Nu har vi också skaffat en Ipad till sonen som är 8 år och har autism. Känner direkt att detta kommer bli ett toppenhjälpmedel vid inlärning, tänk om vi haft denna när sonen var yngre och tränade IBT, det hade verkligen varit toppen.
Tack för alla tips här ovan över program ni testat tänkte bidra med några till som vi gillar. Vår son är otroligt svårmotiverad till inlärning när det inte gäller hans egna specialintressen så jag börjar väldigt försiktigt med ipaden för att inte avskräcka honom. Han vill dessutom gärna göra samma saker hela tiden så jag försöker välja program med omsorg. Tänker inte heller visa sonen att man kan kolla på youtube på denna, då han ägnar aldeles för mycket tid åt det ändå.
De program vi börjat med är PlayHome fullversionen, sonen älskar den vilket är jätteskoj då det varit svårt att få honom leka rollekar, nu kan vi sitta brevid och smyga in lite "träning".
ABC- kul, denna funkade förvånandsvärt bra. Man ska klicka på boksväver /siffror i ordning och prickarna skapar en bild. Man kan välja små eller stora bokstäver eller siffror. Toppen är att den visar nästa steg om man tryckt fel två gånger så det är inte svårt och bokstäverna/ siffrorna sägs högt.
Bokstavspussel. Det här är en toppenapp för barn som är på gång att börja läsa. Man trycker på en bild och bild + bokstäver kommer upp, trycker man på bilden så sägs orden, trycker man på bokstäverna så ljudas dem, sen drar man bokstäverna på rätt plats och lyssnar på resultatet. Det bästa är att man kan skapa egna bokstavspussel och läsa in ljuden och på så sätt anpassa helt till ditt barns nivå. Jag har skapat tolv egna ordbilder med enkla ord. När ordet lagts kommer ett glatt får flygande vilket sonen tyckte var jättekul.
'Knasiga djur, ett väldigt enkelt men för sonen jättekul spel där man drar med fingret och olika tokiga djur bildas, sonen har skrattat hejdlöst åt denna :)