• Rose Bay Willow

Föräldrar till barn med BPD-fortsättningen...

Hej! Här fortsätter BPD tråden
    Har en liten kille född i v.26 +5- han har mycket svår BPD och är nu 15 månader okorrigerat. Han har nu varit syrgasfri även nattetid ett tag-men hade syrgas dagtid tills i november i fjol-nattetid tills februari i år. Vill jättegärna ha kontakt med andra i samma eller liknande situation! Vi kan stötta varann! Våra barn är fantastiska trot sina sjuka lungor!!

Enligt FL´s ordlista står BPD för barnets huvudmått! Här står det för något betydligt allvarligare-Broncopulmonell dysplasi- som är det samlingsnamn som ges som diagnos till prematurer vars omogna lungor fått börja jobba alldeles förtidigt och därför blivit sjuka.

Nu är ju min kille 23 månader, men hans BPD finns kvar-men här är alla Välkomna som har barn med BPD - här stöttar vi och hjälper varann!

(Jag kanske inte är lika aktiv som innan-men jag kommer finnas kvar..)

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Föräldrar till barn med BPD-fortsättningen...
  • Pre mamma
    Livsglädjen skrev 2010-02-28 22:00:04 följande:
    Jag var livrädd att bli utskriven och grät floder när läkaren sa att vi eventuellt kunde bli utskrivna per telefon om det gick bra på den förmodade sista nattpermisen för Edvin! Jag bad att vi skulle få komma in och sova en natt extra på sjukhuset och läkaren förstod precis och lät oss komma en sista natt. Vi har ingen hemsjukvård, så det var verkligen det sista vi skulle tillbringa på sjukhuset och jag fick panik. Sedan var det jättejobbigt med alla frågor som man fick när vi väl var hemma. Ingen förstod att det inte var bra med mig bara för att det var "bra" med Edvin!
    Hej vad skönt att höra, så det är inte bara jag som är sjuk i huvudet. Jag bara gråter och gråter och känner mig ännu bittrare än innan. Har känslan att jag inte vill vara mamma längre. Har börjat gå hos psykolog och det känns bra, finns så himla mycket känslor som snurrar i huvudet.

När går bitterheten över?

Queen of Meadow: Usch vad jobbigt, hoppas det går bra hos neurologen. Vill bara säga att jag är så sjukt imponerad över dig, jag känner dig inte men har läst mycket du har skrivit här på forumet. När jag har det jobbigt så tänker jag på dig eller livsglädjen och då känner jag mig inte ensam, ni har klarat er igenom mycket motgångar och stress och ni står ändå redo att slåss för alla era barn!! Supermammorna!!

Styrkekram!!
  • Written Fiction
    Rose Bay Willow skrev 2010-02-28 22:19:30 följande:
    Hej på er! Det har varit en lite ledsen vecka. C skall snart få träffa en neurolog, då hans läkare tycker att det går FÖR långsamt med gåendet..så jag har inte orkat skriva så mycket. När hans annars underbara doktor avfyrat detta så kom nästa grej, han tyckte vi skulle lämna tillbaka C´s apné alarm. Det är ju tack vare larmet som jag har orkat de senaste 2 månaderna!! Så jag fick lugnt förklara för vår doktor att då jag varje morgon är rädd för att hitta min hjärtsjuke 15-åring död i sin säng är det SISTA jag orkar tänka på, oron över att C inte andas om natten! Vår psykolog verkade förstå (det var hon som ordnade med larmet från början) och doktorn gav med sig. Men efter C´s korrigerade födelsedag i slutet av april skall larmet tillbaka-det kommer att bli svårt! Vi har fått tid till neuro den 23 mars så det är hyfsat snart...hans sjukgymnast tycker han gör små men dock framsteg... maten har gått lite bättre-igår åt han 110 ml nyponsoppa och en 1/4 smörgås på det överhoppade sondmålet-det ni! Jag tyckte Livsglädjen summerade fint hur det kändes att komma hem! Man var ju inte mentalt redo även ombebisen och sjukvården var det! Vi hade så mycket apparatur med oss hem att min man fick åka tre vändor hem med bilen-och då bor vi 4 minuters bilväg från neo!! Lycka till!! Ha det gott alla! Idag hade vi 6 plusgrader i Skåne-min väninna har snödroppar i sin trädgård mitt i stan! Våren är på väg!!!
    enorma kramar till dig och din familj!
  • Written Fiction
    Pre mamma skrev 2010-03-01 09:54:27 följande:
    Hej vad skönt att höra, så det är inte bara jag som är sjuk i huvudet. Jag bara gråter och gråter och känner mig ännu bittrare än innan. Har känslan att jag inte vill vara mamma längre. Har börjat gå hos psykolog och det känns bra, finns så himla mycket känslor som snurrar i huvudet. När går bitterheten över? Queen of Meadow: Usch vad jobbigt, hoppas det går bra hos neurologen. Vill bara säga att jag är så sjukt imponerad över dig, jag känner dig inte men har läst mycket du har skrivit här på forumet. När jag har det jobbigt så tänker jag på dig eller livsglädjen och då känner jag mig inte ensam, ni har klarat er igenom mycket motgångar och stress och ni står ändå redo att slåss för alla era barn!! Supermammorna!! Styrkekram!!
    Tiden hos psykologen var för mig väldigt nyttig. Du är stark som orkar gå och lasta av dig. Bara det är ett stort steg som många inte är redo att ta i början.
  • Rose Bay Willow
    Pre mamma skrev 2010-03-01 09:54:27 följande:
    Hej vad skönt att höra, så det är inte bara jag som är sjuk i huvudet. Jag bara gråter och gråter och känner mig ännu bittrare än innan. Har känslan att jag inte vill vara mamma längre. Har börjat gå hos psykolog och det känns bra, finns så himla mycket känslor som snurrar i huvudet. När går bitterheten över?Queen of Meadow: Usch vad jobbigt, hoppas det går bra hos neurologen. Vill bara säga att jag är så sjukt imponerad över dig, jag känner dig inte men har läst mycket du har skrivit här på forumet. När jag har det jobbigt så tänker jag på dig eller livsglädjen och då känner jag mig inte ensam, ni har klarat er igenom mycket motgångar och stress och ni står ändå redo att slåss för alla era barn!! Supermammorna!!Styrkekram!!
    Tack-det var det finaste jag blivit kallad på länge!!! Men jag är ingen supermamma, bara en vanlig mamma som tar sigigenom det jag måste!!
    Det du beskriver känner jag igen-att man inte kände sig som en mamma utan mest var orolig och ledsen! Jag var rädd att jag inte skulle klara av att knyta an till C när vi kom hem-och vår psykolog på neo hjälpte mig mysta i det där. Nu fattar jag inte hur jag kunde vara så ledsen-jag fick ju hem världens finaste unge !! Men när man är mitt i det så känns det som man bara har en massa saker och nånstans i virrvarret av syrgasslangar, sonder och medivciner, en pytteliten hjälplös unge som behöver mer än man själv tror man kan ge!!
    Det kommer att gå jättebra när du landar-men det är viktigt med massor av stöd och förståelse från släkt och vänner!!

Kram tillbaka!!
    Written Fiction skrev 2010-03-01 11:39:28 följande:
    enorma kramar till dig och din familj!
    Tack så mycket!! Kram tillbaka!!!
  • Rose Bay Willow
    ollie skrev 2010-02-19 16:37:15 följande:
    hejqueen. hoppas c harblivit bättre. är själv också kanska så trött på vintern . vagnen står i hallen nen det går inte att använda den för det är för kallt. hur går det för storebror? premammma. hur går det för er, har ni fått komma till hemsjukhuset?idag har vi varit på barn mott och fått en liten pari boy. att man kan bli så glad för så lite . det fanns tom laddare till bilen vet inte om det används. nu tycker dr att vi ska inhalera 6 ggr.hoppas allt är bra med er alla
    Jag har nog haft dimsyn den senaste veckan, för jag har helt missat detta!!

Hoppas ni också mår bättre nu och att du känner dig lite piggare (helst MYCKET piggare ; D)!!
    Storebror är mest arg och deppig-det är tufft att ha IG i kärnämnen och planera sin framtid och gymnasium när man bara hoppas få leva och bli vuxen!!!
    Vi har enorma bråk med honom och tror vi snart måste få hjälp av en psykolog-han mår dåligt psykiskt och tar ut det på oss föräldrar. Vi orkar ju inte heller hur mycket som helst!

Skönt att ni fått en pariboy! För oss var det som om vi fick mer tid och lillen älskade att inhalera me den! Nebunetten är kass, tycker jag-men tydligen är den ju bara tänkt för ganska friska (!) barn över 2 år-så att man skickar hem folk från neo med en så dålig grej handlar ju bara om pengar! Blä för nebunette!!!

Hoppas alla i tråden får vara friska och att vi snart får vår!!
    Idag, på väg till varmbassängen, såg jag ett 30-tal små frusna vintergäck under en buske utanför bibblan....
  • ollie

Hej alla, här är det också ganska så deppigt för tillfället. Theo vil inte riktigt äta fast mat sedan han aspirerade. Öron läk påminner ofta om att det inte är säkert att han kommer att kunna äta själv i framtiden, vill inte ha två barn med knapp. Håller just nu på att ansöka om vårdbidrag till Theo det tar ju några timmar att fylla i och tala inte om alla läk intyg som ska med. LSS i komunen har hört av sig och vi ska troligtvis få en assistent som båda pojkarna ska dela på. Lite delade kännslor om det, dels så ska det bli skönt med avlastning för vi bedriver sjukvård dygnet runt men lite så känns det som att vi är dåliga föräldrar och inte kan ta hand om våra barn.

Pre mamma. Vad synd att du känner så över att få komma hem. Kan du int be om ett samtal med läk och ssk för att göra upp en plan som känns bra för er. Lycka Till.

Queen. Tråkigt att ni har så mycket oro för båda era pojkar nu. Vi var också jätte nervösa när Theo skulle träffa neurolgen han har ju två cystor i hjärnan och är lite sen motoriskt, men för vår del så gick det jättebra och nu känns det bara skönt att vi gjorde us. Hoppas att det går lika bra för er. Om jag inte minns fel så var C överrörlig eller mjuk i sina leder. Theo böjer knän och höfter fel och enligt sjukgymnasten kan det skada honom. Är det något du känner igen.

Nu hoppas jag på en varm och tidig vår.

mina älskade sjuka barn
  • Rose Bay Willow
    ollie skrev 2010-03-01 16:25:11 följande:
    Hej alla, här är det också ganska så deppigt för tillfället. Theo vil inte riktigt äta fast mat sedan han aspirerade. Öron läk påminner ofta om att det inte är säkert att han kommer att kunna äta själv i framtiden, vill inte ha två barn med knapp. Håller just nu på att ansöka om vårdbidrag till Theo det tar ju några timmar att fylla i och tala inte om alla läk intyg som ska med. LSS i komunen har hört av sig och vi ska troligtvis få en assistent som båda pojkarna ska dela på. Lite delade kännslor om det, dels så ska det bli skönt med avlastning för vi bedriver sjukvård dygnet runt men lite så känns det som att vi är dåliga föräldrar och inte kan ta hand om våra barn. Pre mamma. Vad synd att du känner så över att få komma hem. Kan du int be om ett samtal med läk och ssk för att göra upp en plan som känns bra för er. Lycka Till.Queen. Tråkigt att ni har så mycket oro för båda era pojkar nu. Vi var också jätte nervösa när Theo skulle träffa neurolgen han har ju två cystor i hjärnan och är lite sen motoriskt, men för vår del så gick det jättebra och nu känns det bara skönt att vi gjorde us. Hoppas att det går lika bra för er. Om jag inte minns fel så var C överrörlig eller mjuk i sina leder. Theo böjer knän och höfter fel och enligt sjukgymnasten kan det skada honom. Är det något du känner igen.Nu hoppas jag på en varm och tidig vår.
    Så tufft ni har det Ollie!! Önskar jag kunde säga rätt saker för att kunna trösta, men kan bara skicka varma tankar och kramar till er!!

Alla; Hej! Ett tag sen sist!
    Hoppas alla mår bra och att barn, föräldrar och syskon fått vara friska!

Våra bästa vänners son (född v.28) har fått RS och har varit jättesjuk i helgen! Vi skulle setts i torsdags men jag ställde av en anledning in och är väldigt glad för det nu! Om han, som inte alls är lungsjuk blir så dålig-HUR sjuk skulle då min lille kille inte kunna bli!
    Men jag känner så med min väninna och hennes lille kille-han kommer ju snart att bli frisk, men tills dess är det hemskt! Jag hörde genom telefonen hur han rosslade när han sov och blev helt iskall!!

Vi skall ha middag hos oss i helgen och ett annat par har barn på dagis-jag skall nog ringa dem och be att bara en av dem kommer-UTAN barn! Det är jobbigt att behöva göra så, men vad har vi som är i denna sits för val? Jag riskerar inte mitt barns liv för en middag!!

Med C har maten gått bättre den här veckan-vi har slutat sonda ett mål och då får han istället äta själv. Han pillar oftast i sig en halv macka och nägra skedar yoghurt  men häromdagen blev det hela tre skedar snabbmakaroner med smör och ketchup!

Vi tog även beslutet att hoppa över den vanliga influensasprutan i år. Det har varit så få fall och vi är ju ändå halv-isolerade, så vi tyckte ci kunde skona honom från en kanske onödig spruta...
    Hur har ni andra gjort?

I april skall han få MPR sprutan, sen är han redo för Kyrkans barntimmar!!
    Man märker hur soligt han tycker det är att se andra barn på tv-och jag tycker det är så otroligt sorgligt att han är så ensam!
    Ibland känner jag att jag skulle vilja ge honom ett småsyskon, men riskerna är ju för stora!
    Hur tänker ni som också har prematurer med BPD-vågar ni skaffa syskon?
  • Written Fiction

Ollie! Tänker på er och håller tummarna att det bli bättre nu till våren.  Har det kommit på tal att Theo ska ha knapp?

Queen: Fantastiskt med mat-träningen. Vad duktig C är! Måste vara en stor vinst att äntligen komma liiite lite framåt.
     Vincent fick influensasprutan, i dubbel omgång. Blev förvånadf över att man var tvungen att ta två som barn. Det blev väldigt mycket sprutor nu i vinter. 2x svinis, 2xinfluensa, synagis en gång i månaden och så ettårssprutorna.

Ang syskon... Jag har bara två barn. En stor tjej på 7½ och så lille Vincent. Tänker jag spontant så JA, tänker jag efter så.... Nej. Lyssnar man på min man så blir det tvärnej. Men jag vill inte stänga dörren. Jag är trots allt bara 27 år gammal så jag har tid att vänta.
    Jag tror dock att syskon är glädje, och trots vad som hänt omkring så är det inte skriveti  sten att det händer igen.

• frökenmumin

Hej!

Jag är inne och läser lite och inser hur lyckligt lottad jag är. Kan inte i ord beskriva hur rörd och vilken beundran jag känner för er.

Mina tvillingpojkar föddes i v 31+4. Den ena mådde och mår som en prins och gjort så sen han föddes. Däremot hade den andra tvillingen nummer 2 haft det betydligt jobbigare. Han föddes med sk omogna lungor, vi blev flyttade till Uppsala för att hans tillstånd var kritiskt. Där kollapsade hans vänstra lunga och på den högra sattes ett dränage. Detta gjorde susen och redan dagen därpå kunde han läggas i CPAP där han låg i dryga 1,5 dag (respirator 4 dagar) för att därefter ligga med grimma i 5 veckor med relativt lite syrgas i detta sammanhang.

Vi fick komma hem för 3 veckor sedan och då med syrgas. Men för 2,5 vecka sedan gjorde han sig av med syrgasen och är så även i skrivande stund. Så nu hoppas hoppas jag att vi inte behöver den mer. (BF var i tisdags)

Vad jag ville säga med allt det här är tack för att ni finns och skriver av er, jag behövde verkligen läsa lite om andra i liknande situationer även då min har varit som jag skrev tidigare betydligt lindrigare än eran.

• Pre mamma

Hej förresten Queen, glömde kanske att berätta att Knorren också opererades med sacralblockad för ljumskbrock.
    Nu har vi neovård i hemmet, just nu ligger Knorren och sover i vagnen, neossk kommer snart med lite extra impugan för han har hostat något kolossalt sista dygnet och kräver 0.5 i grimma!! Han brukar ha 0.2-0,3 =(
    Hoppas att det ger med sig. Han får ju impugan och Kortison idag, så då brukar han må bättre.
    Queen: Hur länge fick er son Kortison och impugan?

Kram på er alla, snart är det vår

• Written Fiction
    Pre mamma skrev 2010-03-16 11:25:50 följande:
    Hej förresten Queen, glömde kanske att berätta att Knorren också opererades med sacralblockad för ljumskbrock. Nu har vi neovård i hemmet, just nu ligger Knorren och sover i vagnen, neossk kommer snart med lite extra impugan för han har hostat något kolossalt sista dygnet och kräver 0.5 i grimma!! Han brukar ha 0.2-0,3 =( Hoppas att det ger med sig. Han får ju impugan och Kortison idag, så då brukar han må bättre. Queen: Hur länge fick er son Kortison och impugan? Kram på er alla, snart är det vår
     impugan hade vi ordinerat daglig dos x2  i ca två månader efter hemgång. Det var när dom var säkra på att där inte låg någon vätska kvar i lungorna eller att han samlade på sig mer som dom satte ut det långsamt. Det var väldigt mycket extra mediciner i samband med impugan (kajos, salt, etc) så det var rena befrielsen att bli av med det.  Ollie hade också impugan länge om jag inte minns fel.  Kortison i dropp fick vi bara i början på sjukhuset, när sonen blev tillräckligt stor började vi inhalera pulmicort istället.

Har ni börjat med inhalationer istället eller får ni betapred än?

Just nu går min fis igenom sin första förkylning någonsin. Än sålänge går det bra  peppar peppar! Ska ha telefonsamtal med hans läkare på tors så jag hoppas jag slipper söka sjukvård innan dess. Mediciner vi har kvar idag är inhalationerna. Jag börjar jobba om två veckor. Dags för pappan att ta över. Jösses vad tiden går!
  • Rose Bay Willow
    Hej förresten Queen, glömde kanske att berätta att Knorren också opererades med sacralblockad för ljumskbrock.Nu har vi neovård i hemmet, just nu ligger Knorren och sover i vagnen, neossk kommer snart med lite extra impugan för han har hostat något kolossalt sista dygnet och kräver 0.5 i grimma!! Han brukar ha 0.2-0,3 =(Hoppas att det ger med sig. Han får ju impugan och Kortison idag, så då brukar han må bättre. Queen: Hur länge fick er son Kortison och impugan?Kram på er alla, snart är det vår
    Han fick impugan tills han var 44v korrigerat, om jag minns rätt. Kortison fick han tills han var 9 månader okorrigerat-alltså i hans fall 5 månader efter bf.
    Det var först när han slapp sin nässond som vi kunde sätta ut kortisonet och börja sänka syrgasen. Han låg på minst 0,3 tills han var 9 månader.
    Sen på 0.1 tills han var kanske 11 och sen gick det snabbt de 2 sista månaderna- minns de sista dagarna-man trodde inte sina ögon när han låg på noll men var syresatt till 98%!!!

I går var vi hos psykologen-hon gör nu en utredning på honom och hans grovmotoriska senhet.
    Han fixar ju finlir  och förståelse men är ju ovanligt sen med att gå, stå och prata själv och härma. Vad det betyder har vi ingen aning om-men avvaktar. Skall ju träffa neurologen nästa vecka-då kanske vi får några svar förhoppningsvis positiva!! Håll gärna tummarna, för detta är tufft!

Önskar alla en skön helg! Här blir det tjej middag imorgon med 13 kompisar-skall bli jätteskoj-efter ännu en isolerad vinter!
    Känner att vi trots RS ändå vågar träffa mammor utan barn-lillen skall ju inte vara med och käka...tycker ni jag är övermodig
  • Rose Bay Willow
    Hej förresten Queen, glömde kanske att berätta att Knorren också opererades med sacralblockad för ljumskbrock.Nu har vi neovård i hemmet, just nu ligger Knorren och sover i vagnen, neossk kommer snart med lite extra impugan för han har hostat något kolossalt sista dygnet och kräver 0.5 i grimma!! Han brukar ha 0.2-0,3 =(Hoppas att det ger med sig. Han får ju impugan och Kortison idag, så då brukar han må bättre. Queen: Hur länge fick er son Kortison och impugan?Kram på er alla, snart är det vår
    Òch Grattis! Då gissar jag att allt gick bra!! Härligt att ni är hemma! Jag vet att det känns konstigt och otäckt INNAN man kommer hem, men väl där så vill man INTE tillbaka till neo!!
  • Rose Bay Willow
    Written Fiction skrev 2010-03-10 10:26:37 följande:
    Ollie! Tänker på er och håller tummarna att det bli bättre nu till våren.  Har det kommit på tal att Theo ska ha knapp?Queen: Fantastiskt med mat-träningen. Vad duktig C är! Måste vara en stor vinst att äntligen komma liiite lite framåt.  Vincent fick influensasprutan, i dubbel omgång. Blev förvånadf över att man var tvungen att ta två som barn. Det blev väldigt mycket sprutor nu i vinter. 2x svinis, 2xinfluensa, synagis en gång i månaden och så ettårssprutorna. Ang syskon... Jag har bara två barn. En stor tjej på 7½ och så lille Vincent. Tänker jag spontant så JA, tänker jag efter så.... Nej. Lyssnar man på min man så blir det tvärnej. Men jag vill inte stänga dörren. Jag är trots allt bara 27 år gammal så jag har tid att vänta.Jag tror dock att syskon är glädje, och trots vad som hänt omkring så är det inte skriveti  sten att det händer igen.
    Tack så mycket!!
    Ja det är otroligt skönt och ofattbart!! Men lång väg kvar...
    Så många sprutor stackars Vincent får! C fick bara en influensa spruta i fjol men blev lite febrig av den. Vet inte varför han bara fick en, eller så har jag förträngt den andra...
    Har liknande syskontankar som du och samma med mannen som tvärvägrar! Och sen är det då min ålder och hälsa som sätter massor av spärrar...
    Och en annan sak, om nu C behöver mer träning och hjälp än andra barn, då är det ju inte så kul att få ett syskon som per automatik syjäl uppmärksamhet och tid. Och TÄNK om det blev ännu en prematr-det skulle vi nog knappt orka! 
  • Pre mamma

Världen har rasat samman igen. Knorren har fått RS, så efter 3 dagar hemma fick vi åka in till hemsjukhuset som skickade vidare oss till Karolinska, så nu ligger han på barn-IVA med CPAP igen, läkarna är beredda på att intubera, men vi har sagt att vi inte vill att han intuberas (hans lungor är ju så sönderventilerade) så läkarna avvaktar.
    Han fick RS redan på sjukhuset, så det var inte vi som gjorde fel. Han var dessutom vaccinerad mot RS, fick en spruta i slutet av februari...

Nu vill jag bara att det ska ta slut!

• chris3

Hej!

Är ny här på forumet med en liten gosse med bpd.
    Vi är utskrivna från sjukhuset sedan ett tag och det känns som vi är bortglömda vad gäller bpdn. (Andra saker kontrolleras reglbundet, tex ögonen efter laserbehandling osv...)
    Hur ofta är ni hos läkaren/sjukhuset för att kolla bpdn?

• Rose Bay Willow
    chris3 skrev 2010-03-20 10:48:07 följande:
    Hej!Är ny här på forumet med en liten gosse med bpd.Vi är utskrivna från sjukhuset sedan ett tag och det känns som vi är bortglömda vad gäller bpdn. (Andra saker kontrolleras reglbundet, tex ögonen efter laserbehandling osv...)Hur ofta är ni hos läkaren/sjukhuset för att kolla bpdn?
    Vi har hittills gått varannan till var tredje månad med vår kille som har en medelsvår bpd men som tack o lov inte är infektionskänslig.
    Han är nu 23 månader korrigerat.
    Pre mamma skrev 2010-03-20 09:59:40 följande:
    Världen har rasat samman igen. Knorren har fått RS, så efter 3 dagar hemma fick vi åka in till hemsjukhuset som skickade vidare oss till Karolinska, så nu ligger han på barn-IVA med CPAP igen, läkarna är beredda på att intubera, men vi har sagt att vi inte vill att han intuberas (hans lungor är ju så sönderventilerade) så läkarna avvaktar. Han fick RS redan på sjukhuset, så det var inte vi som gjorde fel. Han var dessutom vaccinerad mot RS, fick en spruta i slutet av februari...Nu vill jag bara att det ska ta slut!
    Men så förfärligt för lille Knorren och er!!! RS är ju det värsta som finns!!Nästan...
    Hopas att han snart blir bättre och slipper intuberas. Jag tänker på er och kramar om!!!!
Svar på tråden Föräldrar till barn med BPD-fortsättningen...