• lottizm

Få barn utomlands när man är skriven i Sverige?

Finns det någon här som fött barn utomlands, men fortfarande varit skrivna i Sverige? Hur har det gått för er att anmäla namn, personnr/samordningsnr och fixa svenskt pass till barnet i det landet ni födde i?

Jag ska föda i Spanien i mars men är fortfarande skriven i Sverige då jag studerar där, och inte vet helt säkert om vi kommer att stanna här i mer än ett år. Min sambo är inte EU-medborgare så hans natíonalitet kommer barnet inte att få. Jag ska gå till svenska konsulatet här på fredag men då tanten där är så underbart okunnig (eller har iaf varit de andra gångerna jag varit där...) så tänkte jag kolla här först om någon hade erfarenhet av något liknande.

• Svar på tråden Få barn utomlands när man är skriven i Sverige?
  • Hhelena
    Wagram skrev 2010-05-19 19:37:55 följande:
    Pa min sons papper star den utlandska orten dar vi bodde (rent fysiskt) nar han foddes, inte platsen dar vi var skrivna i Sverige. Han fick ocksa automatiskt svenskt personnummer. Pa barn nummer tva som foddes efter att vi skrivit ut oss fran Sverige skickade jag in en namnblankett och fick som svar att hon registrerats som var dotter med de namn vi valt, men att vi maste ansoka om samordningsnummer pa narmaste konsulat. Pa utdraget ur folkbokforingen star hennes fodelsedatum foljt av 0000 dar de fyra sista siffrorna normalt star, och ordet "personnummer ar overstryket. Det stammer alltsa inte att man automatiskt far samordningsnummer om man skickar in namnanmalan, utan det maste man ansoka om lokalt for att fa.
    2010 gör det det. Gjorde det själv för två månader sedan.
  • Wagram
    Hhelena skrev 2010-05-19 19:40:55 följande:
    2010 gör det det. Gjorde det själv för två månader sedan.
    Jag skickade in en for nagra veckor sedan, och atminstone om man bor i USA far man inget samordningsnummer automatiskt. Mojligtvis varierar det beroende pa vilket land man bor i.
  • Vaniljkex

Kitty, skickade du sjalv namnblanketten direkt till Skatteverket? Vi lamnade in den pa ambassaden, kanske ar gar det automatiskt da? 

• Wagram
    Vaniljkex skrev 2010-05-19 20:06:04 följande:
    Kitty, skickade du sjalv namnblanketten direkt till Skatteverket? Vi lamnade in den pa ambassaden, kanske ar gar det automatiskt da? 
    Ja, jag skickade in den sjalv. Hade jag tagit med barnet och gatt till konsulatet med blanketten och visat en del andra papper (fodelsebevis, uppehallstillstand mm) hade jag fatt ett samordningsnummer, men det ar ju liktydigt med att ansoka om det. Men som sagt, kanske beror det pa landet. Inom EU ar det enklare kan jag tanka mig.
  • Hhelena
    Vaniljkex skrev 2010-05-19 20:06:04 följande:
    Aha, det är nog skillnaden då. Vi lämnade också in den på ambassaden. Då gick det automatiskt.
  • Vaniljkex
    Wagram skrev 2010-05-19 20:09:08 följande:
    Ja, jag skickade in den sjalv. Hade jag tagit med barnet och gatt till konsulatet med blanketten och visat en del andra papper (fodelsebevis, uppehallstillstand mm) hade jag fatt ett samordningsnummer, men det ar ju liktydigt med att ansoka om det. Men som sagt, kanske beror det pa landet. Inom EU ar det enklare kan jag tanka mig.
    Det forklarar nog saken. Vi foljde ambassadens rekommendationer till punkt och pricka (bada foraldrarna narvarande, fodelseattest, vigselbevis etc), da vi ville ha pass till dottern sa fort som mojligt. Hon foddes i slutet av maj och vi ville hem till Sverige over sommaren namligen
  • Khiara

Pluggar du med CSN lán?
    för jag födde utomlands när jag hade csn lán..samt tecknat försäkring i 12mán..och dom betalade allt...alla läkarbesök,samt förlossningen...födde pá privatklink..bara förlossningen gick pá 20.000kr ungefär..och en vanlig kontroll gick pá 350kr.
    Jag skickade dá in ett läkarintyg till Fórsäkringskassan som min läkare dá skrev under..han skrev ocksá i vilken vecka jag var iosv.
    Sedan skickades det in..och jag kunde ta ut mammaledighet som vanligt...ákte 2mán efter förlossningen hem t Sverige ch skrev in barnet pá skatteverket..där fick hon ett svenskt personnr..och kunde ta ut pass till henne ocksá.
    Jusste,glömde skriva..för att du ska ha rätt till att CSN försäkringen ska gälla...sá máste du ha blivit gravid under den tiden du studerat.
     E det nát du undrar över ...e det bara och frága.

• Khiara

Ser nu att tráden e "gammal" lite sent ute kanske  med svaret

• lottizm

nu har jag hämtat sonens pass och på födelseort står faktiskt staden i Sverige där vi är skrivna. lite konstigt men... så är det tydligen!

• Hhelena

Tänk att det kan vara så olika! Vilken spännande tråd... :) 

Lottizm - är du nöjd med att den svenska orten står i passet eller ska du göra som Made in Taiwan gjorde?

Made in Taiwan skrev 2010-05-18 06:59:30 följande:
    Jo men när man är skriven i Sverige, så behöver man inte söka ett samordningsnummer utan alla papper resulterar i ett personnummer på en gång. Det är redan konstaterat.  När jag sökte pass åt vår son som nu är snart 2, fick han ett personnummer på en gång, då jag fortfarande var skriven i Sverige, även fast vi sökte via Swedish Trade office (den enda officiella representanten här) och vi fick ett tillfälligt pass där födelseorten var där han är född, dvs TAIPEI. Dock var detta tillfälliga pass handskrivet. Namn och födelseattest etc skickades in till Skatteverket, och när vi sökte pass till sonen då vi var i Sverige på besök så tar Polisen sina uppgifter automatiskt via datorn från Skatteverket. När vi sedan fick igen passet så stod MIN skrivna adress som födelseort på barnet. När jag ringde till Skatteverket så ville dom ha födelseattesten IGEN, trots att dom redan hade det, men jag fick henne att gå in och titta direkt på alla papper. Dom ändrade till slut men det tog ännu en vecka att få ett nytt pass (gratis). Min fråga grundar sig alltså på vårt tidigare strul, vad ska det stå egentligen? Är födelseorten där man är född (som man kan tro) eller är det där man blir inskriven??
  • lottizm

eftersom vi har 35 mil till ambassaden så tänker jag inte ifrågasätta att det står Vänersborg i passet istället för Valencia. kanske när vi flyttat tillbaka till Sverige igen. i stora sonens pass står det församlingen som födelseort (han är född i Sverige och där borde det stå Trollhättan eftersom det är där han är född, men det står istället namnet på den församling folkbokföringsorten tillhör.... mycket konstigt).

Svar på tråden Få barn utomlands när man är skriven i Sverige?