• canin

Berätta för omgivningen?

Jag och min man ska äntligen få göra vårt första ÄD nu i vår och det känns fantastiskt spännande!
    Vad jag funderar lite på är hur ni andra har gjort med att berätta för omgivningen. Att det ev barnet ska få veta ser jag som en självklarhet och det kommer vi att ha med som en naturlig del från tidig ålder.
    Men, ni som fått äd-barn eller planerar, hur tidigt berättar ni för omgivningen? Redan vid försöken, under ev graviditet eller väntar ni till ev barn är fött? Och i så fall vilka berättar ni för, är det de närmaste eller allt och alla?

mvh, Canin

• Svar på tråden Berätta för omgivningen?
  • Emmylou

Hej! Vi har en som efter ÄD. Vi gjorde lite olika, närmaste familj & vänner visste redan innan behandlingen. Jobbarkompisar & andra lite mer "avlägsna" har vi sagt att vi gjort IVF, men inte att det var med donerade ägg. Jag tycker att vår son längre fram (nu är han bara 6 månader) ska få ha lite att säga till om när det gäller vilka som ska få veta. Tex jobbar jag kanske (förmodligen) inte kvar på samma arbetsplats ens när han är stor & då ska en massa människor som ingen har kontakt med längre ha den informationen om honom, folk han inte ens känner igen. Vi var inne på att adoptera innan ÄD lyckades, då hade jag redan den tanken- att inte berätta för alla ang barnets bakgrund- av respekt för barnet. Lite samma tänk har jag nu också.

Lycka Till med behandlingen, åh vad spännande! Kram

• canin

Tack för ditt svar.

Jag är väl lite inne på samma spår. Än så länge har vi bara berättat för närmaste familjen att det blir ÄD. Många vet dock att vi har väldigt svårt att få barn, kan idag ångra lite att jag för vissa berättat hur hopplöst det är för vår del. Håller med om att bekanta och de på jobbet inte behöver ha alla detaljer, att veta att det är provrörsbefruktning räcker gott.
    Har du bett de som vet att inte berätta vidare eller har de haft hyfs nog att förstå det ändå?

Jätteroligt att höra att du fått en liten son, förstår hur efterlängtad han måste varit! Kan knappt föreställa mig hur det känns att äntligen få hålla sitt eget lilla knyte efter år av längan och väntan!!

Kram

• Bette

Hej,

Vi har valt att bara berätta för närmsta familjen om ÄD beh, som mina föräldrar, min mans föräldrar, mina morföräldrar, min syster och bror samt respektive, ingen annan inom släkten vet om att vår son tillkommit via ÄD, vi tycker att han själv får berätta det när han blir vuxen. Den som jag inte litar på är min svärmor, men vi har gjort klart för de att vi bryter med de om de berättar detta vidare, det vet min man också om att jag är stenhård vad gäller det, men jag tror inte de riktigt har förstått vad det är för behandling vi gjort.

Bette

• Bette

Grannar och så har vi berättat att vi gjort IVF. De på jobbet vet men de bryr sig inte så mycket, tycker att det är häftigt bara.

Bette

• NKmamma

Det är rätt många (släkt och vänner) som har hängt med oss från start så dom vet. Ser inget fel i att berätta. Känns mer som att man gör större skillnad på ett ÄD-barn och ett genetiskt. Bättre att se det så naturligt som möjligt.

Är rätt trött så säg till om ni tycker jag svamlar för mycket.

• inkan70

Jag har valt att vara öppen med vår äggdonation då det är få som vet om att man kan göra äggdonation i Sverige och att det behövs fler donatorer.
    Det första jag gjorde när jag fick reda på att vårt alternativ var donation var att kontakta tidningar osv för att sprida budskapet att det behövs donatorer.
    Jag har även ställt upp på en intervju i en tidning som går ut till anställda på ett sjukhus.
    Så min instälning är att ju fler som får reda på det ju fler ev donatorer kan det bli.

• plupp06
    inkan70 skrev 2010-01-23 07:08:24 följande:
    Jag har valt att vara öppen med vår äggdonation då det är få som vet om att man kan göra äggdonation i Sverige och att det behövs fler donatorer.Det första jag gjorde när jag fick reda på att vårt alternativ var donation var att kontakta tidningar osv för att sprida budskapet att det behövs donatorer.Jag har även ställt upp på en intervju i en tidning som går ut till anställda på ett sjukhus.Så min instälning är att ju fler som får reda på det ju fler ev donatorer kan det bli.
    Det är ju jättebra att sprida kunskap kring ÄD som du gjort genom intevrjuer mm. Många känner inte till att det ens är lagligt att göra ÄD i Sverige, och du har säkert sett till att en hel de fått upp ögonen för detta ämne!
  • plupp06

Vi har enbart berättat om ÄD behandlingen för närmsta familjen samt några få nära vänner. Jag känner att hela värden behöver inte veta detta utan när barnet blir äldre får h*n själv berätta om h*n känner för det.

Svar på tråden Berätta för omgivningen?