• Ellaneline

Diskussion med biologisk mamma- hur göra på bästa sätt?

För någon vecka sedan flyttade jag och min partner ihop. Jag är utan barn och han har en liten dotter. Mamman till flickan har nu i dagarna fått veta om detta (hon är sedan något halvår sambo med ny man) och i går var det så dags. Hon ville prata med mig och se "vem jag är". Detta är en komplicerad historia som skulle ta lång tid att berätta, men jag och sambon har tidigare (innan dess att han träffade flickans mamma) haft en relation, då som pojkvän/flickvän, och ja, jag vet helt enkelt inte hur populärt det här blir.

Min uppfattning är att det är flickans mamma och pappa som uppfostrar flickan, jag finns till som stöd och avlastning när de vill ha min hjälp, men tänker absolut inte blanda mig in i deras relation till varandra. Gör jag fel eller gör jag rätt som tänker så?

Hur ska jag bäst bemöta mamman med tanke på omständigheterna? Jag vill absolut inte att flickan hamnar i kläm eller att min nuvarande sambo får det svårt att träffa sin dotter eller annat p.g.a mig. Hjälp mig snälla, vana föräldrar!

Tusen tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 11:02
    Jag kan tillägga att vi ej träffades i går då mamman fick förhinder, men att detta lär ske i dagarna.
  • Svar på tråden Diskussion med biologisk mamma- hur göra på bästa sätt?
  • Ess

Fick din sambo samma möjlighet till att träffa och fråga ut hennes man när dom flyttade ihop?

Va öppen i sinnet när du träffar henne, för antingen är hon genuint intresserad av att träffa och få till ett fungerande sammarbete även med dig. Annars så är det bara en förevändning för att kunna kasta skit sen. Va dig själv bara, det tjänar du på i längden.

• PCOskruttan

Jag tycker att det är positivt att hon vill träffa dig som kommer att spendera mycket tid med hennes dotter.  Sen är frågan vad ni gör av det, men om ni kan sitta ner och snacka över en kopp kaffe så gynnar det alla inblandade. Var dig själv, som Ess skriver, och förklara gärna om det kommer upp att du tycker att det är viktigt att dottern får älska både sin mamma och sin pappa och att du förhoppningsvis kan vara en bra extra vuxen i barnets liv.

• PCOskruttan

Hur har det gått TS?

• Frökenflitig

Jag är själv bonusmamma och tänker att det är jättebra om ni träffas! Önskar att jag också hade fått den möjligheten. (Jag har i o f s träffat mamman till min bonusdotter flera gånger men inte för att sitta ner och prata).

Säg som det är till henne, var tydlig med att tala om att du inte känner dig som en mamma till hennes barn, utan som en viktig vuxen för barnet. Det är ju jättebra om ni kan samarbeta :)

Skriv och berätta hur det gick =)

Svar på tråden Diskussion med biologisk mamma- hur göra på bästa sätt?