• Du och Jag ver2

Baka utan socker (&sötningsmedel)

Söker recept på kakor (mm) som bakas utan socker (och självklart utan sötningsmedel).
    Gör inte så mycket om det tex är 1 msk socker/sirap i, men inga större mängder!

Vi fikar väldigt sällan i vår familj, men, omvärlden fikar ju! Så skulle vilja baka något som man kan ta med och ge till dottern (1½) när vi är iväg. Nu duger det nämligen inte alltid med banan el annan frukt... (eller rotfruktsbullarna jag gjort) när vi äter något annat.

• Svar på tråden Baka utan socker (&sötningsmedel)
  • Du och Jag ver2
    Mammatilltretroll skrev 2013-05-09 18:07:25 följande:
    Googla LCHF och bak så får du många träffar på sockerfritt! :)
    Ja, det är ju smart! Tack!
  • Tapas2000

Tack vare den här tråden, hittade jag det här receptet: Receptet gäller för 10 st Ingredienser 2 st ägg 2 dl Arla® mjölk 1 1⁄2 dl KESO® cottage cheese 50 g Svenskt Smör från Arla smält 4 dl vetemjöl special med fullkorn 2 tsk bakpulver Fyllning: 2 st mosade bananer 1⁄2 dl kokosflingor Gör så här: Sätt ugnen på 200°. Förbered fyllningen. Vispa ihop ägg, mjölk, cottage cheese och smör. Rör ner mjölet blandat med bakpulver. Vänd ner fyllningen. Klicka ut smeten i storamuffinsformar och grädda i mitten av ugnen 20-25 min. Låt kallna. Går utmärkt att frysa

• Chocoholica

Du kan alltid riva, mixa eller pressa frukt med kött och allt och låta det bli en del av vätskan. Till exempel om du ska göra apelsinkaka så ta och pressa så mycket juice du kan och sen tar du resten vatten om det behövs. Vill du ha det lite sötare ändå kan du mixa lite torkad frukt så blir det ännu saftigare och sötare. Glad

• Chocoholica

Honung kan du också söta med. Glad

• Marica P

Hej!

Apropå kanelbullar, du kan ha i 1 msk vitt socker i din deg för jästens skull. För att degen ska jäsa. 1msk kommer inte att kännas av i smak. Sådan bullar bakade vi när barnen var små.

Mvh Marica

• klyban
    Marica P skrev 2017-10-04 08:30:11 följande:
    Hej!
    Apropå kanelbullar, du kan ha i 1 msk vitt socker i din deg för jästens skull. För att degen ska jäsa. 1msk kommer inte att kännas av i smak. Sådan bullar bakade vi när barnen var små.
    Mvh Marica

Men det är ju inte ens nödvändigt för det ska jäsa på bra.
    Tänk de som gör napolitansk pizza, de har degar med endast 5g jäst, och som vi använder kanske 150-200g jäst.
    Allt som krävs är lite mer tid, allt jästen behöver finns redan med.

Sen skulle jag nog satsa på sockerfria vanliga bröd, än kakor och sånt utan socker och sötningsmedel.
    Vi sak veta i affären så har man ökat sockret i brödet med 30% de senaste ~15åren.
    Jag tror detta är ENBART pga sälja mer bröd, då socker lurar smaklökarna i att tro det smakar godare.
    Och att vi fått ett sockerkrig bland bröden och mellan de olika tillverkarna.

hur många meter var det?
  • Julklappsrim

Nu är det här en gammal tråd, men någon kanske ändå kan hjälpa mig att förstå.

Om man inte vill ge sitt barn socker eller saker som smakar sött, varför serverar man då frukt? Det är ju värsta sockerbomben?

Och varför skulle honung vara bättre än strösocker? Det går ju ännu snabbare ut i blodet.

• klyban
    Julklappsrim skrev 2017-10-04 16:26:05 följande:
    Nu är det här en gammal tråd, men någon kanske ändå kan hjälpa mig att förstå.
    Om man inte vill ge sitt barn socker eller saker som smakar sött, varför serverar man då frukt? Det är ju värsta sockerbomben?
    Och varför skulle honung vara bättre än strösocker? Det går ju ännu snabbare ut i blodet.

Visst det är socker i frukt, men titta lite närmare så ser du att det är en skugga av en kaka tex.
    Honung har socker som du säger, men även en hel del annat nyttigt.
    Det är väl därför den klarar sig ifrån detta.

Men slutet på dagen, så är socker socker, oavsett vilken form den kommer i.
    Visst måste man spjälka de mer komplexa sockerarterna till enkla sockerarter, och tar en del energi där.
    Men i slutet på dagen är det samma.

hur många meter var det?
  • Julklappsrim
    klyban skrev 2017-10-04 17:01:10 följande:

Visst det är socker i frukt, men titta lite närmare så ser du att det är en skugga av en kaka tex.

Honung har socker som du säger, men även en hel del annat nyttigt.

Det är väl därför den klarar sig ifrån detta.

Men slutet på dagen, så är socker socker, oavsett vilken form den kommer i.

Visst måste man spjälka de mer komplexa sockerarterna till enkla sockerarter, och tar en del energi där.

Men i slutet på dagen är det samma.

En banan innehåller 12 g socker och en kanelbulle 5. Fyra chokladbollar innehåller ungefär lika mycket socker som bananen.

Sen är ju frukten full av en massa nyttigheter också och bättre på så vis. Men för den som inte vill ge socker till sitt barn tycker jag nog fortfarande att det är ett märkligt val.

Att honung har socker tycker jag är en liten underdrift. Honung består till största delen av just socker.
  • klyban
    Julklappsrim skrev 2017-10-04 17:17:50 följande:
    En banan innehåller 12 g socker och en kanelbulle 5. Fyra chokladbollar innehåller ungefär lika mycket socker som bananen.
    Sen är ju frukten full av en massa nyttigheter också och bättre på så vis. Men för den som inte vill ge socker till sitt barn tycker jag nog fortfarande att det är ett märkligt val.
    Att honung har socker tycker jag är en liten underdrift. Honung består till största delen av just socker.

Ser ut som du varit kreativ nu.
    Jag säger inte heller sockret är nått bra i frukt, för det tycker jag inte heller.
    Socker är inget man behöver överhuvudtaget, då det är en icke essentiell råvara.

hur många meter var det?
  • Julklappsrim
    klyban skrev 2017-10-04 17:32:55 följande:

Ser ut som du varit kreativ nu.

Jag säger inte heller sockret är nått bra i frukt, för det tycker jag inte heller.

Socker är inget man behöver överhuvudtaget, då det är en icke essentiell råvara.

Nu kände jag att jag behövde dubbelkolla när du skriver så. Och se där! Det var ju 12 g socker på ett helt hekto bananer, inte i EN banan. I en banan är det typ 18 gram socker. Alltså nästan fyra gånger mer än i bullen.

100g socker i 20 bullar. 100 g socker i 30 chokladbollar. V

På vilket sätt är jag kreativ menar du. Jag känner mig mest som en räknenisse.
  • klyban
    Julklappsrim skrev 2017-10-04 17:54:15 följande:
    Nu kände jag att jag behövde dubbelkolla när du skriver så. Och se där! Det var ju 12 g socker på ett helt hekto bananer, inte i EN banan. I en banan är det typ 18 gram socker. Alltså nästan fyra gånger mer än i bullen.
    100g socker i 20 bullar. 100 g socker i 30 chokladbollar. V
    På vilket sätt är jag kreativ menar du. Jag känner mig mest som en räknenisse. smile1.gif

Kreativ att sätta en banan som benchmark för frukt.
    Varför inte en rabarb?

hur många meter var det?
  • Julklappsrim
    klyban skrev 2017-10-04 18:10:35 följande:

Kreativ att sätta en banan som benchmark för frukt.

Varför inte en rabarb?

Jaha. Jag var inte så kreativ alls utan tog bara den frukt jag först kom att tänka på. Men äpplen är nästan lika mycket.

Jag trodde inte att rabarber var en frukt.
  • klyban
    Julklappsrim skrev 2017-10-04 18:33:57 följande:
    Jaha. Jag var inte så kreativ alls utan tog bara den frukt jag först kom att tänka på. smile1.gif Men äpplen är nästan lika mycket.
    Jag trodde inte att rabarber var en frukt.
    Är banan det menar du?
    hur många meter var det?
  • AnkiC

Man kan ju använda stevia. Det är ett naturligt sötningsmedel som alltså inte är kemiskt framställt. Fungerar som socker fast höjer inte blodsockerhalten.

• Julklappsrim
    klyban skrev 2017-10-04 18:45:30 följande:

Är banan det menar du?

Nej, det har du ju rätt i!
  • Julklappsrim
    AnkiC skrev 2017-10-04 18:50:40 följande:

Man kan ju använda stevia. Det är ett naturligt sötningsmedel som alltså inte är kemiskt framställt. Fungerar som socker fast höjer inte blodsockerhalten.

Ja, stevia verkar bra.

Personligen äter jag socker när jag vill ha ngt sött, men för de som inte vill det verkar ju stevia vara det bästa.
  • klyban
    Julklappsrim skrev 2017-10-04 19:01:35 följande:
    Ja, stevia verkar bra.
    Personligen äter jag socker när jag vill ha ngt sött, men för de som inte vill det verkar ju stevia vara det bästa.

Samma här, men stevia skippar jag de produkter de har, då dessa innehåller en jävla massan annan skit.
    Finns rent och köpa, men aldrig fått tummen ur, då jag inte speciellt ofta gör bakverk.

Odlade själv stevia nått år, men kassa somrar(var 5 i rad då), och lite fel jord, och galen svärfar(han trodde sig kunna nått om trädgårdsarbete, den värsta han gjorde var när han sa man måste tjuva äppelträd, vilket med förde vi slapp äpplen i flera år tills vi kom på han, det var unga ungträd och sorter som behöver tid och utveckla sig(citronäpple(kallas även för melon äpple) och antonovka).

Stevian gav jag upp, men sött som faan var bladen, och mysko färg blev det på sakerna.
    Lite problem med klorofyllen, då den var lite lurig och få bort.
    Försökte med och kurera bort klorofyllen.
    Men långsam torkning i kyl och nedfuktning vid behov.
    Fick aldrig det resultat jag ville ha, kanske därför det är extraherade produkter man ser i handeln.

hur många meter var det?
  • Julklappsrim
    klyban skrev 2017-10-04 19:30:04 följande:

Samma här, men stevia skippar jag de produkter de har, då dessa innehåller en jävla massan annan skit.

Finns rent och köpa, men aldrig fått tummen ur, då jag inte speciellt ofta gör bakverk.

Odlade själv stevia nått år, men kassa somrar(var 5 i rad då), och lite fel jord, och galen svärfar(han trodde sig kunna nått om trädgårdsarbete, den värsta han gjorde var när han sa man måste tjuva äppelträd, vilket med förde vi slapp äpplen i flera år tills vi kom på han, det var unga ungträd och sorter som behöver tid och utveckla sig(citronäpple(kallas även för melon äpple) och antonovka).

Stevian gav jag upp, men sött som faan var bladen, och mysko färg blev det på sakerna.

Lite problem med klorofyllen, då den var lite lurig och få bort.

Försökte med och kurera bort klorofyllen.

Men långsam torkning i kyl och nedfuktning vid behov.

Fick aldrig det resultat jag ville ha, kanske därför det är extraherade produkter man ser i handeln.

Oj, imponerande projekt!
  • klyban
    Julklappsrim skrev 2017-10-04 19:31:39 följande:
    Oj, imponerande projekt!

Alltid gillat testa nya saker i mat och trädgård, sen kanske man ibland överdriver i ens försök och får ge upp på vägen.
    Men i detta fall flera saker som blev tokigt, dessa dåliga somrar så hade jag tomter som "frös" dvs så kalt att dom sprack på mitten, så det blev få tomater dessas 5år.

Men hade jag varit mer intresserad och ersätta sockret, så hade jag nog fortsatt ändå.
    Och antagligen satt dom i kruka/hink istället, och flyttat på dom hela tiden när det var nödvändigt.
    Sötflockel som det heter på svenska är ju fleråriga också, så fuska lite med vara klar tidigt på våren och skyddat dom ifrån frosten och minus grader såklart.

hur många meter var det?
Svar på tråden Baka utan socker (&sötningsmedel)