• jaghopparhögt

    Enid Blytons böcker om fem-gänget

    Brukade ni läsa böckerna om fem-gänget när ni var barn?
    Kanske läser era barn böckerna nu?

    Jag älskade de här böckerna när jag var barn och tror jag harläst alla.
    Gillade karaktärnerna och Blytons sätt att beskriva miljöer, tror det var mest det som gjorde att de blev så bra.

    Försöker komma på mina favoriter nu.

    Här står alla böckerna listade om ni inte kommer ihåg titlarna.

    sv.wikipedia.org/wiki/Fem-b%C3%B6ckerna

  • Svar på tråden Enid Blytons böcker om fem-gänget
  • jaghopparhögt
    Sorbus skrev 2010-02-14 21:26:51 följande:
    Jag kommer inte ihåg intrigen i en enda bok. Däremot kommer jag ihåg att de alltid hade picknick med sig och att det alltid lät så himla gott det de åt.
    Det är Enid Blyton faktiskt lite känd för, att d eåt så mycket mat i hennes böcker och att hon beskrev det så ingående.
  • LA Woman
    jaghopparhögt skrev 2010-02-14 21:29:22 följande:
    Det tror jag faktiskt är Fem befriar flygarna som du tänker på.Mystiska heden kommer jag också ihåg.Tror min favorit är antingen den där de spenderar jullovet på Kirrin med en privatlärare och blir insnöade. Eller kanske den där de reser till en gammal fyr tillsammans med en annan liten pojke. Måste kolla vad de kan heta.
    Den med privatläraren är Fem på nya äventyr för den har vi nyss läst
  • NorrVimpel

    Jag läste mest Äventyrs- böckerna (Äventyrens ö, Äventyrens hav, Äventyrens berg osv) av Enid Blyton, tyckte bättre om dem än Fem-böckerna.

  • vindil

    Sen har jag dock läst att, om ni vill veta lite kuriosa, att Enid Blyten var en väldigt frånvarande mor som ägnade typ en halvtimma om dan åt sina barn och resten åt att skriva.

  • vindil

    www.boktips.web.surftown.se/blyton.html
    :D Jag kände igen flera av historierna när jag läste där. Sura fröken Suur och hennes ohängde son jajust det :) Och Sotis... undrar om mamma har kvar de där böckerna. Hon läste de alltid högt för mig när jag var i mellanstadieåldern. Något jag själv vill föra över till eventuella framtida barn.

  • Elli47

    Jajamen jag har läst Femböckerna och Äventyrsböckerna och en del annat av Enid Blyton. Jättebra böcker!! Älskade dem verkligen och har faktiskt för några år sen köpt alla Äventyrsböckerna på antikvariat så sönerna får läsa dem (om de nu vill).

  • gråfågel
    Sorbus skrev 2010-02-14 21:26:51 följande:

    Jag kommer inte ihåg intrigen i en enda bok. Däremot kommer jag ihåg att de alltid hade picknick med sig och att det alltid lät så himla gott det de åt.


    Ja, detta minns jag specifikt också. Blev alltid sugen på köttpaj tex fast jag aldrig hade ätit det i verkligheten :)
  • Xenia

    Ja, jag läste dem som barn och då gillade jag dem. Kanske jag gillade hunden mest. Var det Timmy han hette?

    Men inte idag. Och jag tror inte de varit något för min dotter. Jag köpte moderna barnböcker till henne.

    1. Könsrollerna. George som ville vara pojke och blev glad när någon tog henne för en pojke. Som om man inte kunde vara modig och handlingskraftig utan att vara som en pojke. Det där tyckte jag var konstigt redan som barn.

    Julian var den självklare ledaren som ibland satte George på plats för hon var ju trots allt (bara) en flicka.

    2. Den självklara främingsfientligheten/rasismen. Utlänningar och zigenare var i bästa fall löjliga, i värsta fall skurkar.

    3. De alltid frånvarande föräldrarna (visserligen en förutsättning för alla dessa äventyr). Barnen gick annars i internatskola, och på loven så var de ute på picknick hela dagarna eller bortresta. Inget som något barn reagerade på (det gjorde inte jag haller), men idag jag tänker att det var just så Enid Blyton ville se barnen, de klarar sig helt utan föräldrarna så dessa slipper besväras av dem.

    Förutom kakorna så verkade maten bara konstig.

    Egentligen var mina favoritböcker av Enid Blyton de tre Kickiböckerna. Kicki var en flicka som motvilligt började på internatskola och gör sitt bästa för att straffa ut sig, men snart så älskade hon den och trivdes med kamraterna och lärarna. Föräldrar behövde man inte träffa så ofta.

  • Freddie K

    Jag älskar de böckerna. Jag läser de fortfarande och jag är 40. Skäms. Jag har nästan alla i originalutgåva. Saknar väl 2 eller 3 böcker, men visst är de bra? Glad


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonya

    Ja, jag älskade dem. Var en storläsare så läste mycket annat också, men Fem-böckerna var en favorit.

    En gång på sommarstället skulle en släkting åka till det lokala biblioteket och undrade om han skulle låna något åt oss också. Jag önskade mig Fem-böcker och prickade för vilka jag inte läst. Han undrade hur många och vi sa alla och hoppades att det skulle vara så många som två eller tre som fanns där. Det visade sig vara hela sju stycken! 
    Jag blev jätteglad, men mamma sade att jag inte bara kunde läsa Fem-böcker och bestämde att jag efter varje Fem-bok måste läsa någon annan sorts bok innan jag tog en Fem-bok igen. Jag var lite sur, men samtidigt räckte de ju mycket längre och eftersom jag läste en bok per dag så behövde jag ju ändå inte vänta länge. 

    Det händer att jag ibland läser en Fem-bok och jag gillar dem nu också. För dagens barn är det nog lite för mycket beskrivningar av t.ex. mat och tar ett tag innan de kommer igång. Finns självklart sådana som inte störs av sånt och spännande är de ju fortfarande.


    Apropå Xenias tankar så tyckte jag varken då eller nu att det var konstigt att George ville vara och tas för pojke, inte heller att Julian bestämde, för han var ju äldst. 


    Om jag hade haft barn hade jag absolut introducerat dem för Fem-gänget.

Svar på tråden Enid Blytons böcker om fem-gänget