• Birry

Första barnet för tidigt pga GBS, hur gick det med andra barnet?

Ja, som rubriken anger, om ni fått ett barn för tidigt pga GBS, hur gick det med följande graviditeter? Om flera efterföljande graviditeter så rösta på det barn som kom tidigast.

Jag har själv fått en son i 29+6 pga GBS-infektion, är nu gravid igen och lite orolig för hur det ska bli denna gång, jag vill ju gärna tro att det är skillnad nu när jag (och sjukvården) vet att jag haft GBS...

Skriv gärna i tråden o hur sjukvården bemött er "andra gången".

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Första barnet för tidigt pga GBS, hur gick det med andra barnet?
  • Proletariatet

Hej! Min dotter föddes i v.24+1 och jag bar då på GBS, så de antog att det var den som satt igång den tidiga födseln.
    När jag var gravid andra gången så stod jag på mig och krävde täta urinodlingar kombinerat med vaginala ultraljud då jag var osäker på diagnosen och själv misstänkte försvagning av livmoderhalsen.
    Allt såg bra ut, fram tills v.22+2 då värkarna satte igång, jag åkte in till förlossningen och det visade sig att livmodertappen förkortats till 1,6 cm (istället för 4 som den var någon vecka tidigare).
    Dock hade jag inga spår av GBS denna gång, de lyckades avstanna förlossningen och det blev för min del 13 veckor i en sjukhussäng innan en välmående pojke föddes i v.35+1.

Mitt svar blir kanske lite missvisande, eftersom de nu anser att det inte var GBS:en som orsakade min dotters tidiga födsel, så isåfall får du bortse från det.

Jag hoppas du får gå många veckor utan komplikationer!

• Birry

Tack för ditt svar och grattis till dina båda barn!

Vad skönt att du stod på dig både om odlingar och om ultraljud av tappen! Den info jag har fått är att spec mödravården här odlar ”ofta” om man är orolig, inte bara på symptom på UVI, vilket jag hoppas gäller nu fortfarande. Jag har aldrig haft UVI utan hade GBS direkt på tappen då. Tog det prov på tappen på dig eller ”bara” på urinen?

Hur ofta togs proven?

• Proletariatet
    Birry skrev 2010-02-05 10:48:50 följande:
    Tack för ditt svar och grattis till dina båda barn! Vad skönt att du stod på dig både om odlingar och om ultraljud av tappen! Den info jag har fått är att spec mödravården här odlar ?ofta? om man är orolig, inte bara på symptom på UVI, vilket jag hoppas gäller nu fortfarande. Jag har aldrig haft UVI utan hade GBS direkt på tappen då. Tog det prov på tappen på dig eller ?bara? på urinen? Hur ofta togs proven? Ja, det känns skönt att jag gjorde det, även om det inte gav någon utdelning. Varannan vecka lämnade jag urinprov som skickades på odling, från livmodertappen tog de i samband med de vaginala ultraljuden, vilka var var 4:e vecka ungefär (hann bara med tre, v.11, v.17 och v.21). Jag hade heller aldrig UVI.
  • Proletariatet
    Ja, det känns skönt att jag gjorde det, även om det inte gav någon utdelning. Varannan vecka lämnade jag urinprov som skickades på odling, från livmodertappen tog de i samband med de vaginala ultraljuden, vilka var var 4:e vecka ungefär (hann bara med tre, v.11, v.17 och v.21). Jag hade heller aldrig UVI.

Citatsfunktionen levde sitt eget liv där, men det här var alltså mitt svar
  • Birry

Tack för ditt svar! (Jag brukar ha problem med citatfunktionen, det kör verkligen sitt eget rejs! )

• Dalva

Grattis till graviditeten!

Min dotter kom i vecka 30+3. De vet ej om det berodde på min GBS, men jag är GBS-bärare och behandlades för GBS ca en månad innan hon kom för tidigt.

Under min andra graviditet lämnade jag urinprover varannan vecka. I vecka 35 visade det på GBS som jag behandlades för (trots att jag bara hade små mängder GBS i urinen).

Jag gick också hos spec. mvc. Min tapp kollades några gånger, men förkortades inte. Blev jättebra bemött av både spec. mvc och vanliga mvc. Kände att jag blev tagen på allvar. Jag hade en del sammandragningar från vecka 20 så jag tog det mycket lugnt.

Jag gick sedan över tiden med en vecka!

Lycka till!

• Birry
    Dalva skrev 2010-02-07 19:17:01 följande:
    Grattis till graviditeten! Min dotter kom i vecka 30+3. De vet ej om det berodde på min GBS, men jag är GBS-bärare och behandlades för GBS ca en månad innan hon kom för tidigt. Under min andra graviditet lämnade jag urinprover varannan vecka. I vecka 35 visade det på GBS som jag behandlades för (trots att jag bara hade små mängder GBS i urinen). Jag gick också hos spec. mvc. Min tapp kollades några gånger, men förkortades inte. Blev jättebra bemött av både spec. mvc och vanliga mvc. Kände att jag blev tagen på allvar. Jag hade en del sammandragningar från vecka 20 så jag tog det mycket lugnt. Jag gick sedan över tiden med en vecka! Lycka till!
    Tack för ditt svar och vad skönt att ditt andra barn kom fullgånget!
Svar på tråden Första barnet för tidigt pga GBS, hur gick det med andra barnet?