• DevilsDaughter

    Cellförändringar och graviditet

    Jag fick för lite mer än ett halvår sedan reda på att jag har cellförändringar. Det var förstadie till cancer/grad3.. Men på läkarens papper och dator (min journal) står det CANCER.. Jag koniserades iaf och kan inte koniseras mer, får jag tillbaka cellförändringarna så måste jag operera bort det sista av min livmoderhals+ livmoder och lymfar. Jag gjorde i förrgår ett nytt cellprov och det är 6 månader sen jag opererades. Jag är nervös för beskedet. Vi vill ha barn och är det ok cellprovet så hade vi tidigare bestämt oss för att försöka bli med barn så fort som möjligt. Men min läkare som tog det sista cellprovet sa att jag kan ha svårt att bära barnet, att det finns risk att det kommer för tidigt pga min korta livmoderhals.

    Känner mig orolig och rädd för att ge mig in i "skaffabarnstadiet" om det inte skulle lyckas. Om jag kommer få alldeles för tidigt och att min livmoderhals är alldeles för kort för att klara av en graviditet. Besvikelsen kommer att bli så mkt större då än om jag bestämmer mig redan innan för att inte försöka.. Är rädd för att få missfall och besked om att jag inte kan få barn.

    Hur skulle ni ha gjort? Någon som varit med om detta?

    Jag utgår ifrån att cellförändringarna inte har kommit tillbaka, för jobbigt att tänka på att de har de. Är dem tillbaka så får jag ta itu med det då..

  • Svar på tråden Cellförändringar och graviditet
  • bassesmamma

    Hej!

    Undrar hur det har gått för dig??

    Jag har själv blivit koniserad en gång och har nu nya förändningar på livmodertappen. Enligt min gynekolog växer livmodertappen ut igen, eftersom det är en slemhinna... Det är fyra år sen jag gjorde min operation och jag blev friskförklarad därefter.

  • Netha85

    Ang förkortad livmodershals så finns det något som heter cerklage som du säkert kan be om, om du vill vara lite mer på den säkra sidan.

    Hoppas provsvaren gav er klartecken till att försöka skaffa barn.

  • DevilsDaughter

    Hej!
    Bassesmamma: Hur långt tid efter första koniseringen fick du tillbaka förändringarna?
    Netha85: Tror att det krävs ganska mkt för att man ska få cerklage, att man fått för tidigt tidigare..

    Cellprovet var OK. Och vi har bestämt oss för att försöka bli med barn. Försöker vi inte kommer vi alltid ångra oss..

  • bassesmamma
    DevilsDaughter skrev 2010-01-11 16:08:32 följande:
    Hej!Bassesmamma: Hur långt tid efter första koniseringen fick du tillbaka förändringarna?
    Jag fick tillbaka cellförändringarna lite drygt 4 år efter operationen. Jag har inte fått tid för biopsi än, och först då vet jag hur pass allvarligt det är... Skönt för dig att du fick ett normal provsvar!
    DevilsDaughter skrev 2010-01-11 16:08:32 följande:
    Netha85: Tror att det krävs ganska mkt för att man ska få cerklage, att man fått för tidigt tidigare..
    Alla som har försvagad livmoderhals har möjlighet att få cerklage, oavsett anledningen till att den är försvagad!
  • bassesmamma

    Jag hade förändringar grad 2 när jag koniserades...

Svar på tråden Cellförändringar och graviditet