• hymafr

Akupunktur vid ÄD

Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av akupunktur vid ÄD?
    Min akupunktör vill att jag går två gånger i veckan fram till ÄD, sedan en gång i veckan tills jag testat plus, och sen inget mera.

Eftersom jag går till honom för att öka blodgenomströmningen i livmodern så tycker jag att det är lite konstigt att jag ska avbryta tvärt vid ett plus. Känns som om blodtillförseln riskerar att strypas då.
    Akupunktören är kinesisk och hans svenska inte så bra, så det är svårt att föra långa diskussioner med honom.

Finns det någon annan som har fått liknande eller avvikande råd?

• Svar på tråden Akupunktur vid ÄD
  • isisisis

Hejsan.
    Vad jag vet så vill de inte utföra akupunktur på gravida för att det inte är tillräckligt utrett hur det påverar fostet.
    Men jag har också läst att andra har fått andra råd.
    Detta fick jag av min akupnktör och akupunktören på VC.2 olika iaf

Du kan ju ta blodförtunnande också,det hjälper också för genomströmningen i livmodern.

Lycka till

• hymafr

Hejsan!

Jo, jag har ju tänkt ta blodförtunnande också.

Jag har redan provat en omgång med 10 behandlingar med akupunktur och tyckte att det påverkade kroppen positivt - bl a så blev mina ömmande fötter helt bra och fria från smärta (har haft ont framförallt efter promenader trots att jag använt olika skor).

Det där med fostret låter ju intressant, speciellt med tanke på alla mediciner vi proppar i oss under en graviditet.                                                                   Det är väl med det som med allting annat. Det är svårt att hitta någon som kan det här med graviditeter till 100%. De svarar bara på frågor om sin egen specialitet och kan inte så mycket om annat.

• Caribe

Hymafr - jag går hos en riktigt bra akupunktör (tcm) hon gör inte heller akupunktur efter att man blivit gravid om det inte absolut behövs för att man har fått flera missfall etc - däremot jobbar hon med örter under tiden du försöker bli gravid och efter att du blivit gravid, du får koka speciellt plockade örter för just dig för att tex stimulera cirkulationen i livmodern eller vad hon nu uppfattar som ditt unika problem som behöver stärkas upp! Hon är mkt kunnig inom fertilitet och mkt empatisk I love her

zxzx började oxå gå hos henne på min inrådan och hon har ju passerat 12:e gravid veckan nu

http://www.sophielagercrantz.se/

• hymafr

Jag fick också några örter (tror jag det var) i tablettform som jag skulle ta morgon och kväll. Men vet inte om jag märkte någon skillnad.
    Har också fått (eller fått köpa   ) ett sorts magbälte som ska värma livmodern och korsryggen. Tycker dock inte att jag märker någon skillnad. Kanske har jag för mycket fett ;.)  Den kinesiska receptionisten/sköterskan tycker att det hjälper henne, men hon är verkligen smal som en sticka

Låter bra att ingen akupunktör anser att man ska fortsätta efter konstaterad graviditet. Undrar dock varför de som fått missfall ska fortsätta?
    Har någon av er upplevt att nålarna har satts på olika ställen, dvs en eller flera gånger på samma ställen och sen på helt eller delvis nya ställen?

• Caribe

Hymafr - mina nålar sätts lite olika beroende på var jag är i cykeln, men det är mkt focus kring fötterna och smalbenen på mig och sen kring ÄL eller vid ET och FET är det många nålar i magen, ibland i tum muskeln och armvecket! Dom i sidorna av fötterna hatar jag för dom gör ont när dom sätts...

Min aku vill som sagt helst inte göra akupunktur efter återföring eller när man är gravid men om man har fått många missfall så kan hon sätta vissa nålar för att stärka upp och ge kroppen hjälp att behålla graviditeten, det finns även nålar att sätta i tex stortån om man får blödningar och vill få stopp på dom

Tycker det är spännande med akupunktur (Tcm) och örterna - jag märker enorm skillnad på hur jag mår efter att jag började med detta

• nilisen

En liten fråga bara!

När i behandlingen börjar ni med blodförtunnande ni som tar det?
    Ni som gör akunpunktur; hur ofta tar ni det och när påbörjar ni det i äd-behandlingen?

/Nilla

• isisisis
    nilisen skrev 2010-01-27 20:31:03 följande:
    En liten fråga bara! När i behandlingen börjar ni med blodförtunnande ni som tar det? Ni som gör akunpunktur; hur ofta tar ni det och när påbörjar ni det i äd-behandlingen? /Nilla
    Jag har börjat 14 dagar innan ET ungefär
  • nilisen

Både med blodförtunnande och akunpunktur? Ni som tar blodförtunnande, är det trombyl och vilken styrka är ni ordinerade?

/Nilla

• Caribe

Nilisen jag går på akupunktur hela tiden ca var 14 dag och har gjort det över 1 år med pauser under sommaren, men när jag påbörjar ÄD processen ökar jag till 1 gång i veckan! Viktigt att göra sin sista akupunktur så nära inpå en återföring som möjligt! I mitt fall har jag gjort dagen innan, eftersom vi åker till Finland!

Jag börjar med trombyl ca 1-2 veckor innan återföring! Har tagit 75 mg trombyl! Fick tidigare ordinerat 150 mg trombyl av en pensionerad läkare men han har ändrat sina direktiv till att 75 mg räcker!

• hymafr

Jag har fått rekommendationen att gå två-tre gånger i veckan på akupunktur - sammanlagt minst 20 gånger.
    Jag gick en omgång om 10 gånger i höstas, men fick avbryta pga influensan.
    Dessutom får man inte gå när man har mens, för då hjälper det inte säger dom.

Ska börja om ca en månad igen och fortsätta hela tiden fram till ÄD även om det tar längre tid än 2 månader.

• isisisis

Och jag har blivit ordinerad 5000 IE Fragmin.
    Gjorde flera försök med 150 mg Trombyl,men det hade ingen verkan.
    När jag fick Fragmin och Prednisolon var det det som gjorde susen

Svar på tråden Akupunktur vid ÄD