• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • Vallmo75

Är det någon här inne som kan rekommendera en gyn i Stockholmsområdet som är lite påläst på det här med upprepade mf? Skulle gärna vilja ha Trombyl och ev. även Fragmin utskrivet inför nästa försök. Den gyn jag hamnat hos verkar inte ha läst någon vetenskaplig artikel som utkommit efter 1950.... Isf får ni gärna inboxa mig!

• jazzy
    Vallmo75 skrev 2010-03-19 08:44:53 följande:
    Är det någon här inne som kan rekommendera en gyn i Stockholmsområdet som är lite påläst på det här med upprepade mf? Skulle gärna vilja ha Trombyl och ev. även Fragmin utskrivet inför nästa försök. Den gyn jag hamnat hos verkar inte ha läst någon vetenskaplig artikel som utkommit efter 1950.... Isf får ni gärna inboxa mig!
    Jag vet att en läkare på Huddinge håller på med upprepade mf...
    3 barnsmamma
  • Spirit

Irma - senaste ma var ju tyvär med prednisolon, även om det gick längre den här gången.

• Irma

Spirit: Det hade jag missat. Hoppas ändå på framgång nästa gång!

• Bling1975
    Vallmo75 skrev 2010-03-19 08:44:53 följande:
    Annette Sjösten på Victoriakliniken skriver ut Fragmin även om proverna inte visar något för minst ett försök, Prednisolon kan man få på Strandkliniken och Trombyl fick jag på Oxbackskliniken men där går det ju lika bra med barnalbyl som är receptfritt. Någon bra läkare som är väldigt påläst och villig att behandla med flera olika preparat har jag inte träffat på, vet inte om det finns i Sthlm.
    Stitch längtar efter Lilo
  • Laban82

Gomorgon vänner. Hoppas helg bra.

Måste fråga... Hur länge ska ni som fått prednisolon utskrivet ta det i graviditet?
    Och vad tar ni för dos?

I dag är jag 7+5 ännu ingen blödning och fortfarande ömma bröst, vågar man hoppas?

Kram

• Mrs Sara

Laban: Min läkare tyckte att jag skulle sluta med Prednisolon för en vecka sedan, då var jag i vecka 7+5 vilket jag tyckte var alldeles för tidigt. Så jag mailade till han för att fråga varför men fick inget svar. Är med i SIS (Skandinavisk immunologisupport) och frågade där och de flesta äter det till vecka 12, så det kommer jag också att göra.

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Laban82

Mrs Sara: ok... Jag tänker också äta det till v. 12 men jag funderar om jag borde minska dosen. Tar 10 mg nu.
    hur mycket tar du?

• Mrs Sara

Laban Jag tar bara 2,5 mg, tänkte försöka dela tabletten och ta hälften efter vecka 12.

• Hjördan

Hej på er!

Ett tag sen jag var inne här!
    Lite fundersam.. Jag har precis fått reda på att jag är gravid.{#lang_emotions_laughing}
    Har 4 missfall bakom mig. Tar en tablett Trombyl om dagen nu.
    Har ingen koll på Prednisolon som ni skriver om. Vad hjälper det mot? Behöver man kalk och d-vitamin tillägg i kombination med prednisolon?

• Laban82

Hjördan: Prednisolon är kortison. Jag fick det pga att jag haft så många som 7 missfall. Läkaren trodde som mig att det KAN va immunologisk orsak, dvs att kroppen angriper fostret. Det är jätte svårt att få kortison utskrivet. De flesta läkare är i mot det pga att det finns väldigt lite forskning kring de.

Jo man ska tydligen ta d-vit + kalk om man tar prednisolon vid graviditet.

Stort grattis till den lilla i magen

• Mrs Sara

Hjördan: Grattis till pyret i magen!

• Mrs Sara

Ser att den här tråden går ut idag, så nån kanske kan starta upp en ny? Själv ska jag iväg och jobba nu

• Röd ros

Hej tjejer! Har en liten fråga, vi har gjort en mf utredning som visar på att jag har APC- förhöjning på en gen, nån som kan nåt om detta och kan detta ha varit en orsak till mina missfall?

Stolt mamma till Tindra 6, Leah 3 BF 9 aug -10
  • Finessan
    Röd ros skrev 2010-05-07 11:48:40 följande:
    Hej tjejer! Har en liten fråga, vi har gjort en mf utredning som visar på att jag har APC- förhöjning på en gen, nån som kan nåt om detta och kan detta ha varit en orsak till mina missfall?
    Detta är en gammal tråd, fråga i den aktiva tråden som Bettan länkar till i inlägget ovan ditt.
  • JessieJames77

Tack godegud att jag hittat er! Känt mej så ensam med alla missfall och letat efter några att få skriva med om detta!

Jag har haft tre missfall på ett år nu och har blivit erbjuden utredning. Undrar vad utredningen innehåller och vad jag kan göra själv för att hindra fler missfall?

Tänker på er.

• Bling1975
    JessieJames77 skrev 2010-11-09 09:14:58 följande:
    Tack godegud att jag hittat er! Känt mej så ensam med alla missfall och letat efter några att få skriva med om detta!

Jag har haft tre missfall på ett år nu och har blivit erbjuden utredning. Undrar vad utredningen innehåller och vad jag kan göra själv för att hindra fler missfall?

Tänker på er.
    Det finns en nummer 14 av den här tråden. Hoppa gärna dit så hittar du fler i samma situation
    Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13