Precis, du och jag har flitiga diskussioner om våran flytt till detta land, och stad :)
För andra intresserade kan jag säga att jag får INTE mina föräldrarpengar. De avbröts dagen vi flyttade och vid förfrågningar får jag till svar:
” Eftersom du inte längre är bosatt/folkbokförd i Sverige kan inte föräldrapenning utbetalas från Sverige då föräldrapenning är en bosättningsbaserad förmån.
Bestämmelserna grundar sig på
Socialförsäkringslagen (1999:799) 2 kap 1§
Lagen (162:381) om allmän försäkring 4 kap 1§
Bestämmelserna finns i regelboken som finns att läsa på www.forsakringskassan.se ”
Men det är ju inte samma orsak de säger till Jaz1…
Varför får då de andra svenskar jag talat med sina pengar trots samma situation? De bor ju i Norge och får sina föräldrarpengar – då är det tydligen inte en bosättningsbaserad förmån som jag enbart får till svar.
I Norge så ansökte vi efter föräldrarpenning och fick avslag då dels barnet inte var fött i Norge samt att jag ej ännu är socialförsäkringsmedlem (folketrygden) och har inte haft pensionsgrundande inkomst i minst sex av de senaste tio månaderna innan bidragsperioden påbörjas. Varken i Sverige eller Norge.
Vi ansökte även för "Engångsbidrag" (engangsstønad) som ges vid födelse om du inte har rätt till föräldrapenning. Även där fick vi avslag - Man måste vara socialförsäkringsmedlem (folketrygden) vid tiden för födelsen för att vara berättigad till engångsbidrag.
Enligt EES avtalet ska man tydligen inte "hamna mellan stolarna" och bli utan ersättning bara för att man flyttar mellan två länder inom EU och EES, vilket både Sverige och Norge är medlemmar i. Bara för att jag folkbokför mig i Norge ska det med andra ord inte innebära att jag blir helt utskriven från den svenska socialförsäkringen och inte få min föräldrarpenning, när jag får avslag från den norska ansökningen.
I korthet avbröt Försäkringskassan mina föräldrarpenning utbetalningar i samband med Norge flytten, och eftersom jag inte får föräldrarpenning från Norge, bör jag få ha kvar min svenska föräldrarpenning och dessutom retroaktivt sedan de avbröt mina utbetalningar, vilket blir nu 6 månader, samt de dagar min man förde över till mig.
Vore intressant att höra andras situationer.