• Proletariatet

Tidigast födda bebisen?

Jag trodde tidigare att den tidigast födda bebisen i världen var Amillia Taylor som föddes i v.21+6 i Miami, Florida i oktober 2006.
    Idag var det en som berättade att det finns en tidigare, James Elgin Gill som föddes i maj 1987 i Ottowa, Canada, i v.21+5. Dock ställer jag mig väldigt skeptisk till detta då pojken vid födseln vägde 624 gram, det låter för mig väldigt mycket eftersom min dotter (född i v.24+1) vägde mindre än så vid födseln.

Amillia´s fall är ju solklart eftersom hon kom till genom IVF och man därmed kan säkerställa graviditetslängden, men hur är det egentligen i James fall?
    Någon som hört talas om honom och har information just gällande dateringen av graviditeten?

Allt verkar finnas på engelska sidor, där jag inte navigerar mig lika lätt och också kan missa något ord pågrund av okunskap.

en.wikipedia.org/wiki/Preterm_birth

en.wikipedia.org/wiki/James_Elgin_Gill

Vad tror ni?

• Svar på tråden Tidigast födda bebisen?
  • mina12

De läkare vi träffade på neo var mycket skeptiska till födslar före v.22. De sa också att det skiljer sig lite åt hur man räknar i olika länder, vilket kan göra att det inte är direkt jämförbart.

• Pre mamma

Amillia Sonja Taylor was just 9Ѕ inches (24 centimeters) long and weighed less than 10 ounces (283 grams) - less than a can of soda - when she was delivered Oct. 24 after just under 22 weeks in the womb

• Pre mamma

300gr är minsta i sverige

• Tuss73

Men jag fattade det så att Amillia var 21+5 från befruktningen dvs hon var 23+5 från mensens sista dag eller har jag fattat fel? Dessutom är det väl väldigt svårt att veta exakt hur gammalt ett barn är, man har ju inte exakt koll på befruktningstillfället om det inte är IVF.

• Proletariatet
    Tuss73 skrev 2010-01-20 23:31:33 följande:
    Men jag fattade det så att Amillia var 21+5 från befruktningen dvs hon var 23+5 från mensens sista dag eller har jag fattat fel? Dessutom är det väl väldigt svårt att veta exakt hur gammalt ett barn är, man har ju inte exakt koll på befruktningstillfället om det inte är IVF.
    Aha! Det kanske var så de räknade med den där pojken också, från befruktningstillfället, det skulle ju kunna stämma med vikten.
  • Tuss73

Kom att tänka på en sak när jag en natt satt och matade min dotter, om man nu räknar från senaste mensens första dag så måste det ju finnas barn som är födda tidigare än Amillia och James eller?? Här i Sverige räknar vi ju graviditetstid från sista mensens första dag och då finns det ju barn som fötts i vecka 23+några dagar. I såna fall är ju själva barnet ca två veckor yngre dvs 21 veckor eller kanske ändå yngre? Det är ju svårt att jämföra när man kanske räknar olika i olika länder, nån som vet vilket som är det yngsta barn som klarat sig i Sverige?

• gosnosens mamma
    Tuss73 skrev 2010-01-25 10:42:43 följande:
    Kom att tänka på en sak när jag en natt satt och matade min dotter, om man nu räknar från senaste mensens första dag så måste det ju finnas barn som är födda tidigare än Amillia och James eller?? Här i Sverige räknar vi ju graviditetstid från sista mensens första dag och då finns det ju barn som fötts i vecka 23+några dagar. I såna fall är ju själva barnet ca två veckor yngre dvs 21 veckor eller kanske ändå yngre? Det är ju svårt att jämföra när man kanske räknar olika i olika länder, nån som vet vilket som är det yngsta barn som klarat sig i Sverige?
    Jag tror att det är 22+5!
  • Tessita

Har en dotter född v 22+5. Tror att det ska finnas ett barn fött v 22+3 men är osäker på om gravlängden var fastställd med ul.

Om de i andra länder räknar från äl datum så är alltså deras graviditeter 38 veckor och inte 40, eller hur räknar dem?? Våra läkare har också sagt att det är omöjligt för ett barn att överleva före v 22 pga lungomognaden.

Svar på tråden Tidigast födda bebisen?