• Freja

Bråk igen mellan mej, barnen och pappan

Då har vi bråkat igen! Det är så himla skitjobbigt!! Bara en bagatellsak tycker jag men det rörde tydligen upp starka känslor hos stybarnen.
    det är nämligen så att pappan ifråga kör all kontakt med barnen genom just barnen, han ringer alltid till en av dom för att tjecka av hämtning och lämning, eller dagar eller vad det nu kan vara. han vill till alla odds undvika kontakt med mamman. och det gör han för min skull också, jag har inte sagt att han inte får prata med henne men jag vet att han undviker dels för min skull och dels för sin egen. nu blev den äldsta skitarg tillsist för hon tycker pappan är så feg som inte vågar prata med mamman om när vi ändrar tider eller dagar.
    Igår ville jag att de skulle åka hem redan på kvällen för att de har lov idag och då skulle de slippa kliva upp i ottan för att följa med bilen till mamman. dessutom var jag ledig och ville ha sovmorgon med mina barn och ville inte att de skulle vakna av allt spring som blir på morgonen.
    det äldsta barnet blir akitarg för mamman vet bara att hon ska komma hem på kvällen inte de andra två, men jag propsar på att de ska följa med och ifrågasätter varför bara hon kan åka hem och inte de andra? ja då blev hon skitarg och skriker att vi ska ringa och berätta det för mamman. jag tänkte inte göra det och pappan verkade inte heller vilja det. Jag propsade på och då blev plötsligt jag den onda som ville ha dom härifrån. Att jag ville sova var ju egostiskt och dumt. för dom spelade det ingen roll tydligen. Men från början var det tänkt för deras skulle för så har vi gjort flera ggr förr. men nu också för min skull, och det var det jävligaste jag hade kunnat gjort. Alla far iväg. men mest av allt varabarnen arga på sin pappa som undviker deras mamma till alla odds. Han har ingen vidare kontakt med sina barn heller, men det är ju hans val, jag orkar verkligen inte bry mej mer.
    I bilen sa hans äldsta att hon tyckte han var världens sämsta pappa. och det blev min sambo väldigt ledsen av att höra. men det går verkligen inte att räcka till för alla barn när man inte lever med dom i det dagliga.
    Våra barn får den mesta uppmärksamheten för att de bor här. Thats it, eller? Heltidsjobb, ett hem och 5 barn på två ställen, hur fan ska man kunna hinna göra nåt med alla förutom den tid de är här hos oss?

Ush ja det här blev mycket, men jag har dåligt samvete för att jag ville att de skulle åka. men var det verkligen så farligt? att vilja ha sovmorgon när man för ovanlighetens skull råkar ha det en måndag.

Nä, men hoppas ni fattar vad jag menar.

• Svar på tråden Bråk igen mellan mej, barnen och pappan
  • Fiyali

Jag kan bara råda er till två saker.
     Bekymrar det barnen att behöva sköta all kontakt så är det ju din sambo som är den vuxna och då får han faktiskt sköta den med mamman.
    Det är absolut inget fel i att vilja ha sovmorgon, det skulle jag också jätte gärna vilja ha, men inte på bekostnad av att mina barn blev ledsna.
    Har ni bestämt något, så håll det, då ställer det inte till trubbel, eftersom alla har raka linjer att gå på.
    Skall något ändras är det viktigt att det blir en lösning som passar alla, så alla får känna sig som en del av familjen.
    En annan sak är också att när dessa barn är hos er, ska du vara som en mamma, dvs de har en egen mamma och är kanske inte i behov av någon, men du ska behandla hans barn på samma sätt som dina egna.

Lycka till med allt!

• Eleni

Varför får din man inte prata med sin före detta för dej?

• Freja

Jag har aldrig sagt att han inte får prata med henne, men jag gillar absolut inte att de skulle ringa varann i tid o ch otid. Nu sker ju intre det. men jag tycker kanske att det vore bättre att han ringde henne och medelade om ändringar. För två år sen så tyckte jag att vi skulle ändra på julvistelserna, det gick han med på och då trodde jag allt var i sin ordning, men så var det inte då han inte sagt ett dyft till mamman om det, utan jag har trott att allt var klaffat och klart för typ två år sedan. men han har tydligen inget sagt till henne. av rädsla kanske för att få mothugg, vad vet jag. han orkar inte diskutera med henne.

• Wagram

Sa har anser jag: Barn skall inte pa nagot satt behova bli inblandade i de vuxnas konflikter och en sovmorgon ar inte vard att barnen bli ledsna och kanner sig asidosatta. Kontakter mellan vuxna bor ske mellan de vuxna och inte med barnen som mellanhander, och overenskommelser bor foljas, aven om det innebar att du far offra en sovmorgon. Barnen behover trygghet och stabilitet, och det later det inte som om de far fran nagot hall hos er.

• Tezz72
    Fiyali skrev 2010-01-11 17:02:06 följande:
    Jag kan bara råda er till två saker. Bekymrar det barnen att behöva sköta all kontakt så är det ju din sambo som är den vuxna och då får han faktiskt sköta den med mamman.Det är absolut inget fel i att vilja ha sovmorgon, det skulle jag också jätte gärna vilja ha, men inte på bekostnad av att mina barn blev ledsna. Har ni bestämt något, så håll det, då ställer det inte till trubbel, eftersom alla har raka linjer att gå på.Skall något ändras är det viktigt att det blir en lösning som passar alla, så alla får känna sig som en del av familjen.En annan sak är också att när dessa barn är hos er, ska du vara som en mamma, dvs de har en egen mamma och är kanske inte i behov av någon, men du ska behandla hans barn på samma sätt som dina egna. Lycka till med allt!
    Så pappan kan glida undan ännu mer? Det är pappans skyldighet i första hand att alla barn får det dom behöver..  Jag vet vad jag pratar om. Jag gav allt till sambons barn.. Men till vilken nytta? Jag blev den elaka hela tiden fast jag ställde upp mer för dom barnen än vad föräldrarna gjorde och på bekostnad av mina egna barn sen innan.. Jag var på väg in i väggen i 2 omgångar..
  • mikaeyla
    Tezz72 skrev 2010-01-17 18:52:39 följande:
    Så pappan kan glida undan ännu mer? Det är pappans skyldighet i första hand att alla barn får det dom behöver..  Jag vet vad jag pratar om. Jag gav allt till sambons barn.. Men till vilken nytta? Jag blev den elaka hela tiden fast jag ställde upp mer för dom barnen än vad föräldrarna gjorde och på bekostnad av mina egna barn sen innan.. Jag var på väg in i väggen i 2 omgångar..
    Vadå så pappan kan glida undan ännu mer? För att Fiyali tycker att TS ska behandla barnen lika???
  • Nellee

Varför låter pappan barnen meddela mamman om ändrade tider och liknande? Låter helt vansinnigt. Efter att ha läst ditt inlägg förstår jag att barnen är arga och ledsna. Praktiskt taget utkörda från sitt eget hem. Ringde ni inte ens till mamman när du bestämde att de skulle åka till sin mamma en dag tidigare? Snurrigt.

Don't you black or white me
  • Rävelina
    Freja skrev 2010-01-11 16:55:47 följande:
    Igår ville jag att de skulle åka hem redan på kvällen för att de har lov idag och då skulle de slippa kliva upp i ottan för att följa med bilen till mamman. dessutom var jag ledig och ville ha sovmorgon med mina barn och ville inte att de skulle vakna av allt spring som blir på morgonen.

Kan du förklara det här för mig en gång till? Styvbarnen har lov, dina har lov o du är ledig? Vilket spring blir det på morgonen? Vem är det som drabbas?

ja då blev hon skitarg och skriker att vi ska ringa och berätta det för mamman. jag tänkte inte göra det och pappan verkade inte heller vilja det.

Det är väl pappans ansvar att sköta kontakten med sina barns mamma? Det ansvaret ska absolut inte barnen bli tvungna att ta.

Jag propsade på och då blev plötsligt jag den onda som ville ha dom härifrån.

Så klart du blir den onda. Det är ju du som propsar.

men mest av allt varabarnen arga på sin pappa som undviker deras mamma till alla odds. Han har ingen vidare kontakt med sina barn heller, men det är ju hans val,

Klart som fan de blir arga på honom. Varför kan han inte ha kontakt med sitt ex ang deras barn? Det är ju viktigt!

jag orkar verkligen inte bry mej mer.I bilen sa hans äldsta att hon tyckte han var världens sämsta pappa. och det blev min sambo väldigt ledsen av att höra. men det går verkligen inte att räcka till för alla barn när man inte lever med dom i det dagliga.Våra barn får den mesta uppmärksamheten för att de bor här. Thats it, eller? Heltidsjobb, ett hem och 5 barn på två ställen, 

men jag har dåligt samvete för att jag ville att de skulle åka. men var det verkligen så farligt? att vilja ha sovmorgon när man för ovanlighetens skull råkar ha det en måndag.

Jag tycker verkligen ni ska ha dåligt samvete båda två. Om han inte orkar ha vettig kontakt med sina förstfödda kanske ni skulle tänkt på det innan ni skaffade fler?
    Heltokigt resonemang, från både dig o din man. Ta o sätt alla era barn i första rummet.
  • Modesty Blaise

Ja, det här blev tokigt.

Du har försatt den reda trötta pappan i en situation där han inte ringer barnens biomamma alls. Du borde, tycker jag, ha stöttat den kontakten istället. Det är helt orimligt att barnen ska sköta all kommunikation och det är orimligt och mycket orättvist att tycka att de uppför sig dåligt när de blir arga och besvikna över att behöva göra detta. 
    Underligt agerande från pappans och din sida. 
    Den äldsta flickan har ju helt rätt i det hon säger: pappan skall självklart ringa mamman vid ändringar och om ändringarna dessutom initieras av att du och dina barn inte kan sova om bonusbarnen "springer omkring" på morgonen så blir det i och med hur du/ni agerar en känslig sak. 
    Det där måste ni se över. 
    Det blir ledsna barn av dylika uppträdanden. 
  • MNCA

Förstår till fullo att bonusbarnen blir arga och ledsna.

Svar på tråden Bråk igen mellan mej, barnen och pappan