• Nena

Fler med tillväxthämmat barn!?

Hej! Jag har en liten tjej som föddes i vecka 35 och var då 32% tillväxthämmad... vägde 1268 g och var 38 cm... har ingen aning om vad tillväxthämningen berodde på, förmodligen moderkakan som var dålig men har inte fått några svar ang det. I dag är Linn 8 månader och väger 6 kg och är 62 cm. Det är ett ständigt oroande ang att hon är så liten och ett evigt trugande med maten, då hon äter väldigt lite... Finns det fler där ute med små barn som kämpar med mat och bvc vägningar???

• Svar på tråden Fler med tillväxthämmat barn!?
  • Nena
    Lovelinda skrev 2010-01-24 13:57:35 följande:
    Jag hoppas också på att du ska få svar snart!! =) Jag kan skriva sen hur det gick för mig om jag nu får veta något=) Men det hoppas jag på ! Ja dom har ju lätt för att plana ut när dom väl börjar röra sig :) Men som du skriver, huvudsaken är att dom följer sina kurvor! Jag har försökt att sluta bry mig och inte tänka så mycket på vikten men det är lättare sagt en gjort ! Vad vägde Linn när hon va 4 månader, du behöver inte alls svara på det om du inte vill!! Skulle bara va roligt att veta, eftersom våra tjejer i princip var lika stor när dom kom! =)
    Ja skriv gärna och berätta sen om du får svar =)
    Man kan ju bli lite lätt tokig av att oroa sig för vikten hela tiden så man ska nog försöka sluta med det ;) de växer nog ikapp för eller senare...
    Linn vägde 4390g och var 55cm när hon var 4 mån.
  • ilse

Hej! Jag hoppar in här också. Min son föddes i vecka 34+2 med en kraftig tillväxthämning på 42,5 %. Han vägde 1490 gram när han föddes och var 42 cm lång. Vi var på neo i två veckor och sen hade vi hemsjukvård i två veckor. Han sondmatades i början, men har helammats sedan sonden togs ut tre veckor efter hans födsel. Vägdes den 19 januari och var då uppe i 5,4 kg och 59 cm lång. Han blev 4 månader nu den 28 januari.

På återbesök förklarade läkare att det antagligen var en havandeskapsförgiftning som jag hade kopplat till min moderkaka. Han låg på tvären så jag hade ingen aning att han var så liten. Det upptäcktes på ett extra ultraljud.

• Nena
    ilse skrev 2010-01-29 19:57:04 följande:
    Hej! Jag hoppar in här också. Min son föddes i vecka 34+2 med en kraftig tillväxthämning på 42,5 %. Han vägde 1490 gram när han föddes och var 42 cm lång. Vi var på neo i två veckor och sen hade vi hemsjukvård i två veckor. Han sondmatades i början, men har helammats sedan sonden togs ut tre veckor efter hans födsel. Vägdes den 19 januari och var då uppe i 5,4 kg och 59 cm lång. Han blev 4 månader nu den 28 januari. På återbesök förklarade läkare att det antagligen var en havandeskapsförgiftning som jag hade kopplat till min moderkaka. Han låg på tvären så jag hade ingen aning att han var så liten. Det upptäcktes på ett extra ultraljud.
    Hej!

Vad skönt att allt gått bra och att din lille ökat i vikt/längd så bra! Jag skulle oxå vilja veta vad Linns tillväxthämning beror på...skickades din moderkaka på analys? var det så du fick veta vad det berodde på? eller gissade läkaren bara på vad det kunde vara? Hoppas allt går bra för er i fortsättningen med! =)
  • Maria C S 75

Hejsan! Jag har två killar en stor och en liten. Förste sonen M föddes i v42+1 pch vägde 1970 gr och var 46 cm lång. Fick stanna kvar på neo i 2 veckor. Son nr 2 N föddes i v38+4 och vägde 2525 gr och var 47 cm lång. Fick åka hem med en gång. I mitt fall fungerade moderkakan bra men barnen växter bra i början men sedan viker de av från sin kurva och slutar att växa på slutet trots bra flöde. Med son nr 1 vet vi inte vad som hände, det kom som en överraskning. Han hann nog gå ner 500 gr innan han kom ut misstänker läkaren. Son nr 1 är idag 3 1/2 år och väger ca 13,5 kg och är ca 100 cm lång, lite mindre en genomsnittet. Son nr 2 är snart 5 månader och jätte hungrig, han har gått från -3 till -1 och på bvc tror de att de att han kommer bli gigantisk ?! De på BVC kan lätt få en hysterisk med sina vikt kontroller och de kan inte alltid så mycket om tillväxthämmade barn. De är lite tröga i starten de första 4 veckorna med sedan ökar de flesta. I början går de kanske dessutom ner 100-200 gr och det tar tid att ta igen dem oxå. Med första barnet gick jag väldigt ofta hos bvc men med barn nr 2 sa jag ifrån med en gång och sa att jag vill inte att detta skulle bli en likadan mat/vikt hysteri som med första barnet. Så mitt råd till er är att lyssna till er själva, ser barnen ut att vara nöjda, går upp i vikt dock om sakta så njut av era barn och er ledighte tillsammans. Låt inte BVC skapa hysteri...

Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Maria C S 75

Kan säga att förste sonen dessutom gick när han var 9 månader! Lite sen med finmotoriken bara men de säger att det inte hade något med tillväxthämmningen att göra utan att det berodde på att han övade så på att gå och stå.

Stolt mamma till Mario & Nico. Carpe diem.
  • Maria C S 75

Ups sorry jag såg inte att jag var inne på prematur tråden. Mina kom ju mycket senare först i v42+1 och v38+4

• Nena
    Maria C S 75 skrev 2010-01-31 23:13:43 följande:
    Hejsan! Jag har två killar en stor och en liten. Förste sonen M föddes i v42+1 pch vägde 1970 gr och var 46 cm lång. Fick stanna kvar på neo i 2 veckor. Son nr 2 N föddes i v38+4 och vägde 2525 gr och var 47 cm lång. Fick åka hem med en gång. I mitt fall fungerade moderkakan bra men barnen växter bra i början men sedan viker de av från sin kurva och slutar att växa på slutet trots bra flöde. Med son nr 1 vet vi inte vad som hände, det kom som en överraskning. Han hann nog gå ner 500 gr innan han kom ut misstänker läkaren. Son nr 1 är idag 3 1/2 år och väger ca 13,5 kg och är ca 100 cm lång, lite mindre en genomsnittet. Son nr 2 är snart 5 månader och jätte hungrig, han har gått från -3 till -1 och på bvc tror de att de att han kommer bli gigantisk ?! De på BVC kan lätt få en hysterisk med sina vikt kontroller och de kan inte alltid så mycket om tillväxthämmade barn. De är lite tröga i starten de första 4 veckorna med sedan ökar de flesta. I början går de kanske dessutom ner 100-200 gr och det tar tid att ta igen dem oxå. Med första barnet gick jag väldigt ofta hos bvc men med barn nr 2 sa jag ifrån med en gång och sa att jag vill inte att detta skulle bli en likadan mat/vikt hysteri som med första barnet. Så mitt råd till er är att lyssna till er själva, ser barnen ut att vara nöjda, går upp i vikt dock om sakta så njut av era barn och er ledighte tillsammans. Låt inte BVC skapa hysteri...
    Hej!!
    Tack för ditt lugnande inlägg!! =) Vad skönt att allt gått bra =) Jag känner mig lite smått hysterisk ang matsituationen men Linn går ju upp i vikt (dock långsamt)...känns som att jag en dag kommer att ångra att jag inte njöt av första tiden tillsammans utan att det vart mycket oro och trugande med mat ist... Jag ska försöka lugna ner mig lite och tänka på att hon nån gång kommer att komma ikapp och huvudsaken är ju att hon mår bra och är nöjd (trots mini potioner med mat)... ;)
  • Nena
    Maria C S 75 skrev 2010-01-31 23:28:11 följande:
    Ups sorry jag såg inte att jag var inne på prematur tråden. Mina kom ju mycket senare först i v42+1 och v38+4
    haha det gör inget, dina var ju oxå tillväxthämmade även om de inte var prematurer... jag skrev tråden här för att jag inte riktigt visste vart den passade in bäst ;) så det är bara att skriva på =)
  • Kindibary

Vår dotter föddes för 7 månader sedan ca -35% 1908g och 46,5cm lång. Hon föddes i vecka 36+4
    Var på neo 9 dagar och hemsjukvård i 11 dagar. 

Viktuppgången har varit olika för var vecka. Ibland bra, men oftast mindre bra.
    Sista veckan hade hon gått upp 350g och veckan innan 10g. Nu har vi kommit igång med välling, gröt och mat och hoppas att viktuppgången ska funka bra. Ska på återbesök till neo på torsdag, så får se hur det ser ut då.
    Nu väger hon 7 kg. 

Jag hade havandeskapsförgiftning och låg inne 3 v innan hon föddes. Flöde i navelsträngen var bra, och man trodde inte att hon var så liten. Sista ul sa man -16%. Men nu i efterhand har jag fått reda på att min moderkaka bara vägde 350g, så det är troligen därför hon var så liten.
    Någon annan som fått svar på vad er moderkaka vägde?

• Maria C S 75
    Nena skrev 2010-02-01 21:12:40 följande:
    Hej!!Tack för ditt lugnande inlägg!! =) Vad skönt att allt gått bra =) Jag känner mig lite smått hysterisk ang matsituationen men Linn går ju upp i vikt (dock långsamt)...känns som att jag en dag kommer att ångra att jag inte njöt av första tiden tillsammans utan att det vart mycket oro och trugande med mat ist... Jag ska försöka lugna ner mig lite och tänka på att hon nån gång kommer att komma ikapp och huvudsaken är ju att hon mår bra och är nöjd (trots mini potioner med mat)... ;)
    Precis så tänkte jag när när första barnet började bli 1 år. Men jag tar igen det dubbelt upp med detta barnet.
  • Kazeer

Idag skulle Oskar ha fötts enligt BF men i stället är han idag redan en månad gammal

Sonden är borta. Den drog han själv bort i söndags och vi bestämde oss för att försöka klara oss utan den vilket vi också gjorde.

Hemsjukvården var här en kort sväng igår för att väga och mäta Oskar. Han vägde 2444 g (han har gått upp ca 950 g på 4 veckor) och var 45 cm lång (+5 cm sedan han föddes).

I morgon blir vi troligtvis utskrivna från neonatal

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Mama Li

Vår son var också rejält tillväxthämmad, fick komma ut v 33+0 och vägde då 1 210 gram till sina 39 cm. Han har växt bra och är enligt bvc nu "i kapp", dvs uppe på normala nivåer. Jag har förstått att det viktigaste är att de följer sin egen kurva. Han är precis 8 månader korrigerad tid och väger 8 kg och är 70 cm lång.

Har inte heller kunnat få någon förklaring till varför han var så liten - de tog en mängd prover både då han föddes och ett halvår senare men jag har inte fått något svar. Det är tydligen inte helt ovanligt att de inte vet varför - är det fler som fått höra det?

• Nena
    Kazeer skrev 2010-02-02 08:07:50 följande:
    Idag skulle Oskar ha fötts enligt BF men i stället är han idag redan en månad gammal Sonden är borta. Den drog han själv bort i söndags och vi bestämde oss för att försöka klara oss utan den vilket vi också gjorde. Hemsjukvården var här en kort sväng igår för att väga och mäta Oskar. Han vägde 2444 g (han har gått upp ca 950 g på 4 veckor) och var 45 cm lång (+5 cm sedan han föddes). I morgon blir vi troligtvis utskrivna från neonatal
    wow! duktiga killen =) Linn drog oxå ut sin sond själv och sen klarade hon sig utan den =) skönt att ni blir utskrivna nu!!
  • Nena
    Mama Li skrev 2010-02-02 17:23:23 följande:
    Vår son var också rejält tillväxthämmad, fick komma ut v 33+0 och vägde då 1 210 gram till sina 39 cm. Han har växt bra och är enligt bvc nu "i kapp", dvs uppe på normala nivåer. Jag har förstått att det viktigaste är att de följer sin egen kurva. Han är precis 8 månader korrigerad tid och väger 8 kg och är 70 cm lång.Har inte heller kunnat få någon förklaring till varför han var så liten - de tog en mängd prover både då han föddes och ett halvår senare men jag har inte fått något svar. Det är tydligen inte helt ovanligt att de inte vet varför - är det fler som fått höra det?
    Vad skönt att han kommit i kapp nu!! =) jag har inte heller fått svar på varför Linn är så liten, fick oxå höra att i de flesta fall så vet de inte vad det beror på...
  • ilse
    Nena skrev 2010-01-31 20:29:00 följande:
    Hej!Vad skönt att allt gått bra och att din lille ökat i vikt/längd så bra! Jag skulle oxå vilja veta vad Linns tillväxthämning beror på...skickades din moderkaka på analys? var det så du fick veta vad det berodde på? eller gissade läkaren bara på vad det kunde vara? Hoppas allt går bra för er i fortsättningen med! =)
    När vi var på återbesök (Sös i stockholm) var hon säker på att jag hade haft havandeskapsförgiftning. Moderkakan skulle också skickas på analys. Enligt läkaren var det oftast moderkakan som krånglade vid så pass tillväxthämmade barn som mitt. Hon var helt säker, så jag tvivlade inte på hennes diagnos. Men det var bra att du påminde mig. Har ringt idag om hur moderkakan såg ut. Hon skulle ringa upp. Så får se vad den säger!
  • Tulpanen26

Hej hej!

Min lilla Alma var 31% tillväxthämmad och vägde 910g och var 35cm lång när hon föddes i vecka 29+3.. Den 16/12 fick vi åka hem från Neo och vi har fortfarande hemvård.. Alma har fortfarande sonden kvar för hon äter inte mycket från flaskan/bröstet. Typ 20ml varje gång orkar hon få i sig..

Måste erkänna att v börjar bli ganska oroliga nu när hon inte får i sig mer mat men nu ska vi få hjälp av ett nutritionsteam som ska hjälpa oss.. Känns väldigt skönt..

• Tuss73

Såg att jag inte hade skrivit i denna tråden och det måste jag ju göra!
    Min dotter Saga var ca 50% tillväxthämmad när hon föddes. Hon kom i vecka 31+5 och vägde 855g och var 35 cm lång. Hon fick problem med magen och var tvungen att bli opererad efter 6 dagar då hon inte kunnat bajsa. Hon har nu en stomi på magen och är under utredning så man vet varför hon inte kunde bajsa ordentligt. Snart kommer hon att genomgå en ny operation så hon slipper sin stomi. Saga hade också svårt att gå upp i vikt i början eftersom hon inte har så lång tarm men när vi började med en annan ersättning så började hon gå upp ca 200g i veckan. Hon väger nu efter 4 månader 3800g. Förutom magen har hon varit en frisk tjej som äter bra och är pigg och glad!

Svar på tråden Fler med tillväxthämmat barn!?