• lottizm

Få barn utomlands när man är skriven i Sverige?

Finns det någon här som fött barn utomlands, men fortfarande varit skrivna i Sverige? Hur har det gått för er att anmäla namn, personnr/samordningsnr och fixa svenskt pass till barnet i det landet ni födde i?

Jag ska föda i Spanien i mars men är fortfarande skriven i Sverige då jag studerar där, och inte vet helt säkert om vi kommer att stanna här i mer än ett år. Min sambo är inte EU-medborgare så hans natíonalitet kommer barnet inte att få. Jag ska gå till svenska konsulatet här på fredag men då tanten där är så underbart okunnig (eller har iaf varit de andra gångerna jag varit där...) så tänkte jag kolla här först om någon hade erfarenhet av något liknande.

• Svar på tråden Få barn utomlands när man är skriven i Sverige?
  • Hhelena
    Wagram skrev 2010-05-19 19:37:55 följande:
    Pa min sons papper star den utlandska orten dar vi bodde (rent fysiskt) nar han foddes, inte platsen dar vi var skrivna i Sverige. Han fick ocksa automatiskt svenskt personnummer. Pa barn nummer tva som foddes efter att vi skrivit ut oss fran Sverige skickade jag in en namnblankett och fick som svar att hon registrerats som var dotter med de namn vi valt, men att vi maste ansoka om samordningsnummer pa narmaste konsulat. Pa utdraget ur folkbokforingen star hennes fodelsedatum foljt av 0000 dar de fyra sista siffrorna normalt star, och ordet "personnummer ar overstryket. Det stammer alltsa inte att man automatiskt far samordningsnummer om man skickar in namnanmalan, utan det maste man ansoka om lokalt for att fa.
    2010 gör det det. Gjorde det själv för två månader sedan.
  • Wagram
    Hhelena skrev 2010-05-19 19:40:55 följande:
    2010 gör det det. Gjorde det själv för två månader sedan.
    Jag skickade in en for nagra veckor sedan, och atminstone om man bor i USA far man inget samordningsnummer automatiskt. Mojligtvis varierar det beroende pa vilket land man bor i.
  • Vaniljkex