• karlsson1981

Vill höra lyckliga historier från er som var rädda för förlossningen!

Hej!

Jag skulle vilja höra lite förlossningshistorier från er som var nervösa/rädda innan ni födde!

Vad var ni rädda för innan och hur gick det? Var det egentligen något att vara rädd för?
    Jag är i V 27 nu och känner hur nervositetet börjar komma smygande.. Har ju vart rädd för det så länge jag kan minnas, men jag skjuter bort de tankarna tills vidare, men snart så blir det ju oundvikligt..

Jag förstår ju att det inte bara kan vara solsken och gröna skogar, men ni behöver ju inte berätta de värsta skräckhistorierna i denna tråden

• Svar på tråden Vill höra lyckliga historier från er som var rädda för förlossningen!
  • magizmaka

Jag var också nervös inför förlossningen och undrade hur värkar känns och hur ska man klara och föda ut sin bebis ur det lilla hålet, kändes det som

Min förlossning satte igång 9 dagar innan och jag fattade inte riktigt att det var dags. Började lite med mensvärk på kvällen och jag försökte gå och lägga mig men kände mig orolig på något sätt och kunde inte komma till ro så jag gick upp och satte mig vid datorn och då kände jag mer och mer att förvärkarna kom men det gjorde inte så värst ont utan det kunde man hantera här hemma. Vi åkte in så vi var vid BB vid 07 och vi fick så underbar personal som vägledde en hela tiden och stöttade en och berättade hur man skulle göra. Min sambo var också underbar och utan honom hade jag inte klarat det. Lustgasen var jag rätt het på A och O är att fokusera på andningen! 4 timmar senare är sonen född och det är verkligen värt det. Du kommer klara det galant!

• MissJulie

Jag var jätterädd för att spy under förlossningen men jag mådde inte illa en sekund!

• MyPrecious

Hej! Har bara läst ts.....
    Jag var enormt!!! förlossningsrädd. Allt började med att min mamma visade mig bilder min pappa tog under förlossningen med mig. Dom bilderna satt sigsom järnspikar i mitt huvud.... Blev gravid 2005 men det slutade i missfall i v17......och istället för sorg kände jag först bara lättnad föratt "nu behöver jag inte föda iallfall..." Så sjukt var det. Men kort efter kom så klart sorgen....det var en jobbig tid. Året därpå blev jag gravid igen och i aug 2006 föddes min son. Köpte inte någonting till bebisen i magen....inga kläder...nada. Så när jag skulle in till förlossingen hade jag totalt 3 set kläder och det var allt... Och under graviditeten gick jag på Amina samtal på KS i Huddinge för att bearbeta min fobi. Avbokade mötet 3 ggr av rädsla...ville inte ens vara i närheten av BB....men hade en superbra barnmorska som såg detta och ringde och tjatade på mig. Gick tillslut vilket var bra för mig i slutändan för då började jag se förlossningsrummet som ett oki rum och inte som en obduktionsrum. När dagen väl var inne skrev jag ett brev till min sambo och la den på vår säng, på hans hvudkudde...ett farvälbrev ifal jag inte skulle klara mig. Jag villbara berätta detta för att jag vill att du ska förstå att jag har varit superrädd! så där sjuk och överdrivet.... Sen visade det sig att förlossningen var SUPERLÄTT.....Kom in till sjukhuset kl 17.05 och 21.36 föddes han och allt jag behövde var lustgas. Knystade 5 ggr och han var ute. Behövde inte skrika eller nått. Kände mig både glad och arg efteråt. Glad att allt gått bra men arg för att jag insåg att jag spenderat så mkt dyrbar tid åt en rädsla som inte, med min förlossning, var befogad. Ida är jag gravid i v32 och väntar en dotter. Har njutit av min graviditet på ett helt annat sätt den här gången och till och med köpt lite kläder:) Klappat magen osv.......såna smågrejer som det inte var tal om med min son. Enligt min erfarenhet är graviditeten det jobbiga och förlossningen det underbara!!! Inget att frukta och vara rädd för - i promise;) Kroppen vet vad den gör. Kapitulera bara och följ strömmen så kommer allt gå smidigt:)

• AlwaysOnMyMind

När jag väntade första barnet var jag livrädd och jag har faktiskt inte direkt någon aning om varför.
    Men efter den förlossningen var jag livrädd för att bli gravid. Jag hade en utdragen förlossning med mycket smärtlindring, krystade i 1,5 timme vilket jag tyckte var jobbigt och gjorde ont. Jag förlorade mycket blod efteråt och fick ta emot blod. Mådde skit rent ut sagt.. Mitt i allt (andra natten) skickade dom hem min sambo, den som jag behövde som mest.

När jag väntade andra dottern gick det ganska bra fram tills jag började få förvärkar. Då ville jag bara dra mig ur och all rädsla jag haft innan jag blev gravid bubblade upp till ytan igen. Men nu var jag rädd att denna unge skulle vara lika stor, att jag skulle förlora blod, få en lång förlossning... Det var så mycket "smått" som jag var rädd för också. Som nålen man får i handen osv. Dålig erfarenhet!

Jag fick tid för ett tillväxtultraljud i vecka 38+1 och då passade vi på att fråga om hinnsvepning. Två dagar senare satte förlossningen igen och jag var cool lugn. Det tog lite tid innan det satte igång ordentligt och gjorde nytta. Jag hade mer ont men tog betydligt mindre smärtlindring, krystvärkarna satte bara sådär och dottern var ute efter mindre än 1 minut. Barnmorskan var tom på väg att missa det.
    Moderkakan ville inte lossna så det blev operation där jag även förlorade en del blod men gud vilken befrielse med denna förlossning. Jag kände mig jätte nöjd och mådde toppen.
    Jag var/är absolut inte rädd för ytterligare en förlossning.

Nu väntar vi nummer 3, är dock bara i vecka 7 så det dröjer innan det är dags :) Visst är man lite smånojig men jag hoppas på det bästa!

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★
  • Nickel

Dagbok skriven natten den 18/12 -09 Av Anton Nickel

Nu verkar det som om värkarna har startat på riktigt, Minna är fortfarande illamående. Hon spyr just nu.
    Har börjat klicka in på värktimern.se det är ca 7 min mellan värkarna.
    Första värken startade kl 00.30
    Om det kommer 3-5 st till ska vi ringa bb men känner att vi inte vill förhasta oss.
    Fy Fan, jag är så in i hellvettes nervös. Men jag antar att det hör till. Ligger och knaprar på en selleri stjälk.
    Tänk, om ett eller kanske två dygn kanske jag har barn
    Nu är värkarna relativt regelbundna. Kl är 02.04, värkarna kommer med 7-10 min mellanrum
    Nu har vi 12 Registrerade värkar på sidan. Ligger mellan 6-7 min mellan nu
    Nu är klockan 06.33, verkarna kommer med större mellanrum än tidigare men är längre och mer smärtsamma
    Nu har vi haft en smärtkulmen då det varit ca 8 min mellan värkarna på omkring 2 min-.
    06.55 Nu har verkarna börjat bli mer regelbundna, nästan 3 min jämnt mellan varje ca 1 min långa
    07.30 Nu har vi ringt till micke, han ska komma och köra oss till sjukhuset för det verkar vara dags för det nu.

08,06 Checkade vi in på förlossningen, transporten tog lite längre tid än väntat pga att vi glömde några papper vi hade i våran bil. På vägen in så började värkarna avta och vi funderade på om vi kanske skulle ta och vända hem igen.
    När vi väl var på plats blev vi tilldelade ett litet mysigt förlossningsrum.
    Minna fick två bälten, ett för att mäta hjärtljud och ett för att kolla intensiteten på värkarna. Under den 20 min långa värkkontrollen så kom det bara 3 värkar? Hjälp tänkte vi, det är nog hemdags som gäller. Men dem gjorde även en undersökning för att kolla om hon var öppen och det var hon 8 cm. BM som kollade fick en smärre chock och sa att det var verkligen tur att vi inte kom in senare.
    Hon började uthärda värkarna liggandes, med mig i ena handen och lustgasmasken i den andra.J

Kl 09.00 fick hon ställa sig vid ett RM-bord, under en timme stod vi och uthärdade värkar tillsammans. Minna var nu öppen fullt ut och huvudet var nästan helt nere vid bäckenet. Krystvärkarna började komma nu men BM ville att vi skulle föda liggandes, efter lite smärre bök fick vi ned minna liggandes på rygg i sängen.
    Under tiden vid RM bordet fick jag uppgiften att badda pannan med en trasa med kallvatten. Samt att hålla koll på att Minna inte tog för långa stunder med lustgasmansken. Hon var ganska ordentligt groggy men klarade av värkarna fint. Visst var det jobbigt att se henne ha ont men hon skötte sig som en gudinna.

Kl. 10,06 Låg Minna redo för att föda. Det kom krystvärkar och minna följde känslan av dem och tryckte på i rätt ögonblick. BM höll tillbaka huvudet och efter tre krystvärkar var våran son ute. Minna sprack ingenting och det hela var klart på 2h och 10min.

10,16 var han ute. Och 10,20 kom efterbörden. Jag fick äran att klippa navelsträngen, det kändes som en tämligen klen uppgift efter det jag sett min fru genomlida men visst var det kul att vara delaktig på något sett.

Detta var vårt första barn, han kom verkligen som ett raketskott. Det hela gick otroligt bra, enbart lustgas som bedövning och inga komplikationer.

Förlossningen var underbar, allt gick som sagt superbra och vi åkte hem samma kväll. Amningen kom igång utan problem och glädjen över att få barn var större än jag någonsin kunnat förvänta mig.

Nu har vi kommit in i rutinerna och vår son Gawain har en huvudsaklig syssla, sova. Han gnäller nästan ingenting och verkar nöjd nästan hela tiden. Livet som förälder har än så länge inte påverkat mitt liv avsevärt mycket. Visst är man orolig att något ska hända och man planerar upp vardagen då det är lite komplicerat att handla osv så nu storhandlar vi en gång i veckan och skrivet matsedel veckovis.

• karlsson1981

Wow, vilka historier ni har!

MyPrecious: Jag kan inte ana hur jobbigt det måste ha varit att vara så rädd! Men va underbart att höra att du fick en positiv upplevelse trots det!

Nickel: Va skoj att höra en förlossning hur en pappas synvinkel! Härligt att Gawain är en liten sömntuta

• SötFlöt

Det bästa med min förlossning var redan hemma då min första värk kom och jag lustigt nog bara kände mig så upprymd, glad, lycklig, förväntansfull, pirrig, vuxen, kvinnlig, stark, modig..allt du kan tänka! Sedan höll detta i sig, visst att det blir värre emellanåt, svårt att vara på topp i 16 timmar men kan man behålla lugnet från första stund gör det så himla mycket, och andningen...tsss..den skötte jag som vanligt. Behövdes ingen kurs där, inte om man behåller lugnet..

Resten är värkar hemma i 12 timmar, sedan åka iväg och efter 4 timmar på sjukhuset kommer min dotter flygande ut hahaha.

1. Ta det lungt och andas normalt. Jag tänkte "lugn" på inandning och "ro" på utandning, det funka! läste det nånstanns...
    2. Min barnmorska sa "åk in när det du känner att du behöver bedövning" det gjorde jag, och när det började trycka på + att jag mådde illa (fick dock aldrig nån bedövning..)
    3. Ta det som det kommer - man vet aldrig hur det blir väl framme, jag hade sagt att jag ville bada men ville INTE alls det sedan och bedövning hann jag inte få nån så anything can happen

Är glad att jag väntade 12 timmar hemma, för det är tråkigt men tryggt på bb men på nåt sätt tryggare hemma i sin säng

Lycka till

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • helene306

Jag är rätt skraj nu inför andra förlossningen eftersom första förlossningen slutade i akut snitt. Men, jag läser positiva erfarenheter på nätet och i böcker, ignorerar de negativa erfarenheterna som gärna vill sätta sig i bahuvudet och tänker lita till min kropp att den klarar av att föda barn.
    Jag blev sövd under pågående snitt och jag är faktiskt mer rädd för det nu. Att missa första mötet och första tiden. Med sonen var jag borta i 4 timmar innan jag äntligen kom till dem på ett rum. Så vill jag inte ha det en gång till.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Celiine

Mina rädslor innan förlossningen handlade mest om att inte bli lyssnad på och respekterad. Det låter inte så logiskt kanske, men jag var jätterädd för att bm skulle proppa mig full med bedövningsmedel, eller ännu värre, att hon skulle fråga om jag ville ha, och jag skulle inte våga säga ifrån.
    Jag var helt enkelt rädd för att inte ha kontroll över varken min kropp eller situationen.

Det visade sig att jag hade oroat mig helt i onödan, min bm var helt underbar. Det enda jag inte fick bestämma själv var när jag ville ta av CTG-dosan (för att jag blev så svettig under den!), men hade jag insisterat så tror jag inte att hon hade tvingat mig!
    Vad gäller kontrollen över kroppen så upplevde jag verkligen att kroppen skötte arbetet själv. Jag tycker att det är så fascinerande att det verkligen är sant som "de" säger, att kroppen faktiskt vet hur man föder barn, även om huvudet inte fattar det!
    Kroppen fick bestämma, vad som skulle ske och när det skulle ske, och det gick verkligen jättebra. Min förlossning var helt underbar, och inte alls så som jag fasade för innan.

Jag tror att det är viktigt med förarbete! Att man inte skjuter undan sina rädslor, utan att man vågar möta dem. Tänka igenom vad som är det värsta som kan hända, och se om man inte skulle kunna överleva det också.
    Sen tror jag också att man ska lyssna mer på de som har positiva upplevelser än de som har negativa. Visst behöver man ventilera sina negativa upplevelser, men jag tycker inte att man ska göra det inför dem som snart ska föda.

• dellisch
    karlsson1981 skrev 2009-12-23 10:52:19 följande:
    Skönt att höra att det gick bra!! Detta är ju mitt första barn, och jag har ingen aning om hur värkarna känns! Det jag är rädd för att är att inte kunna hantera smärtan, att få panik och börja hyperventliera eller nåt.. Hur känns värkarna egentligen och hur gör man för att inte få panik?!
    jag känner precis som dej.
    jag väntar mitt första barn och jag är livrädd in för förlossningen som sakta men säkert närmar sej (är i vecka 25). jag är inte rädd för själva förlossningen tan för smärtan.. jag är väldigt känslig när det gäller smärta å kan verkligen inte hantera smärta utan grips istället av panik och får svårt att andas mm..
    hoppas verkligen att jag får mkt hjälp så jag kan lära mej att hantera smärta och slippa panik under förlossningen.
  • Kitty baby

Åh, vill läsa fler positiva förlossningshistorier!! Behöver det verkligen...

Vet egentligen inte vad jag är rädd för men känner mig otroligt nervös och gråtfärdig nu när det bara är 3 veckor kvar...På ett sätt är jag oxå rädd för tiden efteråt - att jag ska spricka mycket, att amningen inte ska fungera osv. Hoppas verkligen verkligen jag kan få känna ett uns av det som Faedra skrev i #17 - det lät helt underbart.

Hoppas på fler stärkande storys!

• helene306
    dellisch skrev 2010-01-05 15:36:42 följande:
    jag känner precis som dej. jag väntar mitt första barn och jag är livrädd in för förlossningen som sakta men säkert närmar sej (är i vecka 25). jag är inte rädd för själva förlossningen tan för smärtan.. jag är väldigt känslig när det gäller smärta å kan verkligen inte hantera smärta utan grips istället av panik och får svårt att andas mm..hoppas verkligen att jag får mkt hjälp så jag kan lära mej att hantera smärta och slippa panik under förlossningen.
    Jag var likadan inför första förlossningen: livrädd för att drabbas av panik. Får jag för ont vill jag bara gå därifrån och isolera mig och det funkar inet riktigt mitt i en förlossning
    Det du kan göra är att redan nu börja fokusera på andningen och att din kropp klarar smärta, det är övergående. Att fokusera på andningen får mig att tänka positivt nu. Under förlossningen med första koncentrerade jag mig verkligen på andningen, att andas djupt och inte ytligt. De gånger det gjorde ont och jag släppte koncentrationen gjorde det satans mycket ondare och jag knep ihop med benen och stod på tå (stod i gåstol) Bm fick mig tillbaka till verkligheten och jag tänkte på att andas, då gick det bra och mina tankar på att drabbas av panik kom aldrig som jag var rädd för. Nu slutade visserligen allt med ett akut snitt så jag är rädd igen för att drabbas av panik men nu vet jag att jag klarar det och intalar mig att jag kan och andas. Djupt! 
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Cajsa2010

Vilken jättefin tråd! Så positiv och peppig. Har själv gått över några dagar och har fram tills för några veckor sedan inte varit rädd alls, utan mer spänd av förväntan och längtat efter att få gå igenom en sån häftig grej, velalt pröva kroppen och se vad den går för. I takt med att dagarna går glömmer jag allt sånt och blir mer nervös. Så tack för fina positiva historier!

• Pepparkaksdeg

Hahaha! Tycker tvärt om jag,ju ytligare man andas under värkarna desto mindre känns det. Körde riktig gammeldags profylaxandning sista förlossningen.
    Det funkade kanon  för mig

• ellibelli

vilka fina historier, en och annan tår rinner ner för min kind :)
    Och tack alla, jag har blivit lite lugnare!
    Kram Elin

• Gradin

Jag var otrolig förlossningsrädd när jag fick min son, gruvade mig konstant och att jag ALLTID tittade på förlossningskliniken gjorde inte saken bättre då jag var helt övertygad om att allt som kan gå fel skulle gå fel..

Jag skulle aldrig ha varit rädd för i dagens läga har jag hellre 10 förlossningar än 1 graviditet, så fixar ni en graviditet så klarar ni en förlossning..

Mitt på dagen så blev jag så fruktansvärt kissnödig så jag gick på toaletten och när jag satt där så gick slemproppen, tänkte inte så mycket mer utan sa det till min sambo som blev helt till sig och började yra i att vi skulle åka in..

När jag hade lugnat ner han så kände jag hur värkarna började ge sig på, men jag är en skratt människa så jag satt och löste korsord och skrattade mig igenom alla värkar..

När det var 2min mellan värkarna så tvingade min sambo in mig i bilen, medans jag tyckte att vi kunde stanna hem ett tag till för det var inte så farligt..

Nå väl, inne på förlossningen så tog dom genast emot mig och där sprang jag runt och ville hem då jag inte ansåg att det var dags.

En halvtimme senare så la jag mig ner och krystade nå få gånger sen var sonen född..

Inga problem alls, mitt största bekymmer var att BM trodde inte att jag mådde så bra då jag skrattade istället för att skrika.

• nelli08

Det enda jag var rädd för innan var ifall jag hade behövt göra kejsarsnitt..
    Och så klart man tänkte någon gång på.."tänk om det tar flera dygn"
    Men jag fick en drömförlossning :)
    2 timmar efter att vi kom in till förlossnigen är min dotter född, så det gick snabbt.
    Jag var öppen 8 cm när vi kom in, fick endast nån invärtes liten bristning.
    Enda nackdelen var att jag tog ryggbedövningen..den gjorde mer skada än nytta..
    så den skulle jag aldrig ta igen..

Svar på tråden Vill höra lyckliga historier från er som var rädda för förlossningen!