• lmm

Hjälp... Måste få prata av mig....

Jag har haft två MA som båda gångerna har fostret "försvunnit" (varit tomt i fostersäck, men moderkaka och fostersäck fortsätter växa). Första gången gick jag till v.17, blev sedan skrapad. Då trodde de att det var mola, men det var det som tur var inte. Blev sedan gravid igen efter 3-4 månader (avvaktade i väntan på alla provsvar) och bad då om ett tidigt VUL för att stilla min oro då jag tyckte att det var väldigt jobbigt att det inte var något barn i magen förra gången. Gjorde ett VUL i v.8 enl mig och då såg vi ett hjärta tickade och läkaren uppskattade att jag var i v.6 ungefär. Då slappnade jag av lite, men när jag en natt börjar blöda så fattar jag att det är något som inte stämmer. Gråter hela natten och ringer och får en tid för VUL samma dag. Och det är tomt i magen denna gången också. Barnet är borta. Är då i v.12-13 enl mig, alltså 1 mån efter det första VUL och då fanns ju ett foster med ett hjärta som tickade. Fostersäck och allt är kvar och jag fortsätter växa även denna gång. Blev än en gång en skrapning. Första gången var jag självklart ledsen men tänkte att "det var väl något fel", men denna gången undrar jag VAD är det för fel. Jag kan inte släppa det. Jag har ett barn sedan tidigare och det är jag fruktansvärt tacksam för, men jag vill ju ha ett barn till och undrar om det verkligen går?!? Hade vi "tur" som fick barn första gången? Eller har vi bara haft "otur" två gånger? Kan det vara fel på mig? Eller oss (för vi är ju två om det)? Jag vill bara försöka igen, men läkaren ville att jag skulle avvakta 3 mån och komma tillbaka och ta mer prover om några månader och att det tas prover vill jag verkligen. Men det känns som en evighet att få vänta på kallelse och jag tänker på detta varje dag och gråter ofta. Min man tycker att jag ska försöka släppa det, men det är inte så lätt. Det har tagit väldigt väldigt hårt på mig. Ville bara skriva av mig lite.....

• Svar på tråden Hjälp... Måste få prata av mig....
  • Tintene

Usch... vet inte vad jag säga....Måste vara/varit jättetufft. Önskar av hela mitt hjärta att ni lyckas hela vägen snart igen!

• lmm

Tack Tetinne! Det hoppas jag med.

Är väldigt jobbigt på jobbet då jag jobbar på ett stort företag där väldigt många är gravida/ska få barn/nyss fått barn. Sitter och biter mig i läppen och försöker tänka på annat när jag hör dom prata om sina graviditeter eller barn. Är väldigt svårt att hålla tillbaka tårarna....
    Blir arg och avundsjuk när jag ser och hör att folk är gravida. Jätte kul för dom, men min fråga är: Varför inte jag??

• Jenny7307

Imm, vad oerhört tråkigt för er! Jag har varit i samma situation, efter min son som är född 2004 fick jag två ma. Jag var livrädd för att försöka igen men ville samtidigt inget hellre än att bli gravid. Vid första tillfället åt jag tabletter och vid andra tillfället så blev det en skrapning. Efter mitt andra ma gjordes en utredning som inte visade några fel, jag fick ett löfte att vid nästa graviditet, om vi skulle lyckas, få Trombyl utskrivet för att minska risken för ev blodproppar. Vi bestämde oss för att göra en ivf (dels för att det kändes som om hela processen är mer under kontroll samt att min mamma var mycket sjuk och jag ville att hon skulle få träffa sitt andra barnbarn), det gick vägen vid första försöket. Jag åt Trombyl och gjorde ultraljud på ultraljud på ultraljud. Vid första ultraljuden blundade jag samt höll för öronen, jag orkade inte vara med om det en gång till. Det var först när min dotter låg där på mitt bröst som jag vågade tro att det var sant, vi hade lyckats.

Jag känner mao ord väl igen mig i dina och vet inte idag vad det var som orsakade mina ma eller vad det var som gjorde att vi lyckades men chansen at du en dag kommer att få det här underbara hala bebisen på bröstet är stor.

Jag arbetar också på ett stort företag med alla gravida som det innebär och framför allt alla som har åsikter om hur många år det ska vara mellan syskonen.

Ett stort lycka till!

Svar på tråden Hjälp... Måste få prata av mig....