• Tjollabolla

Hemma från Förskolan för munsår??

Pratade nyss med sonen dagis om ett helt annat ärende, när dom nämnde att sonen har fått ett munsår i mungipan. Dom ville att jag skulle hålla koll på det och tyckte väl inte att han borde vara där med det.

Alltså jag är själv förskollärare och är den första att ha sonen hemma när han är sjuk, men är detta verkligen en anledning till att vara hemma? Han är ju inte sjuk. Läser man om det står det att det smittar vid kyssar och sex och det hoppas jag verkligen inte min 3åring håller på med .

Nu är han ändå ledig resten av veckan, men om det finns kvar nästa vecka, ska jag inte få lämna honom då?? Jag är sjukskriven med svår foglossning och kan inte röra mig. Jag kan inte ha honom hemma om han inte är sjuk, jag kan inte roa honom! Sambon jobbar iväg hela veckorna och hade isåfall fått vabba. Fast frågan är ju om försäkringskassan ens godkänner förkylningsblåsa som anledning?

Jag brukar själv få munsår när det är kallt ute och jag har då aldrig varit hemma från jobbet för det, jag jobbar ju ändå med små barn...

Vad tycker ni? Jag blev så förvånad för jag har inte ens tänkt tanken att ha honom hemma för det.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Svar på tråden Hemma från Förskolan för munsår??
  • LillElis

Vår son genomgår just nu en sk primär infektion av herpes simplexviruset (förstagångsinfektion av munherpes). Han har varit mkt dålig med hög feber, ej velat äta och dricka under en veckas tid. Svåra smärtor och blåsor i och runt munnen. 25% av alla 2 åringar, 40% av alla tonåringar och 80% av alla vuxna har antikroppar mot viruset, dvs att de någongång blivit utsatta och smittade och har viruset latent i kroppen. Vi vet ej var han blivit smittad, kanske av mig, min man eller någon på förskolan, då detta är ett mycket smittsamt virus. Som tur är att om det bryter ut någon mer gång blir han inte lika sjuk.

• Hannah76
    Trikarn skrev 2010-01-20 12:10:30 följande:
    Mm jag hade blivit totalt rabiat..har sett hur det ser ut när herpes spridigt sig vidare i ansiktet.. totalt snusk!!Fast nu är det tyvärr så att i kommunala dagis så skickar föärldrar barn dit i tid o otid , även när de borde vara hemmapå privata sköts det oftast bättre eftersom man annars riskerar att bli av med sin plats
    FavvoJonna skrev 2010-01-20 12:06:25 följande:
    HannahHade vår förskolelärare smittat min unge med herpes hade jag blivit galen. Kan man som vuxen inte sköta hygienen vid ett herpesutbrott så är det nog läge att vara hemma. Och jag skulle inte bli så glad om nått barn smittat mitt barn med  herpes. Förutsatt att det ÄR herpes. Vilket en del säger att alla blåsor är.
    Nu tycker jag inte att det är "snuskigt" med herpse - det är en sjukdom och har inget med hygien att göra. Min dotter hade slängt sig upp i famnen på pedegogen och pussat henne på munnen, när de satt och läste saga.
  • Sarita
    Sarita skrev 2010-01-25 11:56:10 följande:
    Min son har munsår som enl BVC troligen beror på streptokocker (fast de har inte tagit prov). Enl BVC får han inte börja på dagis så länge han har det. Dock vet jag inte om det är BVCs eller dagis åsikt. Vi har fått en bakteriedödande salva, microcid, att smörja med.
    Och nu har vi varit hos doktorn som sa att det är ett vanligt årstidsberoende, eller iallafall -förvärrat munsår som inte smittar och som kan mildras med kortisonsalva. Och då får han såklart gå på dagis.
  • Aurora Borealis

Jag hade blivit as förbannad om min dotter hade blivit smittad av herpes på förskolan, jag har själv inte men min man har och han är väldigt noga med att hon inte får peta i hans ansikte när han har det, inga pussar inga delade glas osv.
    Det hade kännts fruktansvärt idiotiskt om vi anstränger oss så och hon blir smittad av ett annat barn/förskolelärare.

Som jag har uppfattat det verkar många som har herpes inte bry sig om de smittar andra. Varför vill man smitta andra?? Tycker man att det är så roligt att ha det.

Till er som inte tror att det rör sig utanför munnen, så känner jag flera som får hela vägen från munnen upp till näsan och vissa får även på nästippen och vid näsborrar.

Hade ni själva velat ha ert barn på en förskola där det går ett barn med HIV virus? Som ju smittar på liknande sätt??
    Och nej jag vet man kan inte jämföra så efter som man inte dör av herpes dock kan det ju bli en livslång plåga.

• Maisie

HIV virus smittar på liknande sätt? Jag har visserligen hört talas om att man kan bli smittad av oralsex men då har det inte rört sig om en snabb puss på munnen som det skrivs om här. Det är faktiskt barn vi talar om. 

"Hiv smittar inte vid sociala kontakter. Som smittad behöver man inte vara rädd för att smitta vänner, släktingar eller barn i sin omgivning i vardagslivet. Det är vid sex och samlag och om man blöder respektive ska hantera blod eller blodspill på något sätt som man ska vara försiktig. Symtomfri hivinfektion leder nästan aldrig till någon begränsning i yrkesverksamheten." källa www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hivinfektion/

Dessutom så har du ingen aning om om det går något barn med HIV på din förskola. De behöver inte berätta om det eftersom det är så stigmatiserat fortfarande. Inte ens personalen behöver informeras eftersom de ska hantera allt blod som en risk, dvs använda handskar när de hanterar blod.
  • Maggiepuh
    Aurora Borealis skrev 2010-04-01 23:44:26 följande:
    Jag hade blivit as förbannad om min dotter hade blivit smittad av herpes på förskolan, jag har själv inte men min man har och han är väldigt noga med att hon inte får peta i hans ansikte när han har det, inga pussar inga delade glas osv. Det hade kännts fruktansvärt idiotiskt om vi anstränger oss så och hon blir smittad av ett annat barn/förskolelärare. Som jag har uppfattat det verkar många som har herpes inte bry sig om de smittar andra. Varför vill man smitta andra??
    Samma här. Min man har munsår (herpes) och under våra 9 år tillsammans har han fortfarande inte smittat mig och inte häller vår son på 4 år. Den som har munsår/herpes får vara extra noga med sin närkontakt/hygien till andra så slipper de smitta andra.
  • AnniPanni

Mina barn är inte hemma pga ett munsår..vi vabbar så himla mycket ändå

Vi har ett barn med kroniska svinkoppor. Hon är 8 år och är självklart inte hemma ifrån skolan då vi har kämpat med hennes prickar sen i september 09. Läkarna vägrar skriva ut antibiotika och microciden fungerar ju inte alls *suck*.

Nu är hon så stor att hon vet att hon ska pilla o gulla med andra barn så. Hon har alltså kanske 4st ganska små mitt på näsan, och en på kinden. Men de vägrar som sagt att försvinna

• M2003

Jag skulle nog hållit mina barn hemma om de har besvärliga svinkoppor (Jag är normalt sett inte dem som Vabbar onödan har vabbat 3 dagar på 2 år totalt och då var det magsjuka). Trots allt smittar svinkoppor väldigt lätt och små barn är ju ganska utsatta. Hemma skall man också tänka på god handhygien och att tvätta med tvål och vatten dels på såren (de skall vara rena ) och dels sprita och tvätta händerna ofta så inte sktiga fingrar börjar gnugga ut bakterierna på nåt annat ställe. Separata handdukar som byts ofta. Det är lite meck om det är svinkoppor. Din sambo kan väl Vabba ett par tre dagar?

• SaramedM
    Jag hade blivit as förbannad om min dotter hade blivit smittad av herpes på förskolan, jag har själv inte men min man har och han är väldigt noga med att hon inte får peta i hans ansikte när han har det, inga pussar inga delade glas osv. Det hade kännts fruktansvärt idiotiskt om vi anstränger oss så och hon blir smittad av ett annat barn/förskolelärare. Som jag har uppfattat det verkar många som har herpes inte bry sig om de smittar andra. Varför vill man smitta andra?? Tycker man att det är så roligt att ha det.Till er som inte tror att det rör sig utanför munnen, så känner jag flera som får hela vägen från munnen upp till näsan och vissa får även på nästippen och vid näsborrar.Hade ni själva velat ha ert barn på en förskola där det går ett barn med HIV virus? Som ju smittar på liknande sätt??Och nej jag vet man kan inte jämföra så efter som man inte dör av herpes dock kan det ju bli en livslång plåga.
    Om det finns ett barn med blodsmitta på förskolan kommer varken du eller jag att få reda på faktiskt
  • AnniPanni
    SaramedM skrev 2010-04-04 17:05:42 följande:
    Om det finns ett barn med blodsmitta på förskolan kommer varken du eller jag att få reda på faktiskt
    Vet att det finns ett barn här i krokarna med någoslags blodsmitta, så alla barn på det dagiset har fått vaccin mot vad det nu är. Kan vara någon slags hepatit men jag vet inte.
  • SaramedM
    AnniPanni skrev 2010-04-04 18:06:29 följande:
    Vet att det finns ett barn här i krokarna med någoslags blodsmitta, så alla barn på det dagiset har fått vaccin mot vad det nu är. Kan vara någon slags hepatit men jag vet inte
    Hepatit vet jag inte om man berättar om men HIV får du inte reda på om nått barn har
  • RocioP

det är väldigt ansvarsfullt att ta ditt barn till dagis med herpes. det är en mycket smittsam sjukdom. barn är inte försiktiga, de rengör inte ofta händerna och de delar leksaker.

?Trist men sant så ska man undvika kyssar (även pussar och munsex) och samband med munsår då smittan lätt kan föras vidare. Var även noggrann med saker som vidrör munnen enligt bestick, läppstift, muggar, glas och koppar och håll dessa separata från andra så gott det går under tiden du har munsår. Kom också ihåg att stadiet med rodnad, svullnad och knottror / blåsor är smittsamt.

Man ska inte heller klia eller ta hål på blåsorna, göra det fördröjer läsningsprocesser och kan göra att infektioner sprids till andra ställen på kroppen. Har du varit och petat på ditt munsår, tvätta händerna noga efteråt.? (www.doktorn.com/artikel/allt-om-munherpes-herpes-simplex-symtom-orsak-och-behandling)

• Stumpan83

Hade ni själva velat ha ert barn på en förskola där det går ett barn med HIV virus? Som ju smittar på liknande sätt??

Och nej jag vet man kan inte jämföra så efter som man inte dör av herpes dock kan det ju bli en livslång plåga.

Inga problem med att ha mina barn på en förskola med ett HIV smittat barn idag. För information är bromsmedicinerna så pass bra idag att personer med HIV kan leva som vem som helst till vardags. De kan ha oskyddat sex med en partner (måste dock vara informerad om att personen har HIV) utan att smitta. Mammor med HIV kan idag föda friska barn utan HIV-smitta.

Den blodsmitta som man vaccinerat mot måste vara någon form av Hepatit då det inte finns något vaccin mot HIV. Hepatit är också mycket mer smittsamt än HIV.

Lite OT men anser att stigmatiseringen kring HIV måste försvinna då det inte är en dödlig sjukdom i västvärlden längre.
Svar på tråden Hemma från Förskolan för munsår??