Akut hjälp behövs!! Katterna klöser på soffan!!!
Vi har tre katter. Nu har min man fått spel och kräver att katterna ska bort om de inte slutar klösa på soffan.
Så hjälp mig, kom med era bästa tips på hur vi ska lösa detta!!!!
Vi har tre katter. Nu har min man fått spel och kräver att katterna ska bort om de inte slutar klösa på soffan.
Så hjälp mig, kom med era bästa tips på hur vi ska lösa detta!!!!
Min erfarenhet är att ge katterna ett alternativ att klösa på, det finns klöspelare som går mellan golv och tak, utan våningar och dyl. en sån har jag och katterna älskar den, de kan sträcka ut sig så långt de vill när de klöser och den yngsta han klättrar hela vägen upp till taket innan han slänger sig rakt ut som tarzan och landar på fötterna och gör om samma procedur igen.
Nästa alternativ är att köpa en snygg pläd, inte alls lika kul att klösa på.
Sista alternativet är att skaffa en klösbräda, och uppmuntra användning av den, gärna på en plats katten själv väljer, och sen göra det otrevligt att klösa på soffan, genom vattenspruta eller illalukt.
Vad man inte kan göra är att hindra dem från att klösa på soffan och sen inte ge dem något annat alternativ, katter klöser av naturen och gärna där deras matte och husse trivs för att märka in dem i sitt revir. För klösandet är inte bara ett sätt för dem att trimma klorna utan även ett sätt att sätta sina doftmarkörer.
Har inte läst igenom tråden...
När mina innekatter började klösa på soffan försökte jag med vittpeppar, ättika, citron mm, men inget verkade vara äckligt nog för de envisa busarna.. Däremot fick dom en ny klös/klätterställning som jag "masserade" in torkad kattmynta på. DET gjorde susen :)
Så lite mynta på ett "godkänt" klösställe är mitt bästa tips! :)
vi ställde en klöspåle brevid soffan dom den klöser på istället.
skum snubbe som älskar soffan mer än katterna..
Ställ en klöspåle där dem klöser, då brukar dem byta till den, mycket skönare att klösa på ..dem klöser ju också föratt markera, kan också lägga en filt över där dem klöser. Klipp klorna.
Stryk på lite ättika eller citron där katterna brukar klösa. De avskyr doften av båda, främst ättika. Det kanske inte luktar så gott, men det brukar få dem att sluta klösa just där..
Gammal tråd men ger tipset ändå.
Det finns en spray som heter Feliway.
"De ställen som katten valt att kloa på tvättas först med såpa blandat med vatten för att få bort ?revir-feromonerna?. Efter att materialet har torkat sprayar du klösställena med Feliways lugnande doftferomoner. På detta vis så ändrar du platsens innebörd för katten. Katten vill då inte längre klösa och markera revir då doftferomonerna förmedlar trygghet och välbehag för katten. Du sprayar klösstället med feliway spray 6 gånger dagligen i 1 månad eller tills katten själv slutat och klösa."