• Kina79

Akut hjälp behövs!! Katterna klöser på soffan!!!

Vi har tre katter. Nu har min man fått spel och kräver att katterna ska bort om de inte slutar klösa på soffan.
    Så hjälp mig, kom med era bästa tips på hur vi ska lösa detta!!!!

• Svar på tråden Akut hjälp behövs!! Katterna klöser på soffan!!!
  • Fru Orange
    Kina79 skrev 2010-01-30 09:28:36 följande:
    Jag pressar en hel citron och häller på vatten, vet inte riktigt hur mkt, kanske 5-6 dl. Sen i med lite vinäger. Nää, det luktar inte illa för oss, bara precis när man tar på det.Jag köpte kattmynta med när jag ändå var i farten. Inte en enda av mina tre katter bryr sig om att det liktar kattmynta, varken på leksaker eller nåt annat. Korkade katter
    Tack så mycket för hjälpen, ska blanda ihop efter frukost och göra mig av med mandarinskalen !
    (¯`°?.¸♥Nu vågar jag börja hoppas på allvar♥¸.?°´¯)
  • villsågärna38
    Kina79 skrev 2010-01-30 09:28:36 följande:
    Jag pressar en hel citron och häller på vatten, vet inte riktigt hur mkt, kanske 5-6 dl. Sen i med lite vinäger. Nää, det luktar inte illa för oss, bara precis när man tar på det. Jag köpte kattmynta med när jag ändå var i farten. Inte en enda av mina tre katter bryr sig om att det liktar kattmynta, varken på leksaker eller nåt annat. Korkade katter
    Min erfarenhet är att det är kattmyntaspray som funkar bäst. Köp det ist för den torkade varianten.
    Väntar på ÄD i v.6
  • M Hellin

Min erfarenhet är att ge katterna ett alternativ att klösa på, det finns klöspelare som går mellan golv och tak, utan våningar och dyl. en sån har jag och katterna älskar den, de kan sträcka ut sig så långt de vill när de klöser och den yngsta han klättrar hela vägen upp till taket innan han slänger sig rakt ut som tarzan och landar på fötterna och gör om samma procedur igen.

Nästa alternativ är att köpa en snygg pläd, inte alls lika kul att klösa på.

Sista alternativet är att skaffa en klösbräda, och uppmuntra användning av den, gärna på en plats katten själv väljer, och sen göra det otrevligt att klösa på soffan, genom vattenspruta eller illalukt.

Vad man inte kan göra är att hindra dem från att klösa på soffan och sen inte ge dem något annat alternativ, katter klöser av naturen och gärna där deras matte och husse trivs för att märka in dem i sitt revir. För klösandet är inte bara ett sätt för dem att trimma klorna utan även ett sätt att sätta sina doftmarkörer.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • DuBBeeL

Har inte läst igenom tråden...
    När mina innekatter började klösa på soffan försökte jag med vittpeppar, ättika, citron mm, men inget verkade vara äckligt nog för de envisa busarna.. Däremot fick dom en ny klös/klätterställning som jag "masserade" in torkad kattmynta på. DET gjorde susen :)
    Så lite mynta på ett "godkänt" klösställe är mitt bästa tips! :)

• Kina79
    villsågärna38 skrev 2010-01-30 10:50:36 följande:
    Min erfarenhet är att det är kattmyntaspray som funkar bäst. Köp det ist för den torkade varianten.
    Det är kattmyntaspray vi har med våra katter fullkomligt skiter i den doften - de kunde inte bry sig mindre
    M Hellin skrev 2010-01-30 12:37:28 följande:
    Min erfarenhet är att ge katterna ett alternativ att klösa på, det finns klöspelare som går mellan golv och tak, utan våningar och dyl. en sån har jag och katterna älskar den, de kan sträcka ut sig så långt de vill när de klöser och den yngsta han klättrar hela vägen upp till taket innan han slänger sig rakt ut som tarzan och landar på fötterna och gör om samma procedur igen. Nästa alternativ är att köpa en snygg pläd, inte alls lika kul att klösa på. Sista alternativet är att skaffa en klösbräda, och uppmuntra användning av den, gärna på en plats katten själv väljer, och sen göra det otrevligt att klösa på soffan, genom vattenspruta eller illalukt. Vad man inte kan göra är att hindra dem från att klösa på soffan och sen inte ge dem något annat alternativ, katter klöser av naturen och gärna där deras matte och husse trivs för att märka in dem i sitt revir. För klösandet är inte bara ett sätt för dem att trimma klorna utan även ett sätt att sätta sina doftmarkörer.
    Vi har två rätt stora klösmöbler och nu klöser de alla tre på den nya oxå
  • villsågärna38
    Kina79 skrev 2010-01-30 20:21:31 följande:
    Vi har två rätt stora klösmöbler och nu klöser de alla tre på den nya oxå
    Oj, va konstigt. Har aldrig träffat på katter som gör det. Då kanske du ska testa med den torkade varianten ist isf och gnida in den i era klösmöbler, klösbrädor ist. Och bunkra fyspray!!!!
  • Kina79
    villsågärna38 skrev 2010-01-31 11:34:09 följande:
    Oj, va konstigt. Har aldrig träffat på katter som gör det. Då kanske du ska testa med den torkade varianten ist isf och gnida in den i era klösmöbler, klösbrädor ist. Och bunkra fyspray!!!!
    Har testat torkad variant med Min systers katt e helt galen i kattmynta.
    Men mina bryr sig inte ett skvatt
  • AnnaPuddel

skum snubbe som älskar soffan mer än katterna..

Ställ en klöspåle där dem klöser, då brukar dem byta till den, mycket skönare att klösa på ..dem klöser ju också föratt markera, kan också lägga en filt över där dem klöser. Klipp klorna.

• Jennnyn

Stryk på lite ättika eller citron där katterna brukar klösa. De avskyr doften av båda, främst ättika. Det kanske inte luktar så gott, men det brukar få dem att sluta klösa just där..

• AnnaPuddel
    Jennnyn skrev 2010-02-01 15:03:48 följande:
    Stryk på lite ättika eller citron där katterna brukar klösa. De avskyr doften av båda, främst ättika. Det kanske inte luktar så gott, men det brukar få dem att sluta klösa just där..
    mina katter kissar där det luktar citron
  • Jennnyn
    AnnaPuddel skrev 2010-02-01 15:08:24 följande:
    mina katter kissar där det luktar citron
    Vad konstigt. Annars sägs det ju att man inte ska skrubba kattlådor med rengöringsmedel med citrondoft, just därför att många katter ratar lådan om den luktar citron.

Fast det är ju klart, alla katter är olika
  • Lea2016

Gammal tråd men ger tipset ändå.

Det finns en spray som heter Feliway.

"De ställen som katten valt att kloa på tvättas först med såpa blandat med vatten för att få bort ?revir-feromonerna?. Efter att materialet har torkat sprayar du klösställena med Feliways lugnande doftferomoner. På detta vis så ändrar du platsens innebörd för katten. Katten vill då inte längre klösa och markera revir då doftferomonerna förmedlar trygghet och välbehag för katten. Du sprayar klösstället med feliway spray 6 gånger dagligen i 1 månad eller tills katten själv slutat och klösa."

Svar på tråden Akut hjälp behövs!! Katterna klöser på soffan!!!