• Dossen

Bajsa på sig!

Är du rädd för det eller har du gjort det, dela med er av erfarenheterna!

Själv tror jag jag skiter i vilket för bm mfl has seen it all, men allting är ju alltid relativt, visst!

Så, tell us your quete little story!

• Svar på tråden Bajsa på sig!
  • ploten
    Dossen skrev 2010-05-13 11:28:53 följande:
    Skönt att tvåan gick så snabbt..;)Ibland undrar jag hur länge man kämpar hemma först och vad är dte som avgör att man åker in. När man inte står ut längre kanske?
    Med första barnet gick det ungefär 12 timmar från första värken tills vi åkte in. Jag hade aldrig några känningar i förväg eller förvärkar, utan det satte igång ganska bestämt redan från början. Sen blev aldrig mina värkar riktigt regelbundna, däremot väldigt långa. De kunde hålla på i 2 minuter och vara väldigt intensiva, men ibland dröjde det 2-3 minuter emellan, ibland 5-7 minuter emellan. Men till sist ringde jag (eller rättare sagt min man, för jag kunde inte prata) och sa att om jag inte får komma in NU så kommer jag inte att klara av att åka in senare. När jag kom in visade det sig att jag var öppen 5 cm och att huvudet redan var nere vid spinae-knölarna. (Sen är det en annan historia att huvudet aldrig kom längre än så, trots att jag öppnade mig helt och var helt öppen i flera timmar. Sonen låg med pannan före och "fastnade" där, så det blev akut snitt till slut.)

Med andra vaknade jag mitt i natten av en värk, och redan efter en timme kom värkarna med 3 minuters mellanrum. Det var bara att åka direkt. Allt gick som på räls, det var bara krystningen som drog ut lite på tiden (45 min), men just den biten var ju det enda jag inte gjorde första gången, så det får väl räknas som normalt.
  • ploten

Lite OT, men jag ser i din presentation att du förmodligen kommer att föda på Danderyd. Det var där jag födde andra barnet ("det snabba"). Hör egentligen till Karolinska i Solna, där jag bor, men de hade fullt, så vi fick åka till Danderyd. Vi är jättenöjda med upplevelsen där, fick en fantastisk bm, och vi gillade konceptet med hotell-BB.

Om det motsatta händer för dig, dvs att Danderyd har fullt och du får åka till Karolinska kan du också vara lugn. Även om det för oss förstås var lite traumatiskt med akutsnittet var de jättegulliga och bra där också (förutom att de var otroligt tjatiga med amningen, men det kanske behövdes för att få igång mig efter snittet - men just då var det väldigt enerverande...)

• Ljuvliig

Ett halvt lillfinger kom ut. Men det är ju inte du som bajsar på dig av ansträngningen utan det är ju bebisens huvud som pressar ut bajset för att få mer plats. Tänk kaviartub {#lang_emotions_sunny}

• Dossen
    ploten skrev 2010-05-13 11:48:09 följande:
    Lite OT, men jag ser i din presentation att du förmodligen kommer att föda på Danderyd. Det var där jag födde andra barnet ("det snabba"). Hör egentligen till Karolinska i Solna, där jag bor, men de hade fullt, så vi fick åka till Danderyd. Vi är jättenöjda med upplevelsen där, fick en fantastisk bm, och vi gillade konceptet med hotell-BB. Om det motsatta händer för dig, dvs att Danderyd har fullt och du får åka till Karolinska kan du också vara lugn. Även om det för oss förstås var lite traumatiskt med akutsnittet var de jättegulliga och bra där också (förutom att de var otroligt tjatiga med amningen, men det kanske behövdes för att få igång mig efter snittet - men just då var det väldigt enerverande...)
    Ok låter bra med fin personal... Hoppas danderyd är lite mindre belagt nu, hörde av en sjuksyrra att det är kanon många inlagda nu...
    Dem kan la åka hem snart va..haha
  • MirandaSthlm

Jag slängde ut min kille ca 2 timmar innan hon äntligen kom ut för jag krystade fel hela tiden med rädsla för att bajsa på mej inför han.

Så med killen ute ur rummet så gick det bättre.. satte på mej på en toa inne i förlossningsrummet. Sen kom hon ut. :)

♥ღ Tindra 10-05-15 20.12. ღ♥
  • Andrietta

Jag är jätte nervös över att göra de. Jag vågar knappt bajsa på toa när min sambo är hemma, hur ska jag klara att ev göra de när han är i samma rum som mig? Ojoj.
    Men som det sades ovan. Kaviartub kaviartub kaviartub..... *suckar* Jag vill ju inte kasta ut honom utan vill ha honom med.

• JulieL

Min första födde jag 18 år sedan i Estland. Kom på kontroll och upptäckte att jag var 6 cm öppen. Blev inlagt direkt, fick helrakning och lavemang (det gjorde de på alla utan att fråga). Läkare och BM kollade ofta och när det var dags jag blev flyttad till fl. När jag krystade kändes det att jag bajsade på mig med ingen torkad mig så det var bara känsla. Det tog cirka 12-14 timmar mellan lavemang och födseln och det var skönt att slippa göra nr.2 när det är så ömt första dagarna! Hoppas det går lika smidigt den här gången också, fast vem vet? {#lang_emotions_undecided}

• Dossen

Det skulle vara för att slippa bajja de första dagarna efter fl som jag skulle kunna tänka mig att tömma mig innan, men asch, jag orkar inte bry mig längre..;)

Om 10 dgr är han beräknad!!! Wiiiiiiiiiiii{#lang_emotions_heart}

• Tokstolla

Asså jag var inte orolig eftersom jag visste att det var så vanligt men jag lovar att när man väl krystar så "skiter" man i om man bajsar ner sig eller ej- det har man inte tid eller ork att tänka på

• Najs

Well, you asked for it! hehe

Jag tänkte inte ens på att jag kunde bajsapå mig under förlossningen, det det var verkligen det SISTa jag tänkte på haha. Och ja.. tydligen kom det lite harpluttar för undersköterskan som var med och assisterade torkade mig lite då och då.
    I mitt lustgas-rus och adrenalinrus bad jag om ursäkt helatiden men dom sa att det händer typ Jämt så det var inget farligt.
    Kissade på mig oxå fast dom tappade mig på urin 2 ggr.

några timmar efter förlossningen gick jag på toa och bajsade som aldrig förr.
    Man kan säga att jag var som en mjukglassmaskin.  Det var så härligt! Gjorde inte ont alls.
    Måste ha samlat på mig under de 9 månaderna.

Med nästa bäbis som kommer i början av september skall jag nog ta en lavemang iaf hehe.

• vargaa

När jag hörde talas om det innan såg jag framför mig hur det kladdades och skvättes... men i själva verket var det inte ens så mkt som att gå på toa (och inte skvättigt. :p helt fast). Man ligger på underlägg också som de tar bort direkt när det händer. Man hinner knappt ens märka nåt.

BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Bajsa på sig!