• canin

äd-behandling och autoimmuna sjukdomar

Skrev om detta under övrigt men testar här istället..

Jag har några sjukdomar som jag först på senare tid insett klassas som autoimmuna; POF (för högt FSH), hypotheros (ok värden nu genom levaxin), samt lindrig psoriasis och glutenintolerans. Vad jag nu bl a funderar över är om det är farligt att bli gravid pga detta, samt vad det här kan innebära för ev foster? Jag hörde nämligen av någon att har man en eller flera autoimmuna sjukdomar löper man större risk att utveckla flera allvarligare sjukdomar och att graviditet kan vara en stor utlösande faktor och det gjorde mig lite bekymrad..
    Jag ska snart genomgå en ÄD-donation vilket jag verkligen ser fram emot, efter år av längtan och väntan!!! Men jag skulle gärna vilja veta lite mer om dessa riskerna, både för mig och för ev barn, och om man på något sätt kan påverka det isf. Läkarna verkar inte veta så mycket om det och jag har heller inte kunnat hitta särskilt mycket information på nätet. Funderar oxå över om det kan innebära problem att det är någon annans ägg och om det därför kan stötas bort eftersom det är helt okänt för min kropp?
    Jag vet ju att hypo är ganska vanligt och pof är väl en av anledningarna till att många gör äd så jag antar att det inte ska vara någon fara och jag hoppas att någon här inne kanske kan ge mig ett lugnande besked eller dela med er av vad ni kan och vet om det här med autoimmuna sjukdomar - inte helt enkelt att förstå sig på...

Tack på förhand,
    Canin

• Svar på tråden äd-behandling och autoimmuna sjukdomar
  • plupp06

Jag har POF samt hypotyreos. Har man en autoimmun sjukdom så löper man större risk att utveckla andra autoimuna sjukdomar men att graviditet kan utösa detta har jag inte hört talas om. Ang sköldkörteln så är det viktigt att ha rätt dos levaxin och har man bra TSH, T4, T3 värden så är det ingen fara för ett foster. Läkarna har dock sagt att det är bra om jag ligger i nedre delen av referensintervallet då jag även har höga TPO antikroppar. För att ett foster ska få skador så krävs det att man har riktigt dåliga värden.

Även jag har funderat på detta med att kroppen vill stöta bort embryot och trodde aldrig jag skulle kunna bli gravid. Men det blev jag!

Kul att du ska genomgå ÄD snart, ska du göra den i Svergie eller utomlands?

• canin

Tack för ditt svar.
    Fantastiskt kul att höra att du blivit gravid, stort grattis! Det inger hopp!! {#lang_emotions_smile}
    Jag ska göra äd i Sverige nu i vår, är både spänd och mycket förväntansfull...

Har du behövt justera din levaxindos nu under graviditeten?

• plupp06

Hade innan 100 mcg och fick höja till 150 mcg när jag blev gravid. Men då blev det för mycket och jag fick gå ner till 125 istället.

• Sleepingbeuty

Ja,har man en eller flera så har man en större chans att utveckla fler autoimmuna sjukdomar.Det brukar vara stressutlösande.
    Så ta det lugnt.
    Jag fick min Hyperthyrios(giftstruma) efter min förlossning för flera år sedan.Efter det har jag fått psorisis och atrit efter hög stress.
    Det viktigaste du ska tänka på är att kolla dina värden ofta på alla tre TSH.fritt T3 och Fritt T4. Det ultimata för att bli gravid vid levaxinbehandling är att ligga i TSH vid 1.0 eller lite under ref och normalt i de andra.
    Tyvärr har personer med ett autoimmunt immunsystem svåare för att bli gravida och lättare för att få missfall. Fakat, tyvärr.Men många många blir gravida naturligtvis.Bara man kollar sina värden och blir man gravid så ska man höja dosen direkt och följa sina värden. då fostret behöver levaxin också.

Det är ingen fara med att göra ÄD eller bli gravid på annat sätt.

men misslyckas man många gånger så finns det hjälp att få med mediciner. Jag finns i min presentation om du undar mer.inboxa gärna.{#lang_emotions_smile}

• Sleepingbeuty

finns också mkt info under forumet läkemedel i TNF-alfa tråden.

• canin

Tack så jättemycket för ditt svar.
    Ska absolut kolla in den tråden, tack för tipset.

Kontrollerar regelbundet mina värden och ligger enligt läkaren där jag ska i TSH och fritt T4. Jag är lite osäker på fritt T3 dock, ska ringa och dubbelkolla imorgon.

mvh, Canin

• Majzan01

Jag har en liten fråga till er som är insatta i frågan om autoimmuna sjukdomar. Förlåt TS att jag hoppar in. Hoppas det går bra. Jag har själv hypotyreos sedan 6 år tillbaka och har nu försökt få barn i 2,5 år men inte lyckats. Fertilitetsläkaren säger att ägglossning sker och röntgen av livmoder och äggledare ser bra ut. Däremot är TSH högt. Antikroppar har de aldrig kollat på mig. Jag undrar om man har för högt värde ang antikroppar; kan detta då påverka chansen att bli gravid och hur?

Svar på tråden äd-behandling och autoimmuna sjukdomar