kickino skrev 2011-03-22 13:33:07 följande:
Hej,
jag är ny här,. Behöver lite råd. Min pappa är sjuk i cancer, fick besked igår att de inte vågar ge någon mer cytostatikabehandling för att han är så dålig, och den behandlingen har ändå bara varit för att lindra inte bota, och har hittills inte hjälpt alls. Vad ska man säga till barnen, 4 och snart 6 år. De vet att min pappa är väldigt sjuk, jag har inte använt ordet cancer, tror inte det har så stor betydelse. NÄR ska man säga att han kommer att dö? Om de frågar kommer jag så klart att svara ärligt. Men om de inte frågar, ska jag då vänta tills det är ännu mer på "slutet". Vi bor nära o de träffas nästan varje dag. Han ser otroligt sjuk ut och det har gått väldigt fort sista veckorna. När han var till doktorn igår o jag berättade det sa den äldsta, VA är morfar fortfarande sjuk. Jag förklarade att det var en sjukdom som inte gick att få bort och att det var pga sjukdomen som han var så trött. Sen frågade han inte mer, är det bäst att bara vänta? Jag vill inte oroa för tidigt, känns jättesvårt. Råd tack.
Hejsan,
Min mamma, som haft cancer sedan 2 år tillbaka, åkte in på sjukhuset för att hon bröt lårbenshalsen. Hon låg och var jättedålig i tre veckor (nästan fyra) utan att vi fick några ordentliga svar.
Vi kände på oss att det var nära slutet, fast man såklart hoppas på ett mirakel.
Min 5 åring visste att hon hade cancer och att hon aldrig skulle bli frisk från det. Vi berättade det när hon undrade varför jag grät en gång.
När mormor åkte in på sjukhuset berättade vi för vår dotter att mormor kanske inte skulle komma hem igen. Förra veckan var vi tvungna att berätta för henne att mormor inte skulle komma hem från sjukhuset igen, utan att hon nog skulle dö på sjukhuset. I torsdags dog mamma på hospis, hon hade varit på hospis i en dag.
Jag tror på att hålla barnen "underrättade" så det inte kommer som en chock för de att mormor (ex) helt plötsligt dör. Att det vet att de är sjuka är en sak, men de kopplar nog inte (beroendes på hur insatta barnen är förstås) ihop sjukdomen med att de kommer att dö.
Min faster berättade för min pappa för något år sedan att när deras syster dog (för 34 år sedan) kände min faster sig chockad och utanför eftersom hon inte fick veta någonting om hur och varför hennes syster dog och hon inte fick vara med på begravningen. Därför var min far noga med att vi pratade med våra barn nu när mamma låg för döden.
Så små barn frågar vanligtvis inte om någon kommer att dö, pga sjukdomen.
Kan du inte prata med hans läkare? Fråga hur framtiden ser ut om inte läkaren säger det själv till din pappa. Idag får man oftast fråga dem rakt ut annars får man inte veta. Vi fick inte veta hur illa det verkligen VAR för mamma förrän vi kom till hospis, innan dess hade läkarna i det närmaste undanhållit information från oss.
Sen sörjer ju alla på olika sätt. Syrrans ena flicka blev jätteledsen när vi berättade om mormor, en av töserna pratar bara med sina kamrater om det. Min dotter har "lekt det", pratar nästan inget om det, ikväll var första gången hon grät för att hon saknade mormor.
Det är upp till var och en om de vill berätta det eller inte. Men jag tror på att vara ärlig mot barnen så de inte känner sig "lurade".
Jag är ledsen för din skull, jag vet precis vad du går igenom. All ovisshet är fruktansvärd, samtidigt som man inte är säker på om man verkligen VILL veta.
Jag har fortfarande inte fattat vad som hänt, men varje kväll jag ska lägga mig så slår det mig. Saknar mamma varje dag. Saknar hennes röst, hur hon var med sina barnbarn, att hon alltid fanns där för oss.
Oj, blev ett långt svar det här. Hoppas du orkade läsa.
Kramar till er alla som sörjer eller oroar er för era närstående!