• anna1972

Solsken historia (lång)

Hej
    Jag är en överlycklig mamma till en underbar liten underverk född vecka 31+5 på grund av GBS infektiom som har klarat 18 månader kontrollen på BVC utan anmärkning !

Jag glömmer aldrig morgonen den 12e juli när vi fick genom en akut oförberedd kjesarsnitt vår lilla dotter som visade vara mycket sjuk...Jag åkte in föratt hon inte rörde på sig som vanligt...
    Den känslan att få gå till NeoIVA är obeskrivligt och att träffa henne med alla slangar och få höra att hennes tillstånd var så kritisk...Hon hade lunginfektion och eftersom jag inte hade fått någon kortison så visste man inte om hennes lungor skulle klara detta...

Hon hade vid födelsen haft syrebrist (2-3 gradig) kramper och efter 2 dygn fick vi veta att hon även hade 3 gradig hjärnblödning i båda sidoventriklarna.....Livet var som ett helvete ..visste inte vad man skulle önska..........Det var mycket tårar och många jobbiga nätter och dagar....

men det visade sig att vår lilla mirakel har varit en jätte stark liten och idag efter 18 månader är hon en jätte pigg liten som har klarat sig peppar peppar mycket bra..
    Hon har bara endast haft enstaka förkylningar (3 gånger) + vattenkopp.
    Hon står på inga mediciner..börjat gå när hon var korrigerat 10 månader..väger 11 kilo och är 81 cm...

Jag ville med detta inlägg bara ge hopp till er föräldrar som antingen nyligen fått era små gullingar eller går och hoppas på att de ska utvecklas normala utan några stora CP! Ge inte upp och oavsett hur det går så är de små underverken underbara

Önskar er alla lycka till och hoppas att det går bra för er där ute..
    kram från en lycklig mamma

• Svar på tråden Solsken historia (lång)
  • Katarina76

Jag förstår att ni är lyckliga och tacksamma över att dottern mår bra trots alla svåra komplikationer i början! Hoppas ni kan andas ut lite, nu när hon utvecklats normalt på så många punkter.

• blondie2

Härligt att höra att det gått så bra trots allt en riktig liten kämpe:). Min dotter föddes i v.32+0 tillväxthämmad o outvecklade lungor blev många långa oroliga veckor på neo/iva men nu är hon 9mån o mår fint. Dock är jag orolig över utvecklingen hon rullar inte runt, sitter osv .när gjorde era barn detta? kramar

• mina12
    blondie2 skrev 2010-02-10 09:16:26 följande:
    Härligt att höra att det gått så bra trots allt en riktig liten kämpe:). Min dotter föddes i v.32+0 tillväxthämmad o outvecklade lungor blev många långa oroliga veckor på neo/iva men nu är hon 9mån o mår fint. Dock är jag orolig över utvecklingen hon rullar inte runt, sitter osv .när gjorde era barn detta? kramar
    Är hon 9mån korrigerad ålder eller födelseålder? Fråga bvc eller neo om du är orolig och tänk på att barn utvecklas väldigt olika oavsett om de är prematura eller ej.

Jag tyckte att vår tjej var lite sen, men när hon sen började göra allt det där som "de ska göra", så gick det jättefort. Det var liksom en tröskel som skulle passeras.

Lycka till!
  • blondie2
    mina12 skrev 2010-02-10 09:59:56 följande:
    Är hon 9mån korrigerad ålder eller födelseålder? Fråga bvc eller neo om du är orolig och tänk på att barn utvecklas väldigt olika oavsett om de är prematura eller ej.Jag tyckte att vår tjej var lite sen, men när hon sen började göra allt det där som "de ska göra", så gick det jättefort. Det var liksom en tröskel som skulle passeras.Lycka till!
    Hon är 9mån födelseålder (7mån egentligen) på bvc har d e ingen kompetens om prematur utan vi blir ifrågasatta hela tiden. Där vägrar de  se  till att hon föddes förtidigt utan d e  räknar henne som "normal"född det gör mig ARG. Jag hoppas hon kommer ifatt. När började  din bebis rulla sitta osv?
  • mina12
    blondie2 skrev 2010-02-10 11:43:08 följande:
    Hon är 9mån födelseålder (7mån egentligen) på bvc har d e ingen kompetens om prematur utan vi blir ifrågasatta hela tiden. Där vägrar de  se  till att hon föddes förtidigt utan d e  räknar henne som "normal"född det gör mig ARG. Jag hoppas hon kommer ifatt. När började  din bebis rulla sitta osv?
    Kan du inte få någon från neo att ringa till bvc och förklarar hur det fungerar? Det gjorde de hos oss innan vi började gå till BVC (vi hade hemsjukvård först).

Mycket okunnigt av ditt bvc att inte korrigera hennes ålder! Försök stå på dig! Om inte annat så ska du tänka hennes korrigerade ålder. Allt annat är orättvist mot din dotter ett bra tag till.

Rulla runt gjorde hon någon enstaka gång ganska tidigt, men det var nog mer tur än skicklighet , sen slutade hon helt med att rulla runt och kom nog inte igång med det riktigt förräns hon började krypa. Hon satt utan stöd, men lite vingligt när hon var 6mån korrigerat, MEN det gjorde inte alla barn i den mammagrupp som jag var med i och det var fullgångna barn, som var korrigerat lika gamla som vår tjej. Så det är olika.

Jag tror alldeles säkert att din tjej kommer ikapp. Har du någon kontakt med neo? Återbesök eller så? Isåfall kan du ju ta upp dina funderingar med dem istället för BVC. Annars kan du säkert ringa neo och få prata med nån och förklara hur ni blir behandlade på BVC.

Grrr, blir så arg när jag tänker på ditt BVC. DU kan inte byta BVC-sköterska?
  • blondie2
    mina12 skrev 2010-02-10 12:44:27 följande:
    Kan du inte få någon från neo att ringa till bvc och förklarar hur det fungerar? Det gjorde de hos oss innan vi började gå till BVC (vi hade hemsjukvård först). Mycket okunnigt av ditt bvc att inte korrigera hennes ålder! Försök stå på dig! Om inte annat så ska du tänka hennes korrigerade ålder. Allt annat är orättvist mot din dotter ett bra tag till.Rulla runt gjorde hon någon enstaka gång ganska tidigt, men det var nog mer tur än skicklighet , sen slutade hon helt med att rulla runt och kom nog inte igång med det riktigt förräns hon började krypa. Hon satt utan stöd, men lite vingligt när hon var 6mån korrigerat, MEN det gjorde inte alla barn i den mammagrupp som jag var med i och det var fullgångna barn, som var korrigerat lika gamla som vår tjej. Så det är olika.Jag tror alldeles säkert att din tjej kommer ikapp. Har du någon kontakt med neo? Återbesök eller så? Isåfall kan du ju ta upp dina funderingar med dem istället för BVC. Annars kan du säkert ringa neo och få prata med nån och förklara hur ni blir behandlade på BVC.Grrr, blir så arg när jag tänker på ditt BVC. DU kan inte byta BVC-sköterska?
    Jag tänkte ta upp det för 100e gången nu när vi ska på 10mån kontroll(fast hon då är 8mån) jag har sagt att de  måste korrigera hennes ålder o bli bedömd efter det,men få till svar av bvc tanten att hon har minsann jobbat i 35år bla bla. Vi ska in till neo när hon är 12mån så få ta upp det då igen. Blir bara så trött o detta upptar mycket av mina tankar man blir ju nojig så lätt. Jag får alltid försvara mig för alla som frågar "oj e  hon så gammal kan hon inte det ,nähe) osv. HUr som så är vi 2 stolta föräldrar men jobbigt att ständigt ha d e i tankarna. Hur mår din lilla idag?
  • mina12
    blondie2 skrev 2010-02-10 18:05:40 följande:
    Jag tänkte ta upp det för 100e gången nu när vi ska på 10mån kontroll(fast hon då är 8mån) jag har sagt att de  måste korrigera hennes ålder o bli bedömd efter det,men få till svar av bvc tanten att hon har minsann jobbat i 35år bla bla. Vi ska in till neo när hon är 12mån så få ta upp det då igen. Blir bara så trött o detta upptar mycket av mina tankar man blir ju nojig så lätt. Jag får alltid försvara mig för alla som frågar "oj e  hon så gammal kan hon inte det ,nähe) osv. HUr som så är vi 2 stolta föräldrar men jobbigt att ständigt ha d e i tankarna. Hur mår din lilla idag?
    Förstår att det är jobbigt! Du får helt enkelt strunta i vad den inkompetenta tanten säger. Du känner trots allt din tös bäst även om hon jobbat i 35 år och tydligen vet du mer än henne om prematurer också! Se till att skriva ner alla funderingar och tankar tills ni ska till neo på kontroll. Vet själv att allt brukar vara som bortblåst när man väl sitter där.

Om jag träffar människor som jag inte känner eller kommer lära känna något närmare, så brukar jag säga hennes korrigerade ålder och inget mer. Man orkar ju inte förklara för alla.

Vår tjej mår väldigt bra nu. Hon har inga men från sin extremt tidiga födsel, iallafall inga vi kan se ännu. Så vi håller tummarna att det fortsätter så Hon är dock lite liten, även för sin korrigerade ålder, men jag är inte så stor jag heller. Hon följer sin kurva iallafall.

Fortsätt vara stolta över er lilla kämpe och över er själva, som är hennes föräldrar - det har ni all rätt till! Och fortsätt att skydda er dotter från hennes "biologiska ålder" - det har hon rätt till Styrkekramar!
  • blondie2
    mina12 skrev 2010-02-10 18:30:26 följande:
    Förstår att det är jobbigt! Du får helt enkelt strunta i vad den inkompetenta tanten säger. Du känner trots allt din tös bäst även om hon jobbat i 35 år och tydligen vet du mer än henne om prematurer också! Se till att skriva ner alla funderingar och tankar tills ni ska till neo på kontroll. Vet själv att allt brukar vara som bortblåst när man väl sitter där.Om jag träffar människor som jag inte känner eller kommer lära känna något närmare, så brukar jag säga hennes korrigerade ålder och inget mer. Man orkar ju inte förklara för alla.Vår tjej mår väldigt bra nu. Hon har inga men från sin extremt tidiga födsel, iallafall inga vi kan se ännu. Så vi håller tummarna att det fortsätter så Hon är dock lite liten, även för sin korrigerade ålder, men jag är inte så stor jag heller. Hon följer sin kurva iallafall.Fortsätt vara stolta över er lilla kämpe och över er själva, som är hennes föräldrar - det har ni all rätt till! Och fortsätt att skydda er dotter från hennes "biologiska ålder" - det har hon rätt till Styrkekramar!
    Härligt att höra att er tjej mår bra (trots hennes kämpiga start i livet) en riktig liten fighter förstår jag med tanke på hennes  så mycket förtidiga födsel herregud det är ju mirakel när man tänker efter. TACK för alla kloka ord blev så glad att du skrev. Ska nu försöka använda min energi till att vara en bra mamma o skita i alla människors tänkande o tyckade:) Önskar er familj all lycka . kramar
  • Millies

Vill också gratulera TS att det gått så bra med er flicka!! De är fantastiska fighters de små. Vår kille föddes v 28+5 pga vattenavgång. Hade grad 3 hjärnblödning så vi var ju bestörta förstås och kände att allt var nattsvart. Läkarna trodde att det skulle ge men på ena sidan, att han inte skulle kunna gå eller inte röra ena armen/handen. Före jul klarade han sin 18 månaders kontroll utan anmärkningar och går helt normalt och det finns inga tecken på att blödningen gett några men. Vi kan inte tro vilken tur vi haft och får påminna oss varje dag. Det är den största av gåvor. All lycka till er familj!

• Full av förhoppning

Hej!
    Min son Elias föddes i april 08. Vattenavgång i vecka 21+1 pga GBS och han lyckades hålla sig kvar utan vatten i två månader och föddes i vecka 29+5 svårt lungsjuk.
    Efter en kritisk start och med hjälp av högfrekvensrespirator och kväveoxid och alla andra tänkbara hjälpmedel och mediciner så vände det och blev bättre och bättre.

38+1 fick vi åka hem den 10 juni 08 med syrgas, sond och inhalationer.
    dagen efter drog han sonden och då han ammades sattes ingen ny.
    Syrgasen släppte han 40+5 och inhalerade fram tills den 26 augusti. Sen inget förrän dec samma år då han blev förkyld och det gick på luftrören.
    Efter varje liten förkylning satt sig på luftrören sade de att han hade förkylningsastma och nu har vi inhalerat en period i juni efter MPR sprutan och en period efter andra svininfluensasprutan men i övrigt klarat oss jättebra.

Korrigerat är han snart 20 månader och vildaste ungen jag någonsin stött på.
    Han älskar att dansa och springa och klättra och busar hela tiden.

Rullade runt gjorde han ca 2 mån korr har jag för mig.
    Satt runt 7 mån korr
    kröp och började gå runt möbler ca 8 mån korr
    gick utan stöd 13 mån korr

Många prematurer och värre öden pga GBS och ändå tas det inte på allvar.

Tack för era berättelser och solskenshistorier!!

folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
Svar på tråden Solsken historia (lång)