Bänkpress, tips och råd
Ge mig alla tips ni kan. Är nybörjare men satsar stort. Hur exakt ska man hålla? Kör för stunden 60 kg men har tänkt öka till 70 då 60 är för enkelt.
Ge mig alla tips ni kan. Är nybörjare men satsar stort. Hur exakt ska man hålla? Kör för stunden 60 kg men har tänkt öka till 70 då 60 är för enkelt.
Håll stången över bröstkorgen där du känner dig starkast. Ganska brett mellan armarna sen pumpar du hårt.
Lyft inte röven från bänken när det blir tungt. Du kan hantera tyngre vikter om man hjälper till med benen, men som för mig som började med det har skitsvårt att lära mig av med det nu även fast jag vill.
När du tränat ett tag och märker att du börjar bli starkare googlar du mmk2 och laddar sen hem det och kör det programmet stenhårt så kommer du öka markant i bänk.
Men det är inget du skall köra innan du kommit i form och stärkt alla dina leder och muskelfästen då det är ett tungt och slitsamt program för axlar/bröst.
Det är viktigt att du pressar upp bröstet och in med axlarna. Du ska helst inte pressa upp armarna helt rakt för då tappar du trycket i brösten (vilar). Du ska heller inte studsa stången mot bröstet som många gör.
Bättre att köra låg vikt och korrekt än att fuska på tyngre vikt.
När jag gick från 70kg i bänk upp till 100 kg på 2 månader handlade det mycket om teknik, att få in rätt teknik. Körde bänk 2 - 3ggr veckan för att öva teknik och bygga upp styrkan. Sedan körde jag stenhårt på triceps eftersom de används till viss del i bänkpress. Under den tiden körde jag strikt och stenhårt 5ggr i veckan. Idag har jag tappat intresset för vikten, och kör strikt och ordentligt i stället.
Är så pinsamt att se människor på gymmet träna med allt för tung vikt vilket resulterar till att de gör helt fel. Då blir det inga resultat.
Sen är ju självklart vila & kost det viktigaste.
PS! Kolla på youtube på PT´s filmer. Där kan du få massvis med råd och förslag. Exempelvis
Sattsa på att lära dig tekniken innan du lägger på för stor vikt. Det kan leda till skador och du snabbt når en gräns du har svårt att flytta.
In med axlarna och fram med bröstet. Känn efter hur musklerna arbetar och be om råd på gymmet.
Jag gick från Nybörjare (75kg) till kroppsvikt (då 105kg) på några månader med ett ordentligt splitprogram där jag även tränade alla andra muskler som används i bänkpress.
Ätt rätt ,sov gott,ta det lungt ej skada sig ,värm upp
före träning tex sport nutrition
efter träningen recovery (protein)
ja tog 42,5 för
nu 205 i bänkpress
kör back sidan å rygg