• trippi

Puregon kvar i ampullen när ni bytt till ny?

Hej IVF-Girls! Jag har en fråga ang Puregon.

Jag har fått utskrivet Puregon 600, om jag ger mig 150 IE per injektion så ska en ampull på 600 alltså ge 4 stick. Idag är det sprutdag 4 och har jag stuckit mig 4 ggr, ampullen borde nu vara tom... men när jag tog ut ampullen från pennan var denna inte tom. Nu funderar jag på om jag råkat ge mig fel dos någon gång, att jag ställt pennan på 125 istället för 150. Jag vet inte alls hur mycket som faktiskt är kvar eftersom det inte finns någon markering att läsa av på glas-ampullen.

Är det någon annan som haft puregon kvar i sin ampull när ni bytt till ny?
    Eller har jag klantat mig någonstans på vägen?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Puregon kvar i ampullen när ni bytt till ny?
  • Pulp

Ampullerna är överladdade! Jag hade en dos på 200 IE, på ampullen stod det 900 IE, men jag fick ut fem kompletta doser ur den. Så min var överfylld med minst 100 IE. Jag funderade också på om jag missat någon gång, men det hade jag inte!

• trippi
    Pulp skrev 2010-02-15 09:20:11 följande:
    Ampullerna är överladdade! Jag hade en dos på 200 IE, på ampullen stod det 900 IE, men jag fick ut fem kompletta doser ur den. Så min var överfylld med minst 100 IE. Jag funderade också på om jag missat någon gång, men det hade jag inte!
    Tack för ditt svar Pulp!!

Skönt att höra att man inte blivit totalt förvirrad av alla hormoner, doser, tider sprayningar o sprutor!

Ha en bra dag! :)
  • anlo24

Hej samma här. Jag fick ut 100 IE extra. Det är alltid mer medicin i ampullerna för att man SKA kunna få ut sina doser.

Jag använde det extra som fanns kvar. Så det blev 2 stick för att ta den dosen.

Så inget fel. Utan fortsätt att spruta... Och lycka till!!

• Dramaprincess

Puregonpennan är ju väldigt smart tillverkad. Tryck ut det som finns och byt sedan till ny ampull. Då står det ju hur mycket du skall spruta in av den nya ampullen.
    Jag har alltid fått "överfulla" ampuller och brukar anvnda det som är - även om det inte är jättekul med 2 stick.

• trippi
    anlo24 skrev 2010-02-15 09:36:02 följande:
    Hej samma här. Jag fick ut 100 IE extra. Det är alltid mer medicin i ampullerna för att man SKA kunna få ut sina doser. Jag använde det extra som fanns kvar. Så det blev 2 stick för att ta den dosen. Så inget fel. Utan fortsätt att spruta... Och lycka till!!
    Tack Anlo! Jag tror dock jag hoppar över två stick om jag kan låta bli. Däremot så sparar jag ampullen i kylen i fall att om man skulle behöva den vi ett senare tillfälle.
  • trippi
    Dramaprincess skrev 2010-02-15 21:16:09 följande:
    Puregonpennan är ju väldigt smart tillverkad. Tryck ut det som finns och byt sedan till ny ampull. Då står det ju hur mycket du skall spruta in av den nya ampullen. Jag har alltid fått "överfulla" ampuller och brukar anvnda det som är - även om det inte är jättekul med 2 stick.
    Dramaprincess, jag tackar för ditt svar. Ni har alla lyckats lugna ner mig, tack tack! :) Även om Puregonpennan e himla smart designad så står jag helst över två stick i magen. ;)
  • sunhan

Jag vill passa på att tacka Familjeliv och alla er som svarat ovan! Ni lugnade mig jättemycket!! kram

Svar på tråden Puregon kvar i ampullen när ni bytt till ny?