• Schnooglewookiemush

Ni som drack hallonbladste!

Jag har druckit hallonbladste några dagar. Redan efter första koppen fick jag sammandragningar. Har haft ont i korsryggen och relativt regelbundna sammandragningar sen dess.

Ni som känner igen den från när ni drack hallonbladste, när födde ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-17 23:32
    Ni som känner igen det från när ni drack hallonbladste*
  • Svar på tråden Ni som drack hallonbladste!
  • längtan efter lillamirakel

Hur smakar hallonbladste? Illa?
    Tycker man blir hård i magen av vanligt te, någon som upplevt det med hallonbladste?

♥ BF 2010-06-20 ♥
  • JLL
    längtan efter lillamirakel skrev 2010-05-14 11:21:51 följande:
    Hur smakar hallonbladste? Illa?Tycker man blir hård i magen av vanligt te, någon som upplevt det med hallonbladste?
    Smakar inget speciellt. Lite hö. Jag har honung i, då funkar det bra. Har inte märkt att magen krånglar.
  • Jordmor

Kan inte låta bli att skratta. Hallonblads te kanske är gott att dricka, men det påverkar inte cervix till att bli mjuk som smör och inte heller till sammandragningar.

Sorry!  Men tron kan försätta berg sägs det ju. Men bebisen kommer när den är redo. Är inte cervix mogen så är den inte. Inte ensl vaginala gel som man ger för att inducera och sätta i gång för att mogna ut cervix fungerar ibland trots att det innehåller hormoner som skall till. Ibland svarar man inte på det för att det inte är dags även om man själv känner sig väldigt redo för nedkomst.
    Dock vet jag att taktil massage kan dra igång sammandragningar speciellt i kombination med en hinnsvepning.
  • JLL
    Jordmor skrev 2010-05-14 14:54:29 följande:
    Kan inte låta bli att skratta. Hallonblads te kanske är gott att dricka, men det påverkar inte cervix till att bli mjuk som smör och inte heller till sammandragningar. Sorry!  Men tron kan försätta berg sägs det ju. Men bebisen kommer när den är redo. Är inte cervix mogen så är den inte. Inte ensl vaginala gel som man ger för att inducera och sätta i gång för att mogna ut cervix fungerar ibland trots att det innehåller hormoner som skall till. Ibland svarar man inte på det för att det inte är dags även om man själv känner sig väldigt redo för nedkomst. Dock vet jag att taktil massage kan dra igång sammandragningar speciellt i kombination med en hinnsvepning.
    Haha! Jaha. Och då var denna tråd död.
  • Sara 07
    Jordmor skrev 2010-05-14 14:54:29 följande:
    Kan inte låta bli att skratta. Hallonblads te kanske är gott att dricka, men det påverkar inte cervix till att bli mjuk som smör och inte heller till sammandragningar. Sorry!  Men tron kan försätta berg sägs det ju. Men bebisen kommer när den är redo. Är inte cervix mogen så är den inte. Inte ensl vaginala gel som man ger för att inducera och sätta i gång för att mogna ut cervix fungerar ibland trots att det innehåller hormoner som skall till. Ibland svarar man inte på det för att det inte är dags även om man själv känner sig väldigt redo för nedkomst. Dock vet jag att taktil massage kan dra igång sammandragningar speciellt i kombination med en hinnsvepning.
    Så sant så. Men hur är det med "efterarbetet". Har för mig att jag läste nånstans att det fanns vissa belägg för att det kunde hjälpa livmodern att dra ihop sig snabbare efteråt?
  • mimspims
    Sara 07 skrev 2010-05-14 20:26:28 följande:
    Så sant så. Men hur är det med "efterarbetet". Har för mig att jag läste nånstans att det fanns vissa belägg för att det kunde hjälpa livmodern att dra ihop sig snabbare efteråt?
    Har också läst att det ska göra så att livmodern drar ihop sig snabbare efteråt och göra så att man blöder mindre. Jag började dricka ca 3 veckor före bf och sonen kom sedan på bf+12. Avslaget var helt borta efter 3 veckor och det har jag förstått att är ganska snabbt?
  • Rosdraken

har med hört flera som säger att de blödit mindre så därför dricker jag det trots att jag ska snittas (känner inte av mer samandragningar än innan jag började dicka det)

• CattiM

Har druckit min första kopp.
    Drikcer ju te jämt så kan lika gärna dricka det här istället....kan ju inte skada i alla fall :)
    Och hoppas kan man alltid

• dooleys85

Drack hallonbladste och fick massa sammandragningar av det, fortsatte och dricka det och födde efter 2 dagar i v.39+2, vet inte om det var teet. som gjorde det men tror det hade viss verkan då jag som sagt fick kraftiga sammandragningar efter jag druckit det.

IsaacsEliasMamma skrev 2010-05-26 20:18:16 följande:
    Drack hallonbladste och fick massa sammandragningar av det, fortsatte och dricka det och födde efter 2 dagar i v.39+2, vet inte om det var teet. som gjorde det men tror det hade viss verkan då jag som sagt fick kraftiga sammandragningar efter jag druckit det.
    Hur mycket drack du per dag?
    ♥ BF 2010-06-20 ♥
  • rednose

tror inte på hallonbladste alls och efter att min bm berättat att det inte finns klara belägg för att ens hinnsvepning funkar så tar jag det lilla lugna och låter skrollan komma när hon känner för det. :)

• stoltmamma88

Hade precis så drack 3-4 koppar om dagen .
    Från och med v 34 födde 40+2

• dooleys85
    IsaacsEliasMamma skrev 2010-05-26 20:18:16 följande:
    Drack det max 2 gånger/dag men hade i massa hallonblad i vattnet mer än man skulle.
    IsaacsEliasMamma skrev 2010-06-08 20:42:08 följande:
    Drack det max 2 gånger/dag men hade i massa hallonblad i vattnet mer än man skulle.
    Tack  Började dricka igår och har bara druckit en kopp om dagen. Tycker det är gott och hjälper det lite så skadar det ju inte att dricka. Är i v. 38+1 idag..
    ♥ BF 2010-06-20 ♥
  • evelinahjärtaängla

Vattnet gick när andra koppen stod och svalnade på köksbänken:) Jag kan bara dricka ljummet te. Så nog fungerar det allt!!! Haha!!! Jag tar det med en nypa salt! Första koppen drack jag på BF+4 och vattnet gick BF+5. Sen kom värkarna igång och 10 timmar senare var dottern född.

Men barnmorskan jag har denna gång sa att hon trodde lite på hallon. Det ska tydligen stärka livmodermuskulaturen och så hjälper det till att stoppa blödningen efteråt och så är det ju jäkligt nyttigt och gott. Så hallon kommer jag strax att börja vräka i mig:) Har 25 dagar kvar till BF.

• Nallepuhmamma

Ni kan ju testa ha hela nejlikor i, kanel eller basilikate

Men alltså kan någon (Som vet äkta fakta) förklara en sak för mig ang hallonbladsteet?

På många sidor står det att man kan börja dricka det från v 35 är det då 35 fulla veckor alltså 36+0?

Och på många andra sidor står det att man ska börja dricka det 3 månader INNAN bf så vad fasen stämmer???

Jag är ju i v 28 så stämmer 3 månader innan borde man typ börja strax.

Jag drack detta med sonen men gick över iaf 10 dagar och kände aldrig av sd

• Alexandra 013
    Nallepuhmamma skrev 2010-06-09 08:26:01 följande:
    Ni kan ju testa ha hela nejlikor i, kanel eller basilikate Men alltså kan någon (Som vet äkta fakta) förklara en sak för mig ang hallonbladsteet? På många sidor står det att man kan börja dricka det från v 35 är det då 35 fulla veckor alltså 36+0? Och på många andra sidor står det att man ska börja dricka det 3 månader INNAN bf så vad fasen stämmer??? Jag är ju i v 28 så stämmer 3 månader innan borde man typ börja strax. Jag drack detta med sonen men gick över iaf 10 dagar och kände aldrig av sd

Eftersom att det INTE är menat att sätta igång förlossningen så är det väl inte så kostigt att du gick över. Din livmoder och bebis var helt enkelt inte redo förrän 10 dagar efter bf.
Svar på tråden Ni som drack hallonbladste!