• sanna88a

hur får jag bort mina keratosis pilaris

har det på armar och ben, har testat smörja in med kräm med salicitylsyra eller vad det heter , under några månader. inte hjälpt något. jag vill också kunna ha kortärmade tröjor och linnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-26 19:35
    salicylsyra heter det visst.

• Svar på tråden hur får jag bort mina keratosis pilaris
  • Una Estrella
    dotty skrev 2010-01-07 12:54:12 följande:
    oj, det finns alltså en diagnos? jag har "alltid" haft dem, trodde att det bara var en naturlig variation av hud. så jag har mest accepterat dem.. inte så snyggt med massa märken på hela kroppen men jag tror jag vant mig.mina blir bättre när det är soligt, och sämre när det är kallt. är likblek i annars så de blir väldigt framträdande när det är kallt ute, det är nog enda gånger jag tycker de stör nu för tiden. tycker inte det hjälper att smörja och hålla på. eller de känns slätare, men det finns ju alltid där ändå.varför kan du inte visa armarna pga dem? just get undressed säger jag ;).
    har så mycket och mår dåligt över det, ser inte alls bra ut. Jag vet att jag inte borde byr mig med det gör jag. på sommaren är det lite bättre men när man blir blek är de hemska!!
  • dotty
    Una Estrella skrev 2010-01-07 14:10:02 följande:
    har så mycket och mår dåligt över det, ser inte alls bra ut. Jag vet att jag inte borde byr mig med det gör jag. på sommaren är det lite bättre men när man blir blek är de hemska!!
    jo jag förstår precis. det är svårt att släppa något när man väl börjat störa sig på det. men det bästa sättet att "bli av" med dem är nog att öva på att acceptera dem. för jag tror nog inte det går att bli av med dem helt.

du kanske kan börja sola solarium en kort stund typ en gång i månaden? så gjorde jag ett tag, solade så lite att jag inte blev brun direkt, men prickarna smälte in bättre i hudfärgen. jag solade ca 10-15minuter en gång i månaden.
  • Joico

Jag har använt en babyolja från Natusan (tror jag?) den finns bland babyprodukterna.. man smörjer på den när man är helt blöt, direkt efter duschen. Så binder den fukten i kroppen. Den funkar faktiskt rätt bra och prickarna blir mjukare

• Una Estrella

du har rätt dorothy, får göra det bästa av det och acceptera det. Jag gillar inte riktigt solarium men en kort stund ska jag allt prova för att se om jag får reslutat.

Annan, ska inhandla detta imorgon=)

tack för tipsen!

• dotty
    Una Estrella skrev 2010-01-07 20:25:12 följande:
    du har rätt dorothy, får göra det bästa av det och acceptera det. Jag gillar inte riktigt solarium men en kort stund ska jag allt prova för att se om jag får reslutat. Annan, ska inhandla detta imorgon=) tack för tipsen!
    jag gillar inte heller solarium, gillar min bleka hy och det känns sjukt fånigt med solariebränna. men eftersom det hjälpte lite för mina prickar så stod jag ut med det. man får tänka bort det där att det är ett solarium och se det som behandling bara ;).
  • M Hellin

Jag är så rå så jag använder fotfilen, sen smörjer jag med något som heter A-creme och det blir bättre. Nästan helt bra.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • hallåja

Detta hittade jag på www.huden.nu 

"Tyvärr kan man inte helt få bort keratosis pilaris. Skrubb-krämer kan hjälpa samt mjukgörande kräm innehållande karbamid till exempel Caress, Canoderm, Karbasal. Sol hjälper också."

• sanna88a

mina som jag hade på armarna är faktiskt typ borta nu, men jag har en MASSA ärr kvar för att jag rivit o pillat bort plitorna :( kommer ju få se ut såhär hela livet nu. visst dem kanske bleknar men torr inte det för om jag trycker på dem så blir dem vita sen efter ett tag blir dem röda igen

• Tiiah

Jag gick till en hudläkare som skrev ut en kortissonsalva samt en lotion med diverse verkande ingredienser. Tog inte många veckor innan allt var borta, men i början så sved det nästan till så jag antar att det var ganska starka preparat läkaren skrev ut, har hört att han inte är rädd för att "ta i" när det gäller styrka på läkemedel. 

Så det kan jag varmt rekommendera dig, att besöka en hudläkare. Än har jag inte sett någon antydan till återfall eller vad man ska kalla det .
  • snuttP

Keratosis Pilaris går inte att bota. Man kan bara försöka hålla det i schack. När jag läste till hudterapeut så visst jag inte va det va.. När jag fick reda på det så va det ungefär som ni skirver här.. Ahhh.. e det de jag har!!!
    Har haft det så länge jag kan minnas. Ofta är det värst i tonåren.

Det som kan hjälpa är.. regelbunden peeling. Smörja med kräm. Själv har jag upplevt propyless som bra. Sol och salta bad. Det är därför ni upplever det som att det blir bättre på sommaren. Sol och salta bad gör sitt.

KP sitter ofta på överarmar, lår, rumpa och vid käkpartiet.

• Eman005

Hej Tiiah,

Blev så glad att höra att din KPC var borta. Är du snäll och mejla mig vilken hudläkare har du sökt och undrar om den är i Stockholm?

Min mailadress är [email protected]

Tackar/ Eman

• K med lilla E
    Eman005 skrev 2016-09-04 09:34:15 följande:

Hej Tiiah,

Blev så glad att höra att din KPC var borta. Är du snäll och mejla mig vilken hudläkare har du sökt och undrar om den är i Stockholm?

Min mailadress är [email protected]

Tackar/ Eman

Du kanske inte såg det, men personen är inte aktiv längre på familjeliv och det var 2010 hon skrev inlägget. 
Svar på tråden hur får jag bort mina keratosis pilaris