Känner bara att folk har så lätt för att dömma andra, men när de själv sitter där kan de inte alls förstå varför ingen finns. Önskar att samhället kunde sluta att vara så egoistiskt. Menar vi ska hjälpa hela världen, men skiter io våra egna.

Alla psykologer säger att du kan inte ta hand om någon annan om du inte tar hand om dig själv. Hur i hela friden går det ihop med att vårt land ska förebygga svält och hemlöshet i andra länder, när både svält och hemlöshet finns här? Både barn och vuxna e hemlösa här, men svensken blundar och skickar pengar till något u-land och känner sig duktig. MMmm, dubbelmoral!

• Svar på tråden Mänskligt!
  • mammamys06

Vad vill du säga med inlägget ovan? Trist att du mått så dåligt, tyvärr är det en del som blir behandlade illa och som mår dåligt, ibland är det faktum att man är adopterad en av orsakerna men jag tror det handlar mer om hur man är som människa och vilka föräldrar man hamnat hos. Precis som vid en biologisk födsel så väljer man inte sina föräldrar, man får de föräldrar man får helt enkelt, precis som att man får de barn man får både genom adoption och biobarn. Dåliga föräldrar finns det också tyvärr vilket självklart påverkar ens syn på livet och sig själv.

Men som tur är mår många många adopterade bra.

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Panda Wanda

Hej,
    Jag har läst endel av dina inlägg och är själv adopterad från Indien. Jag var 3 år och fick komma till en underbar mor här i sverige. Jag är nu 30 år och mår fint.

Har du varit i Indien och letat efter din familj..?
    Jag har varit där och tro mig jag tror inte du vet vad du snackar om- och jag blir upprörd när jag läser dina inlägg!

Du behöver en psykolog inte för att du är adopterad utan för att du har haft en tuff uppväxt och mår dåligt.

INGEN väljer föräldrar! det är inte bara du som haft det så utan alla på hela jorden.
    Jag har barn och är gift jag har en underbar familj och det är jag glad över.
    Du säger inte riktigt vad dina föräldrar har gjort för att få dig att må som du gör men du bör prata med någon proffessionell om det.

Vad jag menar är att Adoption ( det är så det stavas) är odramatiskt för den som är adopterad vad för uppväxt man får har inget med den att göra såvida inte dina adoptionsföräldra behandlar dig annorlunda för det.
    Alla människor är inte friska och alla människor är inte bra föräldrar... tänk om alla kunde valt föräldrar..?
    Jaa kanske du hade mått bäst av att få vara kvar som du tänker men det går ju inte att välja och dra tillbaka tiden..eller?
    Det är ett hån mot gatubarn det du säger!
    Vem har dessutom sagt att vara gatubarn är ett liv i gemenskap och att äta ris och så varje dag..? du verkar inte riktigt klok!

Jag har arbetat med gatubarn runt om i världen så jag vet vad jag pratar om.

Ta tag i ditt liv det är bara du som kan förändra det skaffa nya vänner och en ny familj!

• Deivi

Hej!

Ohj, vad du hade åsikter. Förutom att du går till personangrepp om hur jag är i huvet så är du både otrevlig och arogant. Men det är precis det som är poängen, att folk som inte varit med om vad jag varit med om kan heller inte förstå. Om du läst mina inlägg kan du ju också se att en del faktiskt förstår vad jag pratar om.

Det är ju meningen att man ska kunna få hjälp och stöd här, inte en massa konflikter och påhopp. När du gått i mina skor eller i skorna på någon som gått igenom sitt liv med en stor kamp är det ok att komma med påhopp.

Jag jobbar själv innom psykiatrin, med barn och ungdummar och deras föräldrar, så faktum är att jag har en aning faktitskt om vad jag pratar om. Du kanske ska svara på inlägg som du kan förstå, istället för att ställa till konflikter och försöka trycka ner folk som redan mår dåligt.

Vad det geller att du har haft det bra och kommit till en bra mamma, så bevisar ju det precis min poäng. Men du får väl jobba några år till med utsatta människor innan du fullt kan få den förståelsen och ödmjukheten som krävs och behövs.

Det är väldigt roligt att höra att det finns människor som adopterar och är bra föräldrar. Även skönt att höra att du haft det bra och att livet leker för dig. Ta hand om dig och de dina.

Vore tacksam om du inte svarade på mina trådar, om du inte har något givande att komma med.

• mammamys06

Troll???

Lycklig tvåbarnsmamma!
  • Thi 08

Jag och alla andra kan ju ha förståelse för att man kan må dåligt, men man undrar ju över målet med denna tråd.

• mammamys06
    Thi 08 skrev 2010-06-24 20:36:42 följande:
    Jag och alla andra kan ju ha förståelse för att man kan må dåligt, men man undrar ju över målet med denna tråd.
    precis
    Lycklig tvåbarnsmamma!
  • morgonsolan

No doubt about it. Nicket har figurerat i liknande förut.

mammamys06 skrev 2010-06-24 16:38:38 följande:
    Troll???
    Lycklig tvåbarnsmamma!
  • Milkina cerka

Jag är adopterad som du, har mer erfarenhet än vad jag skulle önska av att må dåligt av det.
    Vill du inboxa mig så får du gärna det.

Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor
  • Deivi

Hej på er som undrar över min tråd!

Ja, meningen med min tråd var att få se om någon annan i vårt land kan förstå, känner liknande känslor eller kan ge mig råd. Jag förstår inte varför folk som inte förstår eller egentligen bryr sig lägger ner energi på att svara min tråd.

Det känns ju ganska onödigt att lägga ner energi och tid på att vara otrevlig och taskig på en sådan här sida. Den uppfattning jag fick när jag gick med här var att man kanske kunde få kontakt med andra i liknande situationer och få någon typ av stöd. Jag föreställde aldrig mig att folk hade så mycket taskigt att komma med.

Menar, jag själv skulle inte lägga ner varken tid eller energi på att svara någons tråd som jag inte förstod mig på. Det blir ju nästan löjligt när folk tom skriver till varandra på min tråd.

Förstår inte vad ni vill uppnå, men som jag sagt tidigare så är jag tacksam om man slutar svara på mina trådar om man inte har något givande att komma med.

Mvh

• Panda Wanda

Har inte haft tid att gå in på FL på ett tag och vet inte om du är kvar här och om du är på riktigt. Om så är fallet så sa jag att det VERKAR som att du behöver prata med ngn utbildad psykolog. Bara för att du själv är utbildad inom psyk betyder det inte att du aldrig kan behöva en psykolog själv. Varför skämmas över att må dåligt? Du ville ju uppenbarligen ha hjälp härifrån men verkar tycka att du har för lite problem för att gå till en person som är utbildad och kan ge dig hjälp och det stöd du behöver för att gå vidare. Det är kul att du kan döma mig när jag försöker att skriva ngt som kanske kan hjälpa dig. Dvs att tänka i nya tankebanor och ta tag i din situation. Att du inte vill ha svaren som jag och de andra gett dig är ju en fråga om uppfattning från din sida om det är givande eller inte. Jag hoppas för din skull att du fått den hjälp och det stöd du verkligen behöver och att du tar hand om dig också. Jag är adopterad och har jobbat med gatubarn och varit i många länder där jag arbetat med att hjälpa gatubarn samt att jag har arbetat med barn och ungdomar som farit illa. Du säger att de mesta av dina problem ( om inte alla)beror på din adoption så om du inte vill att jag som upplevt liknande situation skall svar på din tråd- vem söker du då efter? Andra som är adopterade som har fått en dålig familj? så man kan skylla på adoptionen? Kolla in på adoptionscentrums hemsida där jag tror att du kan hitta andra som haft otur. Varför jag har svarat på din tråd är för att jag inte vill att alla blivade underbara adoptivföräldrar skall tro att adoptivbarn automatiskt blir deprimerade för att de är adopterade. Det finns statisktik på att adoptivbarn löper lika stor risk för att bli deprimerade. som barn som inte är adopterade. Alla biologiska föräldrar är inte bra föräldrar heller! Det är tråkigt för din skull att du fått vara med om detta och jag hoppas det löser sig för dig.

• Ylva L

@Panda Wanda: TACK för detta inlägg, jag blev så himla glad av att läsa om att du mår bra som adopterad. Jag väntar barn ifrån Sydafrika och jag kommer vara den bästa mamma jag bara någonsin kan för detta barn som komma skall. Självklart har man funderat mycket på just om adoptivbarnet kommer må dåligt här och det kan vi ju bara motverka genom att bara vara så bra föräldrar som det går och alltid finnas där.  Som du beskriver det finns många som är biologiska barn som inte mår bra.
    @Deivi: hoppas att du kan finna ngn att prata med, som kan finnas där för dig.
    //en blivande o hoppfull adoptivmammaSolig

• mimarie

Hej,det du skrev är kanske lite gammalt nu.Men det gäller ju än,igentligen.Ja att må dåligt gör väl de flesta då och då.Håller med dej att klimatet har blivit kallt och man ska inte lägga sig i och s.k nära vänner kan inte ta att man mår dåligt.Har varit med om det själv när s.k vänner inte klarar av att man mår dåligt och behöver en axel att trösta sig mot några minuter.Dom minutrarna kan vara en batteriladdning som gör att man klarar sig 1 dag till eller tom 2 dagar till.Hoppas du mår bra i dagGlad

• Deivi
    Panda Wanda skrev 2010-12-01 13:28:25 följande:
    Har inte haft tid att gå in på FL på ett tag och vet inte om du är kvar här och om du är på riktigt. Om så är fallet så sa jag att det VERKAR som att du behöver prata med ngn utbildad psykolog. Bara för att du själv är utbildad inom psyk betyder det inte att du aldrig kan behöva en psykolog själv. Varför skämmas över att må dåligt? Du ville ju uppenbarligen ha hjälp härifrån men verkar tycka att du har för lite problem för att gå till en person som är utbildad och kan ge dig hjälp och det stöd du behöver för att gå vidare. Det är kul att du kan döma mig när jag försöker att skriva ngt som kanske kan hjälpa dig. Dvs att tänka i nya tankebanor och ta tag i din situation. Att du inte vill ha svaren som jag och de andra gett dig är ju en fråga om uppfattning från din sida om det är givande eller inte. Jag hoppas för din skull att du fått den hjälp och det stöd du verkligen behöver och att du tar hand om dig också. Jag är adopterad och har jobbat med gatubarn och varit i många länder där jag arbetat med att hjälpa gatubarn samt att jag har arbetat med barn och ungdomar som farit illa. Du säger att de mesta av dina problem ( om inte alla)beror på din adoption så om du inte vill att jag som upplevt liknande situation skall svar på din tråd- vem söker du då efter? Andra som är adopterade som har fått en dålig familj? så man kan skylla på adoptionen? Kolla in på adoptionscentrums hemsida där jag tror att du kan hitta andra som haft otur. Varför jag har svarat på din tråd är för att jag inte vill att alla blivade underbara adoptivföräldrar skall tro att adoptivbarn automatiskt blir deprimerade för att de är adopterade. Det finns statisktik på att adoptivbarn löper lika stor risk för att bli deprimerade. som barn som inte är adopterade. Alla biologiska föräldrar är inte bra föräldrar heller! Det är tråkigt för din skull att du fått vara med om detta och jag hoppas det löser sig för dig.

Vet inte riktigt vad du sysslar med, men det löser väl sig?? Undrar om du egentligen läst igenom allt jag skrivit i ts med tanke på vad du skriver som svar. Jag kan faktiskt tycka lite synd om dig samtidigt som jag blir irriterad över hur du vinklat och vridit allt. Menar hur ska du som lever ditt liv på en räkmacka kunna känna empati, möjligtvis sympati eller kanske tom förståelse. Det är tom en blivande mor som funderar över hur det ska gå när hon fått hem sitt barn. Alvarligt?? Alla ni som undrar, läs igenom min ts ordentligt innan ni svarar. Jag har inte skrivit att man automatiskt blir deppig av att vara addopterad, eller att addoptiv föräldrar automatiskt är dåliga. Vad sysslar, du med egentligen? Menar, här ska jag försvara mig och hålla på att förklara mig om och om igen, för vad? Jo, för att en bortskämd unge som glidit runt på sin lilla räkmacka vuxit upp och fortsätter att leva livet på en räkmacka.  Och sluta tjata om att du har jobbat med gatubarn och ungdomar, som om du viste bäst för det. Hade dina erfarenheter lärt dig något borde du också vara lite mer ödmjuk, och kanske tom empatisk. Men många människor tar fel på sympati och empati. Inte många kan känna vad någon annan känner om de inte gått igenom saken själa. Men en del kan känna in allt, vilket i och för sig är en gåva, men också ett problem. Var snäll och försök ionte ge mig fler råd eller vad det nu är du försöker med. Att man bara kan häva ur sig sådana personangrepp till folk som man inte känner, är för mig helt obegripligt, speciellt när du tjatar om hur mycket du jobbar med gatubarn och ungdumar.
  • Deivi
    mammamys06 skrev 2010-06-24 16:38:38 följande:
    Troll???
    Vad menar du med det?
  • Thi 08

Nu kan ju inte du påstå att vi som adopterar inte har någon som helst sympati eller empati, och det gör du visserligen inte heller. Men att tro att andra, kanske tom vi som adopterar, inte kan må dåligt eller ha gjort vår egen resa, samt vill "romantisera" alt kring adoption och inte har några tankar på vad som sker när vi kommit hem med vårt/våra barn, är INTE att vara sympatiskt eller empatisk. Du kanske borde jobba lite mer på den biten själv? Livet är ingen räkmacka för någon.

Svar på tråden Mänskligt!