äd-behandling och autoimmuna sjukdomar
Skrev om detta under övrigt men testar här istället..
Jag har några sjukdomar som jag först på senare tid insett klassas som autoimmuna; POF (för högt FSH), hypotheros (ok värden nu genom levaxin), samt lindrig psoriasis och glutenintolerans. Vad jag nu bl a funderar över är om det är farligt att bli gravid pga detta, samt vad det här kan innebära för ev foster? Jag hörde nämligen av någon att har man en eller flera autoimmuna sjukdomar löper man större risk att utveckla flera allvarligare sjukdomar och att graviditet kan vara en stor utlösande faktor och det gjorde mig lite bekymrad..
Jag ska snart genomgå en ÄD-donation vilket jag verkligen ser fram emot, efter år av längtan och väntan!!! Men jag skulle gärna vilja veta lite mer om dessa riskerna, både för mig och för ev barn, och om man på något sätt kan påverka det isf. Läkarna verkar inte veta så mycket om det och jag har heller inte kunnat hitta särskilt mycket information på nätet. Funderar oxå över om det kan innebära problem att det är någon annans ägg och om det därför kan stötas bort eftersom det är helt okänt för min kropp?
Jag vet ju att hypo är ganska vanligt och pof är väl en av anledningarna till att många gör äd så jag antar att det inte ska vara någon fara och jag hoppas att någon här inne kanske kan ge mig ett lugnande besked eller dela med er av vad ni kan och vet om det här med autoimmuna sjukdomar - inte helt enkelt att förstå sig på...
Tack på förhand,
Canin