• Smulan27

Ge ersättning inför natten?

Jag har ett tag funderat på att ge min son, som om ett par dagar blir 5 månader, ersättning som sista mål på kvällen för att han och jag ska kunna sova lite längre innan första amningen på natten. Jag har hört att vissa barn sover lite längre när de får ersättning. Är det någon som har erfaremhet av detta? Han är van att ta flaska då jag har pumpat några gånger för att hans pappa ska kunna mata honom så det är inget problem. Kan det bli så att han efter ett tag föredrar ersättning framför bröstmjölken så att jag i värsta fall måste gå över till ersättning då?

Jag har precis börjat med smakportioner av gröt och har även en tanke att ge honom ett grötmål på kvällen för att han förhoppningsvis ska sova lite längre. Är gröten att föredra framför ersättning?

Tips, ideér och råd tas tacksamt emot

• Svar på tråden Ge ersättning inför natten?
  • Pillemajsan

min dotter är 6 månader och såhär äter hon, ska även tillägga att på det här sover hon hela nätter från 20.30- 08

8.30 frukost: Gröt med vatten
    11.30 Lunch: barnmat med efterätt
    14.30 Mellis: ersättning
    17.00 Kvällsmat: Gröt med vatten
    20.00 Ersättning

• Anna B 83

Jag började med ersättning till natten med förhoppningen att min son skulle sova mer sammanhängande...så blev det tyvärr inte. Testade då gröt på kvällen...sov fortfarande inte hela nätter.
    Men jag har hört om många som fått bättre resultat. Så visst kan det var värt att prova :)

• SaraC

Vi började ge vår dotter ersättning på kvällen av praktiska skäl, hon sov dock inte bättre på natten. Skulle rekommendera att istället ge gröt eller börja ge lite välling om ett tag. Kan tillägga att hon inte valde bort amningen bara för att hon fick flaska 1 ggr/dag. Hon är nu 6 månader och äter mest gröt/mat och vi har börjat fasa in välling istället för ersättning på kvällen.

• bellie

Vi började ge vår son ersättning när han var runt 4 månader. Han sov då längre än 2 timmar i sträck (ammade varannan timme dygnet runt). Nätterna ser fortfarande olika ut. Han somnar runt 19-tiden, sedan är nästa mål runt 01 kanske, & sedan igen runt 05. Men som sagt, han äter väldigt olika om nätterna.

EttplusEttblevTre.blogg.se - Mamma till Lille A, 090727 ♥
  • LsH

Vi började ge ersättning som sista mål på kvällen då sonen var 3 månader, och vi tycker att han sov bättre av det. När han var ca 5 månader så bytte vi ut det mot gröt och han sover fortfarande lika bra.

• cicci85

Jag gav mina ersättning på kvällen ibland, men de sov inte bättre.

• Smulan27

Vi har börjat ge gröt på kvällen mellan 17-18 någon gång och jag tycker mig märka en liten skillnad (bara för att jag skriver detta nu så blir det väl inte så i natt...). Jag tänkte dock börja med välling när han blir 6 månader. Ni som ger välling på kvällen, när ger ni det? Som sista mål eller kanske som "dreamfeed"?

• dna rna

Min son har fått ersättning som sista mål sedan han var nyfödd (han var prematur, så vi ville ge honom lite extra förutom amningen). Han har alltid sovit väldigt bra på nätterna, upp till 9 timmar i sträck som 3 månaders.
    Nu är han korrigerat 4 månader och vi har precis börjat med smakportioner. Får se hur det går på nätterna, men än så länge kör vi fortfarande med ca 100 ml ersättning inför natten (plus amning).

• hallonfamiljen

ja har också provat att ge ersättning som sista mål men tycker inte han sover mer. Min son vill äta hela tiden på natten. Han är inte alls lika hungrig på dagarna, knasigt =)

• Louwa

Min 3.5 månaders äter enbart ersättning. Han äter sista målet någon gång mellan 20-21, sover sedan till någon gång mellan 4 och 6 på morgonen, vill då ha mat och somnar sedan om till runt 8-tiden.
    Jag märkte stor skillnad när jag slutade amma och gick över till ersättning. Från att han åt varannan till var trejde timme dygnet runt, gick han till att äta cirka var fjärde timme och sova nästan hela nätterna igenom.

Liam 100212 ♥
  • xXMaLoXx

Vi började ge sonen ersättning för natten ganska tidigt, jag tror inte han var mer än månaden gammal. Detta för att se om han sov bättre och det gjorde han. Men visst, under tillväxtperioder så kan det hända att jag ändå fått amma extra under natten.

Det sägs ju att de står sig bättre på ersättningen, men det är ju inte alltid just maten som gör att de vaknar och vill amma på nätterna.

• Lady  Luck

Jag känner igen mig hos en del här... men om jag ska börja med ersättning inför natten då undrar jag hur mycket ska man ge??
    Har en dotter på 4 1/2 mån.

• Emelius

Tänkte få liv i denna tråd igen då vi har en tjej på snart 2½ vecka som vaknar varje timme under natten för att äta. Jag helammar men tänkte pröva med att ge ersättning som "sista kvällsmålet" för att se om hon står sig lite bättre på det under de första nattimmarna.

Jag förstår mycket väl att det är så här på nätterna i början när man har en liten bebbe men det kan väl inte skada att pröva?

Är det nån mer som prövat med ett barn runt denna ålder? hur mycket gav ni och hur fungerade det för er?

Svar på tråden Ge ersättning inför natten?