Fertilt sekret/Multipel ägglossning?!
Hej!
Jag är helt ny här så jag vet inte om jag skriver detta på rätt ställe eller någonting :).
Nåja, hoppas någon kan ge lite feedback.
OK, det är som så att det har hänt ngt nytt och konstigt i min 'cykel' senaste månaden.
Jag är 41 år, äter inte p-piller o har alltid haft regelbunden mens - i genomsnitt 29-30 dgrs cykel.
Jag har rätt bra koll på när ägglossningen sker varje månad för jag märker väldigt tydligt när jag får 'fertilt sekret', dvs genomskinligt, elastiskt osv, ja ni vet. Min mens kommer som en klocka varje månad exakt på 16-18:e (för det mesta 17:e) dagen efter första dagen av fertilt sekret (som varar 1-4 dagar, vanligtvis 3 dagar). De fertila dagarna brukar börja på 12-16e dagen efter mensens första dag.
Den senaste månaden verkar min kropp dock ha blivit helt knäpp:
1) Senaste mensen var exakt 4 dagar bara (brukar vara längre och liksom plana ut under upp till ca 7 dgr). På dag 5-7 kom i stället fertilt sekret (!!?).
2) Därefter mer flytningar än vanligt och på 20-23e dagen, dvs ovanligt sent i cykeln, fertilt sekret igen. Tänkte att ja men då var det väl ÄL, fast sen sådan. (Hade sex med min partner i några dagar, fram till tidigt samma dag det startade, vi har f ö distansrelation)
3) På dag 16 därefter (dag 35 i cykeln), dvs då jag trodde mensen skulle komma, fertilt sekret IGEN, 1 dag (!!!). Jag tog efter detta 2 st grav.test hemma, men de var negativa.
4) Och nu ikväll, 17e dagen efter denna 'andra' ägglossning (?) (51a dagen i cykeln!) verkar det som att mensen just satt igång. Tog grav.test igen igår hos gyn - negativt.
Kan tillägga att jag sedan ca ett halvår tillbaka haft oskyddat sex med min partner (under de få dagar vi träffats) och att jag varit extremt stressad pga dålig ekonomi samt rest mycket under samma tid.
Vad är det som händer? Varför plötsligt 51 dagars cykel - var jag nästan gravid, skengravid eller är det väldigt tidigt klimakterium som spökar (
)
Vore så intressant att höra om någon annan varit med om något liknande. När man frågar gynekolog o d så är det alltid så 'basic' allting och de förklarar för en som om de läste ur en bok, typ biologi nybörjarkurs...
Hälsningar och god jul från
Calendra :)