• zajter

Ekonimiskt stöd för Styvbarn

Hej!

Jag undrar om någon kan upplysa mig vart jag ska vända mig.........

När jag träffade min f.d fru så hade hon ett barn som då var 3 år. Han har ingen kontakt med sin pappa, och började kalla mig för pappa ganska så snart in på vårt förhållande.
    Nu 2007 skiljde vi oss och pojken (N,N) och jag har mycket god kontakt. Han är snart 18 år nu. Initialt ville N,N bo hos mig, men fick inte för mamman.

Nu sedan oktober 2009 bor pojken hos mig, för att han orkar inte bo med sina mamma. Jag har varit i kontakt med sociala myndigheterna i min hemkommun för att få dom till att "medla" så att N,N kan få kontakt med sina mamma igen. Men N,N vill inte.
    Eftersom det kostar mig pengar att ta hand om N,N har jag försökt att få ekonomiskt stöd.

Då jag inte är den biologiska pappan så kan inte försäkringskassan hjälpa mig med ekonomiskt stöd och socialen verkar inte till att kunna hjälpa mig. Det enda socialen och försäkringskassan gör är att dom "rosar" mig för att jag tar hand om hennes son, men det blir man ju inte "fet" av..............

Vad kan jag göra ????? Har ni tips???

MVH/

• Svar på tråden Ekonimiskt stöd för Styvbarn
  • The Black Lady

Får du inte ens underhållsstöd av mamman? Isåfall kan du ansöka om det via FK.

• zajter

Hej Och tack för ditt svar!!

Nej, jag får inget underhållsstöd från mamman. Hon betalar inte ut en krona. Dessutom blev ju försäkringskassan intresserade när jag berättade för dom att N,N bor hos mig. Då blev N,N´s mamma blev återbetalningsskyldig för underhållstödet från N,N´s pappa, och därmed drogs det in för henne. Gissa om hon blev sur...........

• cc Kitty
    zajter skrev 2010-01-11 19:21:05 följande:
    Hej Och tack för ditt svar!! Nej, jag får inget underhållsstöd från mamman. Hon betalar inte ut en krona. Dessutom blev ju försäkringskassan intresserade när jag berättade för dom att N,N bor hos mig. Då blev N,N´s mamma blev återbetalningsskyldig för underhållstödet från N,N´s pappa, och därmed drogs det in för henne. Gissa om hon blev sur...........
    Det kan jag tänka mig att hon blev ja.
    Men när pojken har fyllt 18 och om han fortfarande studerar så utbetalas ju underhållet direkt till honom, och då bör väl mamman och pappan dela på kostaderna för pojken då det inte bor hos någon av dem.
    I vilket fall som helst så bör pojken kunna söka bistånd hos sociala myndigheterna för hyra och mat hos dig, det vet jag flera 16 åringar som fått igenom då de haft struliga familjesituationer och bott hos kompisars föräldrar istället.
  • zajter

Hej Kitty!!!

Tack för ditt svar:)

Jo, jag trodde oxå man kunde ansöka om ekonomiskt bistånd, men det verkar som att social hjälpen i min hemkommun inte vet något om detta. Jag har pratat med "familjerätten", och med ungdomssektionen. Dom vet inget och hänvisar till försäkringskassan, som säger att jag inte kan erhålla något eftersom jag inte är biologiska pappan. Det socialen sa, var att jag kunde ansöka om socialbidrag, men det är inkomst prövat????!!!!! Det är väl inte sådant bidrag jag vill ansöka om, sa jag till henne.

Så just nu vet ingen vart jag ska vända mig. Jag tycker att det är otroligt.

Mvh/

• Ess

Iom att han fyllt 18 och sk flyttat "hemifrån" så har även föräldrarnas försörjningsplikt upphört.
    Problemet är ju att han är myndig och bor som inneboende hos dig, då förväntar sig myndigheterna att han betalr hyra till dig. Då är det svårt att få stöd för att försörja honom.
    Men som cc Kitty skriver så borde killen kunna gå och ansöka om stöd från soc. Eftersom han bara har sitt studiebidrag, så ligger han på minus om dom räknar att han ska betala hyra och personliga utgifter.

• cc Kitty
    Ess skrev 2010-01-13 15:04:49 följande:
    Iom att han fyllt 18 och sk flyttat "hemifrån" så har även föräldrarnas försörjningsplikt upphört. Problemet är ju att han är myndig och bor som inneboende hos dig, då förväntar sig myndigheterna att han betalr hyra till dig. Då är det svårt att få stöd för att försörja honom. Men som cc Kitty skriver så borde killen kunna gå och ansöka om stöd från soc. Eftersom han bara har sitt studiebidrag, så ligger han på minus om dom räknar att han ska betala hyra och personliga utgifter.
    I trådstarten står det att han snart fyller 18, vilket innebär att föräldrarna gemensamt varit försörjningsskyldiga under den tid pojken vistats hos styvpappan.
    Efter 18 årsdagen så rekomenderar jag att han själv söker ekonomiskt bistånd hos soc för hyra och uppehälle (om han inte har egen inkomst då)
  • zajter

Hej o tack för era svar! Jo, han fyller snart 18 år, men han har 2,5 år kvar på gymnasiet. Eller det kanske inte har någon betydelse?? Hursom helst så verkar det som att det är socialen som jag ska inrikta mig på.

• cc Kitty
    zajter skrev 2010-01-14 15:27:57 följande:
    Hej o tack för era svar! Jo, han fyller snart 18 år, men han har 2,5 år kvar på gymnasiet. Eller det kanske inte har någon betydelse?? Hursom helst så verkar det som att det är socialen som jag ska inrikta mig på.
    Om han fortfarande studerar så är det mamman och pappan som skall betala underhåll för honom, dom är försörjningspliktiga, men fram till nu så har han väl haft sitt studiebidrag i alla fall?
    Han ska söka förlängt studiestöd eftersom han fortfarande studerar och på gymnasiet där han går kan ha få hjälp att reda ut sin ekopnomiska situation genom kurator eller skolsyster som kan vara behjälpliga att hitta rätt instans åt er.
    Lycka till till er båda
  • violis

Mitt råd är att ta kontakt med studievägledaren på skolan pojken går på de brukar ha koll på de bidrag "inneboende barn" kan få och det är ju som det pojken rimligtvis borde räknas som-i lagens ögon

Svar på tråden Ekonimiskt stöd för Styvbarn