• Janiem

Svensk föräldrarpenning i Norge?

Hej,

Undrar vilka här får svensk föräldrarpenning då de bor i Norge?

Enligt de uppgifter jag får ska man inte få i Norge då det är bosättningsbaserad förmån, alltså att jag måste bo i Sverige.

Men samtidigt känner jag till två andra fall som får behålla sin föräldrarpenning då de bor i Norge.

Tacksam för att höra Era erfarenheter.

• Svar på tråden Svensk föräldrarpenning i Norge?
  • Jaz1

Ja, du och jag har ju diskuterat detta innan och det vore intressant att höra fler erfarenheter.

Jag är ju en av de som får behålla min svenska FP fast jag flyttat till Norge. Enligt den info jag fått gäller detta: om föräldraledigheten påbörjats innan flytten så fortsätter den om man har FP enligt SGI och man efter barnets 1-årsdag tar ut minst 5 dagar i veckan. FP fortsätter att betalas ut så länge man har dagar kvar och man får inte ta uppehåll i föräldraledigeheten. Om man får jobb i Norge upphör rättigheten till svensk FP (man kan alltså inte jobba tex halvtid i Norge o få halv FP från Sverige). Enligt några på Försäkringskassan så krävs det dessutom att man har kvar sin anställning i Sverige, men enligt FK i Sunne (FK internationella kontor) är inte det något krav. Man kan inte ta ut lägstanivådagarna, de fryser inne eller om man flyttar tillbaka till Sverige innan barnet börjar skolan kan man ju ta ut dem då.

• Janiem

Precis, du och jag har flitiga diskussioner om våran flytt till detta land, och stad :)

För andra intresserade kan jag säga att jag får INTE mina föräldrarpengar. De avbröts dagen vi flyttade och vid förfrågningar får jag till svar:

” Eftersom du inte längre är bosatt/folkbokförd i Sverige kan inte föräldrapenning utbetalas från Sverige då föräldrapenning är en bosättningsbaserad förmån. 

Bestämmelserna grundar sig på
    Socialförsäkringslagen (1999:799) 2 kap 1§
    Lagen (162:381) om allmän försäkring 4 kap 1§

Bestämmelserna finns i regelboken som finns att läsa på www.forsakringskassan.se

Men det är ju inte samma orsak de säger till Jaz1…

Varför får då de andra svenskar jag talat med sina pengar trots samma situation? De bor ju i Norge och får sina föräldrarpengar – då är det tydligen inte en bosättningsbaserad förmån som jag enbart får till svar.

I Norge så ansökte vi efter föräldrarpenning och fick avslag då dels barnet inte var fött i Norge samt att jag ej ännu är socialförsäkringsmedlem (folketrygden) och har inte haft pensionsgrundande inkomst i minst sex av de senaste tio månaderna innan bidragsperioden påbörjas. Varken i Sverige eller Norge.

Vi ansökte även för "Engångsbidrag" (engangsstønad) som ges vid födelse om du inte har rätt till föräldrapenning. Även där fick vi avslag - Man måste vara socialförsäkringsmedlem (folketrygden) vid tiden för födelsen för att vara berättigad till engångsbidrag.

Enligt EES avtalet ska man tydligen inte "hamna mellan stolarna" och bli utan ersättning bara för att man flyttar mellan två länder inom EU och EES, vilket både Sverige och Norge är medlemmar i. Bara för att jag folkbokför mig i Norge ska det med andra ord inte innebära att jag blir helt utskriven från den svenska socialförsäkringen och inte få min föräldrarpenning, när jag får avslag från den norska ansökningen.

I korthet avbröt Försäkringskassan mina föräldrarpenning utbetalningar i samband med Norge flytten, och eftersom jag inte får föräldrarpenning från Norge, bör jag få ha kvar min svenska föräldrarpenning och dessutom retroaktivt sedan de avbröt mina utbetalningar, vilket blir nu 6 månader, samt de dagar min man förde över till mig.

Vore intressant att höra andras situationer.

• Lotten08

Det låter helt galet att de stängde av din föräldrapenning bara för att du flyttat!

Vilket land är du anställd i och vilket var det senaste landet du arbetat i? Jag har precis jobbat i Norge men flyttade hem till Sverige för en månad sen (barnet föddes för drygt en vecka sen) och jag får föräldrapenning från Norge..har även fått info om att jag kan söka barnbidrag från Norge trots att jag inte bor där..Anledningen är att jag pga att jag är anställd i Norge så tillhör jag deras försäkringskassa och inte den svenska..trots att jag bor och är folkbokförd i Norge.

Det jag har fått lära mig efter många samtal med både svensk och norsk försäkringskassa är att det bl.a. är det land som du senast arbetat i som ska betala ut föräldralön..

Och viktigt är att man under tiden som man mottar föräldrapenning från ett annat land INTE samtidigt jobbar/får annan inkomst i landet man flyttat till för då upphör rätten till föräldrapenningen..

Själv har jag låtit bli att säga upp mig från jobbet i Norge, bara för säkerhets skull men jag tror inte det spelar någon roll heller egentligen. Det är i Norge som jag tjänat ihop rätten till föräldrapengar och därmed är det land som ska betala ut..

Blev lite långt..hoppas det var någorlunda begripligt = )

• Lotten08

oups..trots att jag bor och är folkbokförd i SVERIGE skulle det stå

• Charlotte87

jag har fått betalt fp i norge då jag enbart jobbat där........bor is verige jobbar i norge .

• attvaramammaärdetbästa

till mig sa FK att arbetar man i norge har man ingen rätt till föräldrapenning i sverige, men att man däremot kan söka FP i norge och det dras från dagarna i sverige men bara om barnet var under ett år.
    Mitt ex flyttade till norge och då gick alla hans dagar över till mig, även de 60 öronmärkta eftersom han inte längre var försäkrad i sverige. Jag höll på att krångla med detta eftersom jag var tvungen att fastställa underhållsbidrag i och med att han flyttade till norge. Har man ingen inkomst i sverige betalar man ju ingen skatt och därmed ingen föräldrapenning, antar jag.

• Jaz1
    attvaramammaärdetbästa skrev 2010-05-18 11:16:13 följande:
    till mig sa FK att arbetar man i norge har man ingen rätt till föräldrapenning i sverige, men att man däremot kan söka FP i norge och det dras från dagarna i sverige men bara om barnet var under ett år. Mitt ex flyttade till norge och då gick alla hans dagar över till mig, även de 60 öronmärkta eftersom han inte längre var försäkrad i sverige. Jag höll på att krångla med detta eftersom jag var tvungen att fastställa underhållsbidrag i och med att han flyttade till norge. Har man ingen inkomst i sverige betalar man ju ingen skatt och därmed ingen föräldrapenning, antar jag.
    Intressant det där med att du fick alla pappadagarna också. Fyllde ni i någon särsklid blankett eller pratade du med någon handläggare om det? Till oss sa FK att pappadagarna finns kvar i systemet (trots att han är utförsäkrad) och om vi skulle flytta tillbaka till Sverige innan barnen börjar skolan så kan han ta ut dem då. Hörde inget om att jag kunde ta över dem. Ska ringa och kolla det.
  • attvaramammaärdetbästa
    Jaz1 skrev 2010-05-19 10:34:01 följande:
    Intressant det där med att du fick alla pappadagarna också. Fyllde ni i någon särsklid blankett eller pratade du med någon handläggare om det? Till oss sa FK att pappadagarna finns kvar i systemet (trots att han är utförsäkrad) och om vi skulle flytta tillbaka till Sverige innan barnen börjar skolan så kan han ta ut dem då. Hörde inget om att jag kunde ta över dem. Ska ringa och kolla det.
    hej! Olika handläggare har sagt det flera gånger, de skickade papper om att begära FP för det funkar inte att göra det på internet, antar att det är för att jag egentligen inte har några dagar kvar. Jag har inte använt några av de 60 dagarna och jag tror att om jag inte använder dem ligger de kvar och pappan kan använda dem ifall han någon gång börjar jobba i sverige igen. Tills dess har jag rätt att göra anspråk på dem.
  • lill tess

Fick samma info som jaz1. Hade svensk fp i norge med äldsta killen, hade fast jobb i Sverige.Så länge jag hade det så var det inga problem.

Svar på tråden Svensk föräldrarpenning i Norge?