• Clee

Sen avnavling på prematurer?

Jag väntar tvillingar och är nu i 29+3. Graviditeten har varit väldigt komplikationsfylld och med en cervix på 1 cm ser det ju ut som att barnen blir mer eller mindre prematura. De är dock pigga och välmående i magen och inte extremt tillväxthämmade, låg senast på -14% mot enlingkurvan, dvs runt 930 g i v 27+4.

Vad jag och min sambo är bekymrade över är att vi vill ha sen avnavling på våra barn, även om det blir akutsnitt och i synnerhet om de är prematura. Jag undrar ifall någon här har lyckats få igenom sen avnavling vid den typ av akut förlossning som det väl oftast rör sig om med prematurer. Vad har ni sagt och hur har ni fått personalen att lyssna på er? Jag har nämnt det för de läkare och BM som har hand om mina kontroller (är inne i alla fall en gång i veckan) men de har viftat bort det rätt omgående med att man kör iväg prematurer så jäkla fort att sen avnavling är det sista de tänker på ungefär. Vill gärna ha råd och stöd kring hur jag ska bli tagen på allvar i den här frågan - vet dock inte om jag ska ta upp det här på prematurdelen, kejsarsnitt eller i någon specifik avnavlingstråd men hoppas någon kan svara!

• Svar på tråden Sen avnavling på prematurer?
  • Clee
    abuelita: Jag vet faktiskt inte om de mjölkade men jag har för mig att de höll honom under placentanivå. I just vårt fall tror jag dock inte att det fanns någon risk att tvilling 1 tog blod från tvilling 2, trots gemensam placenta. Anledningen är att jag opererades för tvillingtransfusionssyndrom i v 25, då de brände av tre anastomoser med laser och därefter repade sig blodbalansen helt och hållet mellan tvillingarna, så förmodligen fanns det inte kvar något gemensamt blodomlopp.

Här i Malmö är de helt inställda på känguruvård, precis som i Lund vad jag förstått. Med andra ord hade vi knappt vaknat på BB dagen efter förlossningen (födde på kvällen) innan vi blev inkallade till Neo för att påbörja känguruvården. De har de för ändamålet utformade tubtopparna från KAM som jag och min sambo sitter med hela dagarna. Det är ju önskvärt att tvillingar sitter tillsammans men jag upplever det för bökigt och stressigt att sitta med båda samtidigt: de sjunker ihop i den tajta dalgången mellan mina bröst (som bokstavligen gick upp två kupstorlekar övernatt) och plötsligt börjar deras övervakning larma oftare än när de ligger en och en hos oss. Även NIDCAP verkar de ha anammat här, med en väldigt tyst och lugn IVA (t ex en mätare för ljudnivån), ombonade bäddar osv, samt att vi ska sitta minst två timmar i taget vid varje kängurusession. De berättade dock att de inte har tagit steget fullt ut som i Uppsala, där de tydligen inte har kuvöser alls utan enbart känguruvård. Våra barn låg i kuvös nattetid i början, när de inte kunde reglera sin kroppstemperatur själva. Själv vetefasen om jag vågat sova med barnen på mig eftersom jag inte är typen som ligger still i sömnen och barnen är ju inte precis stora nog att kunna spjärna emot om jag skulle vända mig så att de kläms.
  • Babe

Mina tvillingar föddes i v35, vaginalt... det var en tuff förlossning som drog ut på tiden för nr2... Barnen fick blodbrist pga för snabb avnavling och var rätt tagna, fick blod i några omgånger och mådde därefter rätt bra. Jag hade aldrig hört talas om såna risker. Tycker att du är klok som ber dem att tänka på det vid förlossningen. Lycka till, det kommer att gå fin-fint. Kram/ Babe

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
  • Babe

Grattis, läste vidare i tråden... underbart! Lycka till med de små :)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
  • abuelita
    Clee skrev 2010-01-25 02:19:22 följande:
    abuelita: Jag vet faktiskt inte om de mjölkade men jag har för mig att de höll honom under placentanivå. I just vårt fall tror jag dock inte att det fanns någon risk att tvilling 1 tog blod från tvilling 2, trots gemensam placenta. Anledningen är att jag opererades för tvillingtransfusionssyndrom i v 25, då de brände av tre anastomoser med laser och därefter repade sig blodbalansen helt och hållet mellan tvillingarna, så förmodligen fanns det inte kvar något gemensamt blodomlopp.Här i Malmö är de helt inställda på känguruvård, precis som i Lund vad jag förstått. Med andra ord hade vi knappt vaknat på BB dagen efter förlossningen (födde på kvällen) innan vi blev inkallade till Neo för att påbörja känguruvården. De har de för ändamålet utformade tubtopparna från KAM som jag och min sambo sitter med hela dagarna. Det är ju önskvärt att tvillingar sitter tillsammans men jag upplever det för bökigt och stressigt att sitta med båda samtidigt: de sjunker ihop i den tajta dalgången mellan mina bröst (som bokstavligen gick upp två kupstorlekar övernatt) och plötsligt börjar deras övervakning larma oftare än när de ligger en och en hos oss. Även NIDCAP verkar de ha anammat här, med en väldigt tyst och lugn IVA (t ex en mätare för ljudnivån), ombonade bäddar osv, samt att vi ska sitta minst två timmar i taget vid varje kängurusession. De berättade dock att de inte har tagit steget fullt ut som i Uppsala, där de tydligen inte har kuvöser alls utan enbart känguruvård. Våra barn låg i kuvös nattetid i början, när de inte kunde reglera sin kroppstemperatur själva. Själv vetefasen om jag vågat sova med barnen på mig eftersom jag inte är typen som ligger still i sömnen och barnen är ju inte precis stora nog att kunna spjärna emot om jag skulle vända mig så att de kläms.
    Låter verkligen jättebra med känguruvården där i  Malmö, liksom NIDCAP    Men  jag undrar om de verkligen har börjat med det i Lund?  Såg nämligen dokumentären Den sköra tråden på tv för någon månad sen och de verkade då inte ha någon känguruvård där.  http://svtplay.se/v/1842012/den_skora_traden

Hur är det nu för tiden med tvillingar i kuvös, förekommer det att de får ligga i samma kuvös? När jag jobbade på neo på St Görans BK i Stockholm på 80-talet la jag en gång ett tvillingpar i samma kuvös, för jag tyckte de verkade känna sig ensamma och sakna varandra, och sen blev det mer eller mindre praxis på den avdelningen, åtminstone med de tvillingar som inte hade för mycket slangar och apparater. Men jag  vet inte hur det blev sen när jag slutade.

Hoppas allt  går bra med dina bebbar
  • Written Fiction
    abuelita skrev 2010-02-02 15:16:10 följande:
    Låter verkligen jättebra med känguruvården där i  Malmö, liksom NIDCAP    Men  jag undrar om de verkligen har börjat med det i Lund?  Såg nämligen dokumentären Den sköra tråden på tv för någon månad sen och de verkade då inte ha någon känguruvård där.  svtplay.se/v/1842012/den_skora_traden Hur är det nu för tiden med tvillingar i kuvös, förekommer det att de får ligga i samma kuvös? När jag jobbade på neo på St Görans BK i Stockholm på 80-talet la jag en gång ett tvillingpar i samma kuvös, för jag tyckte de verkade känna sig ensamma och sakna varandra, och sen blev det mer eller mindre praxis på den avdelningen, åtminstone med de tvillingar som inte hade för mycket slangar och apparater. Men jag  vet inte hur det blev sen när jag slutade. Hoppas allt  går bra med dina bebbar
    oja. Jag har legat där med min son och dom var långt före Malmö med känguruvård.
    Malmö hade inte börjat med kängurumetoden förra året kan jag intyga om då jag har bekanta jag delade sal med nere i Lund som sedan hade Malmö som hemsjukhus. Ett tag fick föräldrarna knappt sova på avdelningen då det rådde personalbrist... Dock har dom börjat nu, vilket givetvis är KANON! Lund var mycket tidiga med känguruvård.  Dock tar dom inte ut barn i respirator hur som helst. Minst 10 år har dom sysslat med det iaf. Tyvärr är lokalerna fruktansvärt små så det är verkligen inte optimalt för att kunna ligga i säng och få ha sitt barn ute. Jag fick sitta i en stol med ställbar rygg, bättre än inget men det tog hårt.

I helsingborg får tom trillingar ligga i samma kuvös. Inte nyfödda men när läget stabiliserats. Hur dom gör med respiratorliggande barn har jag faktiskt inte en aning om. Tror iofs inte dom får om dom ligger i resp.
  • abuelita
    Babe skrev 2010-02-02 12:36:43 följande:
    Mina tvillingar föddes i v35, vaginalt... det var en tuff förlossning som drog ut på tiden för nr2... Barnen fick blodbrist pga för snabb avnavling och var rätt tagna, fick blod i några omgånger och mådde därefter rätt bra. Jag hade aldrig hört talas om såna risker. Tycker att du är klok som ber dem att tänka på det vid förlossningen. Lycka till, det kommer att gå fin-fint. Kram/ Babe

Det är ju inte klokt, att trots att både WHO International Federation of Obstetrics and Gynecology rekommenderar sen avnavling sedan några år och att Svenska riktlinjer för avnavling presenterades i oktober 08,  som alltså rekommenderar sen avnavling, så är det fortfarande flera svenska sjukhus som fortsätter  att navla av meddetsamma.  Och trots att  det är prematurer och medtagna barn som mår sämst av denna blodförlust och syrebrist  så navlas de i regel av tidigt även på de sjukhus som har infört sen avnavling som allmän praxis.
    Det står visserligen i riktlinjerna att medtagna barn ska navlas av  meddetsamma  för omedelbart omhändertagande (eftersom de ansvariga inom och över svensk förlossning - och neonatalvård har så svårt att ta till sig att det går att göra HLR med intakt navelsträng), men prematurer ska enligt riktlinjerna navlas av sent om de är pigga.

Så här står det i de svenska riktlinjerna om  fördelarna för blodvärden  m.m. om man navlar av sent :

”Sen avnavling och placentatransfusion anses underlätta cirkulationsomställningen vid födelsen genom att detta tillför volym som fyller ut lungkretsloppet, vilket öppnar sig vid första andetagen. Placentatransfusionen fungerar också som en reserv för akut blodförlust och är rik på stamceller. Stamcellerna kan ha skyddande, preventiva och reparativa funktioner inte bara i nyföddhetsperioden utan även senare i livet [14].

Det senaste decenniet har effekter av sen avnavling undersökts. Studierna har visat att sen avnavling medför högre hematokrit i nyföddhetsperioden och vid två månaders ålder [11]. Dessutom minskar risken för anemi vid fyra månaders ålder [10]. Hos mexikanska barn som följdes upp till sex månaders ålder fann man ingen skillnad i Hb-värden vid sen jämfört med tidig avnavling. Man fann däremot ett signifikant högre ferritinvärde i blodet, en ökad blodkroppsvolym (MCV) och färre barn med järnbristanemi (0 vs 4 procent; P=0,01) [9]. ”
    http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10609

• Kinya
    abuelita skrev 2010-02-02 15:16:10 följande:
    Låter verkligen jättebra med känguruvården där i  Malmö, liksom NIDCAP    Men  jag undrar om de verkligen har börjat med det i Lund?  Såg nämligen dokumentären Den sköra tråden på tv för någon månad sen och de verkade då inte ha någon känguruvård där.  svtplay.se/v/1842012/den_skora_tradenHur är det nu för tiden med tvillingar i kuvös, förekommer det att de får ligga i samma kuvös? När jag jobbade på neo på St Görans BK i Stockholm på 80-talet la jag en gång ett tvillingpar i samma kuvös, för jag tyckte de verkade känna sig ensamma och sakna varandra, och sen blev det mer eller mindre praxis på den avdelningen, åtminstone med de tvillingar som inte hade för mycket slangar och apparater. Men jag  vet inte hur det blev sen när jag slutade.Hoppas allt  går bra med dina bebbar
    ´
    Jag var på neo i Lund när min dotter föddes nu i december och de uppmuntrar en till at ha barnet hud mot hud så mycket som möjligt men tjatar inte om det. Däremot så antecknade de hur lång tid vi satt med vår dotter hud mot hud.
  • abuelita
    Written Fiction skrev 2010-02-02 21:31:36 följande:
    oja. Jag har legat där med min son och dom var långt före Malmö med känguruvård.Malmö hade inte börjat med kängurumetoden förra året kan jag intyga om då jag har bekanta jag delade sal med nere i Lund som sedan hade Malmö som hemsjukhus. Ett tag fick föräldrarna knappt sova på avdelningen då det rådde personalbrist... Dock har dom börjat nu, vilket givetvis är KANON! Lund var mycket tidiga med känguruvård.  Dock tar dom inte ut barn i respirator hur som helst. Minst 10 år har dom sysslat med det iaf. Tyvärr är lokalerna fruktansvärt små så det är verkligen inte optimalt för att kunna ligga i säng och få ha sitt barn ute. Jag fick sitta i en stol med ställbar rygg, bättre än inget men det tog hårt.I helsingborg får tom trillingar ligga i samma kuvös. Inte nyfödda men när läget stabiliserats. Hur dom gör med respiratorliggande barn har jag faktiskt inte en aning om. Tror iofs inte dom får om dom ligger i resp.
    Oj, jag hade missat ditt inlägg eftersom vi skrev inlägg 35 och 36 precis samtidigt.

Det låter ju verkligen glädjande det du berättar  

Men vad konstigt att de inte ens  nämnde känguruvård på dokumentären.
  • Written Fiction
    abuelita skrev 2010-02-05 15:47:13 följande:
    Oj, jag hade missat ditt inlägg eftersom vi skrev inlägg 35 och 36 precis samtidigt. Det låter ju verkligen glädjande det du berättar   Men vad konstigt att de inte ens  nämnde känguruvård på dokumentären.
    Vad jag förstått så spelades den dokumentären in under väldigt lång period. Jag trodde faktiskt den skulle vara längre än så och ha fler familjer. Tror den är sammanställd under två år. Dom höll på ett år innan min son föddes, sedan tror jag en av familjerna är ifrån förra sommaren så iaf minst två år.  Kanske var så att dom tagit upp känguruvård men sedan klippt bort? Det är ju något man egentligen tar för givet i dagens samhälle. Trots att det finns sjukhus och läkare som påstår att det ej finns tillräckligt med bevis för att känguru skulle vara till fördel. Rena skämtet. Varför ska man behöva _bevisa_ något som är så humant och självklart? Har du träffat på Agneta Kleberg? Jag va nyligen på föreläsning där hon tog upp saker som NIDCAP - Vad händer sedan? Mycket om stimuli och likn. Givetvis känguru och dess effekter. Fantastisk kvinna som var med och utbildade de första NIDCAP observatörerna i Sverige.
  • abuelita
    Written Fiction skrev 2010-02-05 16:14:06 följande:
    Vad jag förstått så spelades den dokumentären in under väldigt lång period. Jag trodde faktiskt den skulle vara längre än så och ha fler familjer. Tror den är sammanställd under två år. Dom höll på ett år innan min son föddes, sedan tror jag en av familjerna är ifrån förra sommaren så iaf minst två år.  Kanske var så att dom tagit upp känguruvård men sedan klippt bort? Det är ju något man egentligen tar för givet i dagens samhälle. Trots att det finns sjukhus och läkare som påstår att det ej finns tillräckligt med bevis för att känguru skulle vara till fördel. Rena skämtet. Varför ska man behöva _bevisa_ något som är så humant och självklart? Har du träffat på Agneta Kleberg? Jag va nyligen på föreläsning där hon tog upp saker som NIDCAP - Vad händer sedan? Mycket om stimuli och likn. Givetvis känguru och dess effekter. Fantastisk kvinna som var med och utbildade de första NIDCAP observatörerna i Sverige.
    Då kanske det var filmmakarna som inte förstod att det var viktigt att ta med känguruvården? Ja det är ju rena skämtet att det finns läkare och sjukhus som inte begriper att det är en självklarhet att kängurumetoden enbart är till fördel.  Lika självklart som att sen avnavling enbart är till fördel.

Nej jag har inte träffat på Agneta Kleberg. Låter intressant den där föreläsningen.

För ett par veckor sen såg jag ett inslag på tv-nyheterna från  Sachsska barnsjukhuset på SÖS i Stockholm,  där de har infört NIDCAP. Så glädjande att bra metoder sprider sig
Svar på tråden Sen avnavling på prematurer?