• Prins Solo

Sänder lite hopp till er rädda!

Hej tjejer!
    Nu har jag gjort det!!!! Jag har fött barn och det gick bra!

Har varit in på denna sidan ett otal gånger och läst om andra i min situation, andra som varit lika rädda för förlossningen som jag själv. Usch och fy vad jag har mått dåligt under graviditeten, våndats och plågats och spelat upp sjukt jobbiga scener av vad som troligtvis skulle hända när jag födde mitta andra barn. Jag hade en väldigt svår första förlossning som slutade i klipp, blodbad och operation. Allt detta gjorde att jag hade rejält jobbigt med att "komma igen" efter förlossningen och därmed också svårt med anknytning till min son.

Nu i denna graviditet har jag gått hos en frejabarnmorska för att prata av mig, något som var väldigt nödvändigt. Jag var helt inställd på kejsarsnitt när jag började hos henne men efter några samtal vände jag mer och mer och tills slut bestämde jag själv, utan påtryckning från henne, att göra ett försök och föda vaginalt i en planerad igångsättning. Hon hjälpte mig att framställa en förlossningsplan för hur vi skulle gå till väga för att det skulle kännas så tryggt och bra som möjligt och efter ett samtal med förlossningsläkare fick vi det bekräftat att det var en bra plan att köra efter. Han blev även min doktor under och efter förlossningen så han följde mig hela vägen kan man säga.

Väl på förlossningen var all personal helt införstådd med vad som skulle göras och hur det hade slutat förra gången, alla var supertrevliga, lugna och stöttande. Dagen innan jag skulle sättas igång fick jag komma in på kvällen och så fick jag en sovdos samt ett lugnt tyst rum på bb, allt för att jag skulle vara så pigg och utsövd inför den stora dagen. På morgonen tog de hål på hinnorna direkt efter att jag vaknat och duschat vid 8.00, sen fick jag och maken gå och äta frukost i lugn och ro medan vi väntade på att narkosläkaren skulle komma för att sätta ryggbedövningen. Efter en timme i matsalen kom personalen och sade till att han kommit. För att minimera smärtan hade bm lagt lokalbedövande salva på ryggen redan när vattnet togs så ryggbedövningen kändes nästan ingenting att sätta. Tack och lov, för det hade jag varit så rädd för innan. När slangen satt där den skulle i ryggen hade jag friheten att själv bestämma när bedövningen skulle aktiveras.

Värkarna kom igång av sig själva men hjälptes på traven med dropp. När klockan var 12 valde jag att aktivera epiduralen, hade klarat mig fint på lustgas fram tills dess. Tyvärr fungerade inte epiduralen alls, precis som under förra förlossningen (läkarna har konstaterat att jag förmodligen inte är mottaglig för normaldos av epidural utan skulle ha behövt en hästdos redan från början, tydligen väldigt ovanligt dock), men eftersom jag var pigg, utvilad, lugn, trygg och kunde slappna av under värkarna och gå in i mig själv totalt gick det jättebra att hantera smärtan ändå. Tyckte faktiskt aldrig att det gjorde så ont alls, väntade på att det skulle bli dendär "jag vill dö" känslan som sist men den kom aldrig. När de kollade mig första gången visade det sig att jag öppnat mig 9 cm och det bara var en kant kvar, sedan kom krystningsfasen och den skötte ju kroppen själv liksom. Krystningen pågick 30-40 min och sedan var min son ute 15.00!

Totalt tog förlossningen 6-7 timmar, jag blödde inte mer än 300 ml, jag sprack inte en mm och slapp således sy ett enda stygn, jag kunde sjungandes hoppa in i duschen snabbt efteråt, kissa utan att det sved och sitta och gå utan problem. För att summera detta kan jag säga att det var en FANTASTISK upplevelse som jag blir varm i hjärtat bara av att tänka på. Jag är så glad att jag vågade.

JAG FICK REVANCH!!!!!!

Så till er som är lika rädda som jag var innan, det finns hopp!

Lycka till alla tjejer, ni kommer att klara det!

• Svar på tråden Sänder lite hopp till er rädda!
  • arrro

Det var en bra läsning för mej. Jag hade en jobbig första förlossning efter igångsättning på övertid (42+5). Har idag varit och pratat med en förlossningsläkare för andra gången. Vi kom överens om en planerad igångsättning. Med bla tidig epidural osv. Men grejjen e ju den att livmodertappen ska va mogen för att det ska gå lättare, så läkaren sa att jag får komma in v 38 på undersökning. Är den inte mogen får jag åka hem igen å tebax veckan därpå för ny undersökning. Den va inte mogen förra gången. Men dom va ju tvugna å starta ändå pga övertiden. Hur gjorde du, fick du bara en tid, va din tapp mogen?

• Prins Solo

Nej, min tapp var heller inte mogen så jag fick komma på två undersökningar och sen åka hem igen. Lite frustrerande eftersom man då inställt sig på att bli igångsatt båda gångerna och fixat barnvakt och dylikt. Andra gången jag blev hemskickad bad jag att få komma tillbaka dagen efter för att få gel så att livmodertappen kunde mogna på sig. Jag hade bestämt innan att jag inte ville ha gelen utan bara vänta in naturen själv för att mjuka upp tappen men när jag väl satt gelen var jag nöjd med det. Den satt på under dagen (alltå dagen innan fl) och mjukade upp så mycket på några timmar att de kunde ta vattnet dagen efter.

• arrro

Ok alltid intressant och höra. Va bra att de gick så bra för dej. Jag får hoppas att det gör det för mej med. Går ofta bättre andra igångsättningen säger dom. Första tog 48tim och avslut med sugklocka.

• TiLo

Så himla skönt att läsa.
    Jag hade en hemsk förlossning för snart 13 år sedan som resulterat i att jag snittats de följande grav 99 0ch 06. Jag var inte alls mogen att raonera om någon bedövning alls utan det var bara snitt som gällde. Nu väntar jag nr 4 och har själv en önskan om att föda vaginalt. Vilket jag också ska göra. Men attans vad nervös och rädd jag är. Jag hoppas på att det ska vara den där skillnaden bara för att det är andra gången samt att jag ska få bäckenbotten bedövning också.

• arrro

Akiram Jag är åxå nervös men inställd på att dom kan hjälpa till med bedövningen på ett bra sätt den här gången, måste ju tro det. Hoppas att det blir bra för oss båda, (de blir de ska du se). När har du BF?

• arrro

2 april, men jag ska på undersökning v 38 så runt den 20 mars då, e de moget sätter dom igång det annars får jag avvakta en vecka till.för nästa undersökning. Oj då är det snart dags för dej så spännande.

• TiLo
    arrro skrev 2009-12-22 14:05:50 följande:
    2 april, men jag ska på undersökning v 38 så runt den 20 mars då, e de moget sätter dom igång det annars får jag avvakta en vecka till.för nästa undersökning. Oj då är det snart dags för dej så spännande.
    jag planerar att hålla mig över nyår sen får den gärna komma
Svar på tråden Sänder lite hopp till er rädda!