• Funderingar

Ni med barn födda kring vecka 36+0

Mitt barn kommer förmodligen födas i v. 36+0. Nu undrar jag lite hur era barn i den åldern mådde när de föddes? Gränsen mellan prematur och icke-prematur är ju precis där ungefär. Hur stora var era barn? Hade de något speceiellt behov? Berätta gärna om era små!

• Svar på tråden Ni med barn födda kring vecka 36+0
  • MammaDiana

ja då! hon är en pigg 5åring nu! och det var bara första veckorna som hon mådde sämre än andra, sen var hon som vilken bebis som helst :) lite mindre än vissa förstås, men ändå :)

• katt tass

Min första är född 36+1, spontant förlossning. hon vägde 2170gr och var 44cm, mådde bra men var lite kall och somnade vid amning så vi koppade henne med mjölk/ersättning tills hon var närmare tre månader. sen helammade jag.
    Låg på neo 6 dygn innan vi fick permis och på dygn 9 fick vi åka hem för gott
    Hon låg på värmebädd men behövde ingen andninghjälp alls

♥Elin 070214 & Tove 100102♥
  • Hundägare i Gbg

Vår dotter kom i v 36+1 och vägde 2535g och var 45 cm lång. Det började kanonbra, hon sög bra och vände i vikt redan efter andra dygnet. Vi hade henne mycket hud mot hud och jag tror att det var det som satte igång mjölken så bra hos mig. Vi fick åka hem efter två dygn men blev inskrivna igen två dagar senare pga gulsot. Hon blev tröttare och fick inte i sig tillräckligt vid amning så vi fick lägga till ersättning och så solade hon i tre dygn. Väl hemma igen så kombinerade vi amning, pumpning och ersättning i några dagar innan vi lyckades fasa ut ersättning. Pumpen har vi också lagt av med nu och hon går upp fint på bara amningen. Det är lite besvärligt för mig för det gör lite ont, framförallt vid utdrivningen men också lite under amningen. Jag tror att det ger med sig när hon får lite större mun... Hon skulle förresten födas imorgon egentligen så hon är snart fyra veckor gammal.

• pojkens

sonen kom 37+0. han hade andningsbesvär när han kom, men bara första dygnet. Dock fick vi sondmata honom då och amningen kom aldrig igång ordentligt för han hade besvär med att andas när han ammade. vi låg inne 10 dagar pga att han fick gulsot och solade i 2 dygn. Sen vid 6 veckor visade det sig att han hade laryngomalaci, för mjuka broskdelar i halsen, därav andningsbesvären. 

Förutom lite strul där de första två månaderna så gick det bra. Klart att jag gärna hade varit utan andningsbesvären men de växte bort och sonen är fullt frisk och pigg. 
  • Funderingar
    pojkens skrev 2010-01-27 11:55:21 följande:
    . Sen vid 6 veckor visade det sig att han hade laryngomalaci, för mjuka broskdelar i halsen, därav andningsbesvären.  Förutom lite strul där de första två månaderna så gick det bra. Klart att jag gärna hade varit utan andningsbesvären men de växte bort och sonen är fullt frisk och pigg. 
    Hade de problemen någonting med att han var tidigt född att göra?
  • MsTengan

Hej!
    Jag blev igångsatt i 35+2, Hon var 45 cm lång och vägde 2640 g. Hon hade inga andningsbesvär, och började äta direkt (ammar inte). Hon har inte behövt någon extra hjälp alls. Vi fick stanna på vanliga bb i 5 dagar. (Hon var väldigt gul, så blev blodprov varje dag tills värdet sjönk. Behövde ingen behandling)
    Hon är superaktiv och lika vaken som syrrans nyfödda som föddes i 40+4.

Lycka till med bebisen!

• pojkens
    Funderingar skrev 2010-01-27 13:27:58 följande:
    Hade de problemen någonting med att han var tidigt född att göra?
    Jag tror det. Läkarna sa inte att det absolut berodde på det men lungorna och andningsvägarna mognar ju sist på barnen. Men som sagt, det växte bort av sig själv, och det gör det på nästan alla barn. Det tar bara olika lång tid. Det är tydligen vanligast hos pojkar också, och förkommer hos barn med DS sa läkaren till oss. 
    Men laryngomalaci är inget farligt. Det låter jättehemskt för de har svårt att få luft och kippar därför efter andan när de sover. Jag kunde knappt sova på en månad för att jag hela tiden lpg och lyssnade efter hans andetag och hur han kämpade. Men det är inte kopplat till PSD och de slutar inte andas, utan kämpar bara en massa. 
  • Funderingar
    pojkens skrev 2010-01-27 20:20:58 följande:
    Jag tror det. Läkarna sa inte att det absolut berodde på det men lungorna och andningsvägarna mognar ju sist på barnen. Men som sagt, det växte bort av sig själv, och det gör det på nästan alla barn. Det tar bara olika lång tid. Det är tydligen vanligast hos pojkar också, och förkommer hos barn med DS sa läkaren till oss.  Men laryngomalaci är inget farligt. Det låter jättehemskt för de har svårt att få luft och kippar därför efter andan när de sover. Jag kunde knappt sova på en månad för att jag hela tiden lpg och lyssnade efter hans andetag och hur han kämpade. Men det är inte kopplat till PSD och de slutar inte andas, utan kämpar bara en massa. 
    Okej. Tack för att du delade med dig! Skönt som sagt att det växer bort... och intressant att det skulle vara vanligare hos pojkar.
  • PerG

Vår son födde i 36+3 och vägde 3270g och var (felmätt) 51cm (visade sig vara 49 cm på BVC-kollen några dagar senare).

Han fick gulsot och åt dåligt så efter ett par dagars "viktstillestånd" och ständiga kontroller och skytteltrafik till BVC och sjukhuset så fick han sondmatas under ett dygn (efter 10 dagar) för att häva det, men efter det har han gått upp som han ska och nu är han snart 1½ månad gammal!

• ängeln83

Sonen föddes i v 35+6, vägde 2160g, 44 cm, spontan förlossning, efter 3 dagar på BB så började han bli lite svagare så vi hamnade på Neo, där fick han sola för gulsot i 4 dygn, sondmatas och ligga på värme madrass, vi bodde där i 13 dagar.

Dottern föddes i v 36+0, vägde 2365 g, 43 cm, också spontan förlossning. Vi stannade på BB i 3 dagar, hon fick sola för gulsot ½ dygn, annars mådde hon hur bra som helst och är nu snart 4 månader.

★♥LIAM 07 o MEJA 09★♥
  • Funderingar

Ja nu är det dags imorgon! Håll tummarna att det går bra och att det kommer ut en stark liten bebis!

Tack än en gång för att ni delade med er av era upplevelser och erfarenheter .

• pojkens
    Funderingar skrev 2010-01-31 09:48:42 följande:
    Ja nu är det dags imorgon! Håll tummarna att det går bra och att det kommer ut en stark liten bebis! Tack än en gång för att ni delade med er av era upplevelser och erfarenheter .
    spännande! Det kommer säkerligen gå bra! :) 
  • Hundägare i Gbg

Jag sitter här med en bebis som är en månad gammal. Hon mår fint, går upp i vikt och allt funkar precis som det ska. Hoppas att allt blir detsamma för er! Lycka till!

• 7 michelingodingar

har fått 2 barn som fötts i v 36(ena i v 36+5 och andra i v 36+2) första vägde 3105 gr o 49 cm lång mådde jättedåligt men det var mer pga moderkaksavlossning, han fick dock sondmatas 5 dygn eftersom han gick ner i vikt o inte orkade äta, fick hjälp med syrgas första dygnet, amningen kom igång iaf han låg på neo 6 dagar sen fick vi åka hem, har dock haft en massa problem med honom men om det har med att han föddes för tidigt eller sättet han kom till världen på lär vi aldrig få veta, idag är han en go kille på 3 år iaf

andra föddes v 36+2 han mådde bra redan från start inga problem, vägde 3475 gr och var 49 cm lång!!

lycka till i morgon

• katt tass
    Funderingar skrev 2010-01-31 09:48:42 följande:
    Ja nu är det dags imorgon! Håll tummarna att det går bra och att det kommer ut en stark liten bebis!Tack än en gång för att ni delade med er av era upplevelser och erfarenheter .
    Lycka till!!
  • alvaereva

Min dotter fick full pott på apgarskalan, trots att hon kom med akutsnitt!
    Mådde hur bra som helst. Vägde 2880g och var 48cm lång.
    Det enda kruxet var att hon inte kunde suga ordentligt så amningen funkade aldrig.
    Men det är ju ingen fara, det finns ju flaska

Idag är hon lite över två år och hon har alltid varit frisk, glad och utvecklas i normal takt. Hon är lite liten för sin ålder men det beror nog inte på att hon är prematur, utan på att jag är rätt liten också.

• prematurmamma

Fött 2 prematurbarn (v36, flicka) och den första ökade väldigt långsamt i vikt (vägde vid födseln 1847g) och fick sondmatas+ha andningslarm några dagar på neo. Hon var 2v när vi fick ta hem henne. Idag är hon 4 år och har full energi och fortfarande brådis överallt! Är faktiskt ett väldigt friskt barn och har varit det från födseln.
    Den andra (v 36, pojke) hade gulsot, men behövde inte sola, däremot har han problem med andningen. Nu är han 3mån och på BVC sa dom att det beror på att brosket i näsan är mjukt/inte färdigtutvecklat och att det ät därför han kippar efter luft.
    I övrigt verkar mina barn ha en väldigt stor aptit!
    Lycka till!

• katt tass

Lånar tråden lite TS

Prematurmamma - min andra dotter som är född v37+0 har samma problem med andningen. Har nån läkare kollat ordentligt i näsan på er kille? Vi försöker få dem till det men de vill inte göra det och skyller bort problemet på svullnader mm. men svullnader borde ju lägga sig så småningom och hon är nu 1 månad och har fortfarande problem. Det har blivit bättre men långt ifrån bra.

• Funderingar
    Hej och tack för era lyckönskningar!

Vår lilla flicka föddes i v. 36+1 och vägde 3080g, 49 cm lång. Var pigg redan från sekund 1, och ammar jättefint. Sov på värmebädd på BB mest för att premisar brukar behöva det, och tillmatade henne i ca 2 dygn efter amning. Fick åka hem tidigt, trots att hon föddes tidigt eftersom det är så problemfritt med henne. Allt är toppen!

Tack för alla berättelser om era små! Nu ska vi mysa och ha det skönt .
Svar på tråden Ni med barn födda kring vecka 36+0