• Förstamaj79

Hur gör man för att få snitt pga förlossningsrädsla?

Kan dom neka om man är jätte rädd?
    Det blir tredje förlossningen
    Första barnet tog otroligt lång tid.
    Andra barnet gick vattnet men inga värkar. Blev igångsatt ocg det var den värsta upplevelsen i mitt liv.
    Är så otroligt rädd att det ska ske igen.

Vill väldigt gärna ha ett snitt men måste man då övertyga vårdpersonal om hur rädd man är?
    När får man i så fall ett sånt beslut?

• Svar på tråden Hur gör man för att få snitt pga förlossningsrädsla?
  • Me o Mike

Du pratar med din bm och så ska hon skicka en remiss till kvinnokliniken. Där får du träffa en läkare och prata om detta.
    Sen får man se.

Ja så var det iaf i mitt fall!

• Förstamaj79

Me o Mike skrev 2009-12-28 13:35:09 följande:

Du pratar med din bm och så ska hon skicka en remiss till kvinnokliniken. Där får du träffa en läkare och prata om detta.Sen får man se.Ja så var det iaf i mitt fall!
    Undrar hur lång den proceduren är?
    Vill ju gärna kunna njuta av graviditeten och slippa gå runt med panikkänslor

Varför snittades du?
  • Me o Mike

Mitt första besök på kvinnokliniken var i vecka 29 och dom tog besltut i vecka 36.

Förstamaj79 skrev 2009-12-28 13:39:47 följande:
    Me o Mike skrev 2009-12-28 13:35:09 följande:
    Undrar hur lång den proceduren är?Vill ju gärna kunna njuta av graviditeten och slippa gå runt med panikkänslor Varför snittades du?
  • Toves

Hej vännen

Jag hade oxå en riktigt tuff förlossning förra graviditeten och fick liksom du total panikångest nu när jag var gravid igen.
    Jag kontaktade MVC som skickade en remiss till Aurora mottagningen på kvinnokliniken. Första ggn jag var där var i vecka 17 och sedan skulle jag inte dit igen förren i v 22 men jag fixade inte att vänta utan kontaktade dem igen och fick en akuttid. Den gången visade jag verkligen hur jag mådde. Jag grät, skakade, berättade vad jag fasade för, verkligen visade alla spöken. Det beslutades med en gång att jag skulle få träffa överläkaren på kvinnokliniken. Nu hade jag sådan tur att hon arbetade samma dag och tog emot mig två timmar senare. Även för henne visade jag hur panikslagen jag var och förklarade mina rädslor. Både läkaren och barnmorskan på Aurora ansåg att för att jag överhuvudtaget skulle kunna leva med min graviditet och försöka njuta av den (precis så som du skrev) så skulle jag ha ett beslut om snitt.
    Nu går jag på samtal var tredje vecka för att kunna bearbeta och förstå vad som hände. Det har blivit en enorm skillnad i mitt liv.

Så ta kontakt med MVC för att få en remiss och var ärlig om din rädsla!
    Varma kramar, Tove

Svar på tråden Hur gör man för att få snitt pga förlossningsrädsla?