Maria C S 75 skrev 2010-01-31 23:13:43 följande:
Hejsan! Jag har två killar en stor och en liten. Förste sonen M föddes i v42+1 pch vägde 1970 gr och var 46 cm lång. Fick stanna kvar på neo i 2 veckor. Son nr 2 N föddes i v38+4 och vägde 2525 gr och var 47 cm lång. Fick åka hem med en gång. I mitt fall fungerade moderkakan bra men barnen växter bra i början men sedan viker de av från sin kurva och slutar att växa på slutet trots bra flöde. Med son nr 1 vet vi inte vad som hände, det kom som en överraskning. Han hann nog gå ner 500 gr innan han kom ut misstänker läkaren. Son nr 1 är idag 3 1/2 år och väger ca 13,5 kg och är ca 100 cm lång, lite mindre en genomsnittet. Son nr 2 är snart 5 månader och jätte hungrig, han har gått från -3 till -1 och på
bvc tror de att de att han kommer bli gigantisk ?! De på
BVC kan lätt få en hysterisk med sina vikt kontroller och de kan inte alltid så mycket om tillväxthämmade barn. De är lite tröga i starten de första 4 veckorna med sedan ökar de flesta. I början går de kanske dessutom ner 100-200 gr och det tar tid att ta igen dem oxå. Med första barnet gick jag väldigt ofta hos
bvc men med barn nr 2 sa jag ifrån med en gång och sa att jag vill inte att detta skulle bli en likadan mat/vikt hysteri som med första barnet. Så mitt råd till er är att lyssna till er själva, ser barnen ut att vara nöjda, går upp i vikt dock om sakta så njut av era barn och er ledighte tillsammans. Låt inte
BVC skapa hysteri...
Hej!!
Tack för ditt lugnande inlägg!! =) Vad skönt att allt gått bra =) Jag känner mig lite smått hysterisk ang matsituationen men Linn går ju upp i vikt (dock långsamt)...känns som att jag en dag kommer att ångra att jag inte njöt av första tiden tillsammans utan att det vart mycket oro och trugande med mat ist... Jag ska försöka lugna ner mig lite och tänka på att hon nån gång kommer att komma ikapp och huvudsaken är ju att hon mår bra och är nöjd (trots mini potioner med mat)... ;)