• kaffemamma

Lekar, sysselsättning, datorspel mm för barn med autism och liknande

Hej,
    Vår son med autism är 5 år. Att hitta roliga lekar, leksaker, sysselsättningar, datorspel han förstår och liknande är en utmaning. Nu är ju barnen inom detta spektra väldigt olika, men många har ju problem med att leka. Säkert kan vi hjälpa varandra med tips! Det kan vara allt från pedagogiska och utvecklande lekar till "bara" leksaker som går hem. Självklart är föräldrar till barn utan autism men med samma svårigheter hjärtligt välkomna i diskussionerna också.  

• Svar på tråden Lekar, sysselsättning, datorspel mm för barn med autism och liknande
  • FinaFamiljen

Slänger in några ny app-tips - även om det kanske gäller mer funktion än förströelse... =)
    proloquo2go är en helt suverän (!) AKK-app. För alla PECS-användare, det här är grejen! Inom nåt år kommer också den svenska talsyntesen, då kommer den fungera som en suverän pratapparat också. Hur enkelt som helst att jobba i programmet, och man får för priset (även om den kostar en del) hur många uppsättningar som helst för det barnet. Vi har appen i både iPhone, iPod touch och iPad även om den används i stort sett bara i poden.

Sen Pictello, från samma företag - som verkar veta vad de sysslar med. Återkommer med info sen...

• FinaFamiljen

Tillbaka...

Pictello är en app som låter dig göra berättelser av alla slag - sociala berättelser, vardagssekvenser som stöd, eller berättelser om vad barnen gjort som ger bildstöd vid återberättande. T ex, det går ju att göra berättelser om allt. Fick tankarna efter att ha tittat på first-then som är en app för typ samma sak fast i enklare format. Jag gillar dock inte blädderfunktionen i first-then, den är betydligt bättre i pictello. Så för er som vill ha bildstöd för sekvenser av alla de slag (allt från "först gör vi detta - sen får du detta", till långa berättelser), testa pictello.

God jul!

• Nattljus

Nu har vi också skaffat en Ipad till sonen som är 8 år och har autism. Känner direkt att detta kommer bli ett toppenhjälpmedel vid inlärning, tänk om vi haft denna när sonen var yngre och tränade IBT, det hade verkligen varit toppen.

Tack för alla tips här ovan över program ni testat tänkte bidra med några till som vi gillar. Vår son är otroligt svårmotiverad till inlärning när det inte gäller hans egna specialintressen så jag börjar väldigt försiktigt med ipaden för att inte avskräcka honom. Han vill dessutom gärna göra samma saker hela tiden så jag försöker välja program med omsorg. Tänker inte heller visa sonen att man kan kolla på youtube på denna, då han ägnar aldeles för mycket tid åt det ändå.

De program vi börjat med är PlayHome fullversionen, sonen älskar den vilket är jätteskoj då det varit svårt att få honom leka rollekar, nu kan vi sitta brevid och smyga in lite "träning".

ABC- kul, denna funkade förvånandsvärt bra. Man ska klicka på boksväver /siffror i ordning och  prickarna skapar en bild. Man kan välja små eller stora bokstäver eller siffror. Toppen är att den visar nästa steg om man tryckt fel två gånger så det är inte svårt och bokstäverna/ siffrorna sägs högt.   

Bokstavspussel. Det här är en toppenapp för barn som är på gång att börja läsa. Man trycker på en bild och bild + bokstäver kommer upp, trycker man på bilden så sägs orden, trycker man på bokstäverna så ljudas dem, sen drar man bokstäverna på rätt plats och lyssnar på resultatet. Det bästa är att man kan skapa egna bokstavspussel och läsa in ljuden och på så sätt anpassa helt till ditt barns nivå. Jag har skapat tolv egna ordbilder med enkla ord. När ordet lagts kommer ett glatt får flygande vilket sonen tyckte var jättekul.

'Knasiga djur, ett väldigt enkelt men för sonen jättekul spel där man drar med fingret och olika tokiga djur bildas, sonen har skrattat hejdlöst åt denna :)  

• kaffemamma

tack alla! Nu sitter jag också och installerar en IPad äntligen. Perny - ABC-kul - går det att ställa in hur många siffror tex som man ska dra emellan? Sonen har inte kommit så långt med räkningen....

tipsar igen om gratis samlingsappen Autism App som samlar ihop en hel massa appar under kategorier som ABA, social, games osvosv.

• Nattljus
    kaffemamma skrev 2011-12-28 19:36:59 följande:
    tack alla! Nu sitter jag också och installerar en IPad äntligen. Perny - ABC-kul - går det att ställa in hur många siffror tex som man ska dra emellan? Sonen har inte kommit så långt med räkningen....

tipsar igen om gratis samlingsappen Autism App som samlar ihop en hel massa appar under kategorier som ABA, social, games osvosv.

Nej, det går inte att ställa in, tyvärr.
  • Bobline

Fina familjen: du skrev om två appar som var mer hjälpmedel, jag undrar va de kostade? tänkte försöka köpa en ipod idag o de programmen verkade bra.

• mamma till 9

Vi använder oss utav Picture Card Maker som kommunikations app.. Funkar både till Ipad och Iphone.
    Köpte "Pratkort" men det accepterade inte vår dotter.

Programmet är på engelska men man lägger in egna kort och spelar in eget ljud.

Funkar jättebra för vår 5 åriga dotter som inte pratar alls och som verkligen inte accepterade pec`s bilder (papper) men har under de 2 veckorna vi använt Ipaden och Iphonarna utvecklats markant :o) 

• FinaFamiljen
    Bobline skrev 2012-01-05 09:06:58 följande:
    Fina familjen: du skrev om två appar som var mer hjälpmedel, jag undrar va de kostade? tänkte försöka köpa en ipod idag o de programmen verkade bra.
    Hej! Ledsen att jag är lite sen, vi har varit bortresta några dagar. Proloquo2go kostade 1319 kronor tror jag så som sagt, inte helt billig. Värd pengarna enligt mig dock... =)
    Pictello kostade bara typ 129 kronor, 139 kanske..? Inte mycket ändå tyckte jag.
  • Nattljus
    kaffemamma skrev 2010-02-05 15:02:36 följande:
    Också nyfiken på Pino? Försökte googla men fick dåligt grepp om själva spelet...

Är det någon som har tips: jag vill gärna att sonen ska få spela data. Men minsta ögonblick obevakad vid datorn så sliter han bort tangenterna. Ett antal datorer och externa tangentbord är näst intill obrukbara nu. Det finns något plastskydd man kan lägga på, men det dög inte. Någon som vet något annat?

Jag såg det här gamla inlägget, vet inte om det är aktuellt fortfarande, men på mitt jobb har vi i alla fall tangentbord som är utan tangenter, det är helt tillslutet och i nåt mjukt material, på jobbet är det för hygienens skull, man kan sprita av det. Om du är intresserad fortfarande så kan jag kolla vad det är för tillverkare. Det är altså inget skydd som man sätter på ett vanligt tangentbord utan det är tillverkat så.
  • Nattljus
    Nattljus skrev 2012-01-09 21:34:57 följande:

Jag såg det här gamla inlägget, vet inte om det är aktuellt fortfarande, men på mitt jobb har vi i alla fall tangentbord som är utan tangenter, det är helt tillslutet och i nåt mjukt material, på jobbet är det för hygienens skull, man kan sprita av det. Om du ärintresserad fortfarande så kan jag kolla vad det är för tillverkare. Det är altså inget skydd som man sätter på ett vanligt tangentbord utan det är tillverkat så.

Hittade det här: Medigenic Compliance
     http://www.multiergonomi.se/Tangentbord__Mus.asp

http://www.multiergonomi.se/sys/scripts/image.asp?cfg=7187&imageid=22

Det är i alla fall väldigt bra att skriva på, lätt att trycka ner "tangenterna"  
  • kaffemamma
    Nattljus skrev 2012-01-09 21:34:57 följande:
    Jag såg det här gamla inlägget, vet inte om det är aktuellt fortfarande, men på mitt jobb har vi i alla fall tangentbord som är utan tangenter, det är helt tillslutet och i nåt mjukt material, på jobbet är det för hygienens skull, man kan sprita av det. Om du är intresserad fortfarande så kan jag kolla vad det är för tillverkare. Det är altså inget skydd som man sätter på ett vanligt tangentbord utan det är tillverkat så.
    tusen tack Perny - det kan ju vara något! Just nu har vi lagt det här med datorn åt sidan och kör på Ipad.
  • kaffemamma

en av mycket få leksaker och julklappar som fungerat: sonen har nu fått en radiostyrd bil som han faktiskt leker med: vi har haft andra som han inte varit ett dugg intresserad av, men dels blinkar den här i massa färger, dels klarar den ungefär vad som helst utan att fastna; den kan rulla runt, köras upp och ner osv osv. Annars blir det att han kör in i en vägg och sen är det inget kul för bilen står still där.
    Det är den här bilen: www.hamleys.com/Turbo_Twister_%28Blue%29_|_Hamleys_Toys/104505,default,pd.html Inköpt på Hamleys på Nacka Forum.

• TheHappyOne000000
    Hej allihopa jag är barnvakt åt en kille på 7år och han älskar att lyssna på musik och hålla på med data ,ipod och mobilen osv.¨
    Han har ett jätte bre geografiskt minne men eftersom det här med autism är lite nytt så tänkte jag om ni har lite ideer till mig som jag kan tänka på? :/ 

Han är jätte söt och allt älskar honom verkligen som min egna bror!Glad 
  • Linda2012

Hej, tipsar om asfaltspennor rita på marken ute t,ex hopphage med siffror. Vattelek ute ,inne t,ex hälla vatten i olika flaskor med en tratt. Man kan göra lika med sand. Samla pinnar,kottar,stenar som man kan måla inne sen. Bygga banor av plankor som bilar kan köra på ev en bollbana. Beror ju lite vilka intressen han har ?

Svar på tråden Lekar, sysselsättning, datorspel mm för barn med autism och liknande