• Marleen

uch o fy vadjag börjar få panik nu!!!!

Uch, ska föda mitt tredje barrn om 19 veckor o börjar bokstavligen att få panik :(.

barn nr 1 blev en långdragen förlossning helt utan smärtlindring (32 timmar)

barn nr2, bleb en igångsättning v 39+0 pga förlossningsrädsla. (1H 50 min)tyvärr blev denn förlossning också helt utan smärtlindring, pga att de gick så snabbt så jag hann inte få nått mer en en inkomputent narkosläkare som stack mig 7 gånger i ryggen utan att lyckas ge mig en epidral eller spinal bedövning. FAN säger jag bara, smärta!

och nu ska vi ha barn nr 3 i maj, om 19 veckor o jag börjar få panik... vill ha de gjort men ändå så vill jag inte göra de igen. uch, fan, shit AAAaaaa.... 

ni som fått epidral, har de hjälpt mot smärtan? och i så fall hur?

och hur har era förlossningar varierat i tid ni som är omföderskor?

• Svar på tråden uch o fy vadjag börjar få panik nu!!!!
  • Julutzi

Ja för mig va EDA rena himmelriket.... Kände av värkarna men bara som ett tryck neråt, inget ont! Det va min första förlossning och den tog ca 8 timmar. Min andra förlossning gick FÖR fort (2timmar från första värken) och slutade tyvärr med urakut kejsarsnitt, vilket va det värsta jag någonsin upplevt! Önskar inte ens min värsta ovän en sådan förlossning....

Nu är jag gravid igen och kommer begära en igångsättning och EDA INNAN värkarna kommer... Hann inte få nånting med 2:an för de hann inte sätta EDA och jag klarar inte av lustgasen...
    ♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • Marleen
    Julutzi skrev 2010-01-03 20:15:01 följande:
    Ja för mig va EDA rena himmelriket.... Kände av värkarna men bara som ett tryck neråt, inget ont! Det va min första förlossning och den tog ca 8 timmar. Min andra förlossning gick FÖR fort (2timmar från första värken) och slutade tyvärr med urakut kejsarsnitt, vilket va det värsta jag någonsin upplevt! Önskar inte ens min värsta ovän en sådan förlossning.... Nu är jag gravid igen och kommer begära en igångsättning och EDA INNAN värkarna kommer... Hann inte få nånting med 2:an för de hann inte sätta EDA och jag klarar inte av lustgasen...
    kan säga att även om du får igenom en igångsättning så får du ingen EDA innan du e öppen minst 3 cm och öppningsvärkarna e i full gång...

jag fick en igångsättning med nr 2 pga av rädsla med EDA får man inte innan FL startat o minst 3 cm öppen... :(
  • Julutzi
    Marleen skrev 2010-01-03 20:17:33 följande:
    kan säga att även om du får igenom en igångsättning så får du ingen EDA innan du e öppen minst 3 cm och öppningsvärkarna e i full gång... jag fick en igångsättning med nr 2 pga av rädsla med EDA får man inte innan FL startat o minst 3 cm öppen... :(
    Men det fick en som jag känner... Kanske för att hon är sjuksköterska och känner de som förlöste henne??
  • Julutzi

Åh nu fick jag panik Jag har LÅNGT kvar till min förlossning... 14:e juli....

• ozapoza

Håller med ovanstående. Himmelriket :)

Fick min när jag var öppen 6-7 cm och då höll jag på att bli knäpp av smärtan. Av EDAn försvann den i princip helt och hållet. Kände ett tryck men var tvungen att bli guidad av barnmorskan när jag skulle krysta för att jag inte kände inte värkarna ordentligt.

Grattis till ungen! Tredje gången gillt för en bra förlossning?

• Marleen
    Julutzi skrev 2010-01-03 20:18:55 följande:
    Men det fick en som jag känner... Kanske för att hon är sjuksköterska och känner de som förlöste henne??
    ja de e möjligt!

jag fick detta förklarat, då de va de jag ville ha. men inte fick. att de va för att en EDA kan göra så värkarna avtar och de stannarav igen o då kan de bli en långdragen o jobbig förlossning med flera höjda doser av de de använder när de startar en förlossning...

typ...

svårt att förklara, e lite luddigt, e ju 2 år sedan snart jag va där...

men hade man kunnat få en igångsättning med EDA innan värkar så e de lätt de jag skulle vilja ha!
  • Julutzi
    Marleen skrev 2010-01-03 20:22:20 följande:
    ja de e möjligt! jag fick detta förklarat, då de va de jag ville ha. men inte fick. att de va för att en EDA kan göra så värkarna avtar och de stannarav igen o då kan de bli en långdragen o jobbig förlossning med flera höjda doser av de de använder när de startar en förlossning... typ... svårt att förklara, e lite luddigt, e ju 2 år sedan snart jag va där... men hade man kunnat få en igångsättning med EDA innan värkar så e de lätt de jag skulle vilja ha!
    Ja jag kan väl hoppas i alla fall
    Får väl vara lite tjatig på min barnmorska! Sa till henne att om det inte blir på mitt sätt så kan ni ta bort detta barnet! Jag kan inte klara av en snabbare förlossning än den förra! Det går inte!
  • Emsters mamma

Fick EDA och det var supereffektivt mot värkarna, tog nästan bort dem helt ett tag. Dvs så att jag inte kände dem, de syntas ju på monitorn men jag hade inget ont. Sen gjorde det ju djävulskt ont ändå i ajälva utdrivningen, trycket neråt går inte att bedöva bort och för mig gjorde det ont.

Emma 090501
  • Marleen
    Julutzi skrev 2010-01-03 20:24:48 följande:
    Ja jag kan väl hoppas i alla fall Får väl vara lite tjatig på min barnmorska! Sa till henne att om det inte blir på mitt sätt så kan ni ta bort detta barnet! Jag kan inte klara av en snabbare förlossning än den förra! Det går inte!
    nej de e hemst... min andra förlossning tog 1 timme o 50 minuter från värk nr 1 till hon va ute... men jag blev ju igångsatt med 2 tabletter som de stoppade upp... sen gick de nån timme sen bara vipps va de igång... fick inget dropp o så... min BM säger att en igångsättning om man är mogen går oftast snabbare än en på naturlig väg, men då stämmer kanske inte de då?
  • Emsters mamma

..och tänk så här. Har du klarat de första två förlossningarna så klarar du den här också, använd den styrkan och vetskapen när det är dags. Du grejjar det här!

Emma 090501
  • Marleen
    ozapoza skrev 2010-01-03 20:21:53 följande:
    Håller med ovanstående. Himmelriket :)Fick min när jag var öppen 6-7 cm och då höll jag på att bli knäpp av smärtan. Av EDAn försvann den i princip helt och hållet. Kände ett tryck men var tvungen att bli guidad av barnmorskan när jag skulle krysta för att jag inte kände inte värkarna ordentligt.Grattis till ungen! Tredje gången gillt för en bra förlossning?
    gud vad skönt att höra då kanske de går bra för mig då trotts allt... jag fick sån panik så tösen min fastnade sist med huvudet ute :(. ucj vill inte göra om detta igen :(
  • Julutzi
    Marleen skrev 2010-01-03 20:29:02 följande:
    nej de e hemst... min andra förlossning tog 1 timme o 50 minuter från värk nr 1 till hon va ute... men jag blev ju igångsatt med 2 tabletter som de stoppade upp... sen gick de nån timme sen bara vipps va de igång... fick inget dropp o så... min BM säger att en igångsättning om man är mogen går oftast snabbare än en på naturlig väg, men då stämmer kanske inte de då?
    Det gör inget om det går fort när jag väl är inne på sjukhuset, då har man mer koll! Höll ju på att gå riktigt illa förra gången...
  • Mayko

TS:

Be att man lägger EDAn innan man startar förlossningen. I praktiken är ju EDAn en liten plastslang som man sprutar in läkemedel i. De behöver inte ge några läkemedel bara för att slangen är på plats. Att lägga en EDA är lurigt och ffa om det var krångligt förra gången så kan det vara trevligt att göra när värkarbetet inte är igång. Det är lättare att sikta när man ligger still, tro mig! Så be att få prata med narkosen och BB, se om man inte kan komma överens om en tidig EDA. Skälet till varför man väntar tills man öppnat sig 3 cm är att de flesta sjukhus har som rutin att då behöver barnmorskan inte prata med läkare. Men om man planerar redan från början för en tidig EDA så är beslutet redan taget. Som sagt, bara för att slangen sitter på plats betyder inte det att man måste använda den! Vid bukkirurgi t ex brukar man lägga EDA innan operation, söva och börja operera och sen starta EDAn mot slutet av ingreppet så att den är aktiv när patienten väcks. Här skulle man helt enkelt kunna lägga EDAn, sätta igång dig och aktivera EDAn när det börjar bli jobbigt. Rutiner skiljer sig från sjukhus till sjukhus, men jag varit med och lagt EDA på patienter med t ex begynnande havandeskaps förgiftning där man ibland kan få problem att sticka senare i förloppet pga de blivit lättblödande. Sen finns det naturligtvis ingen garanti för att den fungerar, men det är en annan femma. 
    /Mayko
  • Marleen
    Mayko skrev 2010-01-04 20:35:59 följande:
    TS: Be att man lägger EDAn innan man startar förlossningen. I praktiken är ju EDAn en liten plastslang som man sprutar in läkemedel i. De behöver inte ge några läkemedel bara för att slangen är på plats. Att lägga en EDA är lurigt och ffa om det var krångligt förra gången så kan det vara trevligt att göra när värkarbetet inte är igång. Det är lättare att sikta när man ligger still, tro mig! Så be att få prata med narkosen och BB, se om man inte kan komma överens om en tidig EDA. Skälet till varför man väntar tills man öppnat sig 3 cm är att de flesta sjukhus har som rutin att då behöver barnmorskan inte prata med läkare. Men om man planerar redan från början för en tidig EDA så är beslutet redan taget. Som sagt, bara för att slangen sitter på plats betyder inte det att man måste använda den! Vid bukkirurgi t ex brukar man lägga EDA innan operation, söva och börja operera och sen starta EDAn mot slutet av ingreppet så att den är aktiv när patienten väcks. Här skulle man helt enkelt kunna lägga EDAn, sätta igång dig och aktivera EDAn när det börjar bli jobbigt. Rutiner skiljer sig från sjukhus till sjukhus, men jag varit med och lagt EDA på patienter med t ex begynnande havandeskaps förgiftning där man ibland kan få problem att sticka senare i förloppet pga de blivit lättblödande. Sen finns det naturligtvis ingen garanti för att den fungerar, men det är en annan femma.  /Mayko
    detta lät ju lite som en super plan tycker jag :D
Svar på tråden uch o fy vadjag börjar få panik nu!!!!