• angelyangel

Ung eller lastgammal, vad är man egentligen?^^

När är man ung egentligen? Egentligen känner jag min inte särskilt ung, jag lever inte som de flesta utav mina kompisar. Mamma är ju som sagt ingen ålder utan något jag är. Men rent praktiskt, är jag fortfarande en ung mamma bara för att jag är 20 år och har en dotter som blir två 1 januari? Kommer jag således vara en ung mamma när jag får tvåan i sommar då jag hunnit fylla 21? Många har olika åsikter, en del tyckte att jag var ung när jag fick ettan men inte längre, en del tycker jag är ung och en del tycker att det är precis normalt och inte så ungt eftersom det finns sådana som är yngre som också har två barn. Och vad spelar det för roll egentligen, man är mamma oavsett om man rä ung eller äldre. Är bara nyfiken på vad folk anser genrellt=)

Jag själv tycker att kompisens mamma som fick barn nu igen vid 43 är äldre men lika bra som min andra kompis som blev mamma för några månader sedan och är precis fyllda 20 i dagarna. Men generellt är jag 43 åringen gammal och kompis ung, eller?=)

• Svar på tråden Ung eller lastgammal, vad är man egentligen?^^
  • Flickan och kråkan

Jag tror det beror på vilket perspektiv man har

Jag tror mer eller mindre alla skulle säga att någon som får barn före 20-års ålder är en ung förälder. Jag tror även att de flesta skulle säga att en person över 40 som får barn är en äldre förälder. Däremellan är det mer av en gråskala . Det är ju precis som att försöka dra en gräns för var ungdomen tar slut. Ska vi säga 26 år då man inte längre får åka på ungdomsbiljett inom västtrafik?

Jag fick själv mitt första barn när jag var 33 år. Känner mig inte extremt ung men verkligen inte lastgammal, men visst tycker 15-åringar att jag har en fot i graven .

Oavsett är ju just åldern rätt ointressant ur föräldraperspektiv

• angelyangel
    Flickan och kråkan skrev 2009-12-22 02:51:26 följande:
    Jag tror det beror på vilket perspektiv man har Jag tror mer eller mindre alla skulle säga att någon som får barn före 20-års ålder är en ung förälder. Jag tror även att de flesta skulle säga att en person över 40 som får barn är en äldre förälder. Däremellan är det mer av en gråskala . Det är ju precis som att försöka dra en gräns för var ungdomen tar slut. Ska vi säga 26 år då man inte längre får åka på ungdomsbiljett inom västtrafik? Jag fick själv mitt första barn när jag var 33 år. Känner mig inte extremt ung men verkligen inte lastgammal, men visst tycker 15-åringar att jag har en fot i graven . Oavsett är ju just åldern rätt ointressant ur föräldraperspektiv
    Jag håller med dig på alla plan,roligt det där med att en del tycker man är gammal medan andra säger att man är ung. Jag tycker till exempel du har en normal ålder för att få barn, 33 känns som genomsnittsåldern liksom.
  • Iilja

Det är en jäkligt bra fråga det där :) Själv tycker jag att jag är ung (88:a) men när jag tänker lite mer på det är jag väl inte det egentligen.. Sen känner jag som du, att jag känner mig äldre än vad jag är, haha. Jag har iofs inga barn men vill gärna ha så jag tänker en hel del på åldern dvs om man är ung eller vad som anses vara en bra ålder att "skaffa" barn.

• Mini liten

Jag fick mitt första barn strax innan jag blev 23. Nu väntar jag mitt andra, som kommer strax innan jag blir 25.

Jag tycker inte att jag var ung mamma varken vid första barnet, eller nu med andra.
    Jag har alltid velat vara ung mamma, för att vara närmre i ålder med mina barn, och tyckte att jag redan hade hunnit bli apgammal när 1:an kom.

Jag tror att ALLA ser olika på vad en ung mamma är, och vad en gammal mamma är. Precis som alla ser olika på när man börjar bli gammal över huvud taget.

Jag tycker tex att en som är 30år och får sitt första barn är ybergammal mamma, men som sagt, så tyckte jag även att jag var gammal mamma när jag fick barn som 22åring.

Svar på tråden Ung eller lastgammal, vad är man egentligen?^^